"כדי שמרכז קניות ישרוד, תחום ההסעדה והבילוי חייב לתפוס נפח"

ביג חושפת לראשונה את פדיונות השוכרים: האופנה היא המגזר המרכזי וממשיכה לגדול, וקטגוריית המסעדות ובתי הקפה זינקה ב-2016 ב-14% ■ חי גאליס, המשנה למנכ"ל: "צריך תמהיל עשיר של בתי קפה ומסעדות, לצד אלמנטים של בילוי כמו קולנוע ומתקנים לילדים"

חי גאליס/ צילום : יחצ
חי גאליס/ צילום : יחצ

קבוצת ביג חושפת לראשונה למשקעיה נתונים מספריים של פדיונות שוכרים בחלוקה לענפים, ומציגה מהפך בתמהיל הפדיונות של הקניון. מדובר בנתונים המשווים את הפדיון שהצליחו לייצר כלל המרכזים בישראל ביחס לאשתקד, ומאפשר לראות את השינוי שהרשת עוברת באמצעות החלק היחסי של כל אחת מהקטגוריות. ב-2016 המרכזים של ביג הגיעו לפדיונות שוכרים של קרוב ל-4 מיליארד, לעומת כ-3.7 מיליארד ב-2015, כלומר צמיחה של 6.4% במרכזים זהים.

בקטגוריית האופנה לבדה הייתה ב-2016 צמיחה של 8.2%, ל-1.19 מיליון שקל. "תמיד חושבים שביג זה לא אופנה, והנה באנו להראות שבאבולוציה של המרכזים שלנו האופנה עברה לתפוס את הנפח הכי גדול", אומר חי גאליס, המשנה למנכ"ל ביג מרכזי קניות. "זה לא חדש שהאופנה בקניונים היא הדומיננטית ביותר, זה חדש בקבוצת ביג. קודם הייתה לנו תדמית של 'קופסאות', של סופרמרקטים וחשמל ו-DIY (עשה זאת בעצמך), והנתונים האלה מראים שאנחנו בכיוון אחר לגמרי. עוד שינוי דרמטי הוא שקטגוריית ה-DIY, שהייתה בעבר הקטגוריה השנייה או השלישית בגודלה במרכזים שלנו, היום היא חלק מקטגוריית 'אחרים', מרוב שהיא התכווצה".

קטגוריה נוספת שנרשם בה זינוק משמעותי היא קטגוריית ההסעדה והבילוי. אם בעבר במרכזים של ביג היו בתי הקפה, המסעדות ואזורי הבילוי כ-5% מהתמהיל - בשנים האחרונות יש עלייה של עשרות אחוזים בשטחי הקטגוריה לעומת שטחי המסחר. ב-2016 הפדיונות בתחום צמחו בכ-14% ל-294 מיליון שקל.

"אנחנו עובדים כדי לחזק את המסעדות ובתי הקפה, שהפכו להיות העוגן של מרכזי קניות", אומר גאליס. "אם בעבר העוגן המרכזי היה מסחר, בשנים הקרובות האונליין ימשיך להתחזק, ופחות ופחות יצטרכו להגיע לקניונים כדי לקנות. מרכזים צריכים לחזק את עצמם בכיוון הזה כדי לשרוד בשנים הבאות". 

יוצאים לאכול-ביג
 יוצאים לאכול-ביג

קיראו עוד ב"גלובס"


לדברי גאליס, היום הדגש חייב להיות על מתחמים שמספקים חוויית בילוי, ולא רק מסחר. "בעבר היינו פותחים מרכז, והיה מספיק לפתוח ארומה, בית קפה אחד ומקדונלד'ס. כמה שפחות, יותר טוב. היום זה הולך לכיוון ההפוך, יש לנו מרכזים עם 6-8 מסעדות. בסופו של דבר אנחנו מבינים שאסטרטגית צריך תמהיל עשיר של בתי קפה ומסעדות, לצד אלמנטים של בילוי כמו קולנוע ומתקנים לילדים. בביג קריות פתחנו מתחם טרמפולינות של 2,000 מ"ר, וזה מהווה עוגן לכל המתחם".

- אנחנו צפויים לראות קניונים ומרכזים שמיועדים רק לבילוי?

"מי שמסתכל קדימה' צריך להבין שהתחום של הסעדה ובילוי חייב לתפוס נפח יותר משמעותי, אם הוא רוצה שמרכז הקניות שלו ישרוד לטווח ארוך ויידע להתמודד עם התחרות שמגיעה מתחום האונליין. אני חושב שכולם מבינים שאין ברירה, ולשם צריך ללכת. ברמת-אביב הכניסו שתי מסעדות שעובדות מצוין, בגבעתיים פתחו מסעדה איטלקית, בקניון ראשונים מסעדה אסייתית, פתחנו בבית שמש מסעדה בגודל של 500 מ"ר, בטבריה פתחנו קפה גרג בגודל 450 מ"ר.

"רואים את הכיוון הזה בהתרחשות בשטח. אצלנו זו אסטרטגיה כדי להיות חזקים בתחרות העתידית, 3-5 שנים קדימה. מי שלא יידע לעשות את השינוי הזה, יהפוך ללא רלוונטי". 

הדמיה ביג פאשן אשדוד
 הדמיה ביג פאשן אשדוד

- הקניונים שנפתחים עכשיו, שיש בהם אחוז גבוה של חנויות אופנה, יהיו בבעיה?

"צריך לדעת לעשות את התמהיל הנכון בחלוקה בין הקטגוריות. זה מאוד שונה בין המרכזים, אין פה חוק שהוא אחיד. מה שטוב לביג קריות לא בהכרח טוב לפאשן אשדוד. זה נכון שיהיו בו 60% אופנה, 20% בילוי ומסעדות ו-20% דברים אחרים. בסוף זה עניין של פדיון למטר ושל עומסים, ושל המסוגלות של השוכרים לשלם את שכר הדירה כתוצאה מעומס סביר ושפוי.

"העומס לשוכרים - היחס בין שכר הדירה להכנסות - של קבוצת ביג עומד על 6.4%, ובקטגוריית האופנה אצלנו עומד העומס על 9.3%, שזה נמוך דרמטית מהנתונים שהחברות המקבילות שלנו מפרסמות, מה שאומר שאצלנו השוכרים מרוויחים כסף. אם מחר יהיה משבר או האטה, השוכרים שלנו עם הראש מעל המים.

"אבל כשבחברות אחרות השוכרים עובדים בלי דמי ניהול על ממוצע של 15%, וכשאומרים 15% זה כולל את השוכרים הגדולים כמו H&M, זארה וקסטרו, שהם בהרבה פחות מ-10%, כך שאם מוציאים אותם מהממוצע, כנראה כל השוכרים הקטנים, ה'הוניגמנים' למיניהם, בעומס של יותר מ-15%, וכך אפשר להבין את הבעיה של רוב השוכרים הקטנים.

"אנחנו משתדלים להיות הרבה פחות אגרסיביים ברמות השכירות, ומאפשרים לשוכר לקבל שכר דירה שפוי בעקבות דמי ניהול נמוכים, וזו הסיבה שהשוכרים הולכים איתנו למקומות פחות סקסיים במדינת ישראל, כמו טבריה, בית שמש, קריית שמונה, קריית גת - ומרוויחים איתנו כסף, כי הם יודעים שאצלנו העומסים שפויים, ושבמרכזים שלנו הם מסוגלים להרוויח כסף. זו אג'נדה שונה מהאג'נדה של החברות האחרות".

ביג מרכזי קניות, בניהולו של איתן בר-זאב, הוקמה ב-1955 ועוסקת בהפעלת מרכזים מסחריים בישראל, ארה"ב ובסרביה. החברה סיימה את 2016 ברווח נקי של כ-300 מיליון שקל.

החברה מחזיקה ב-22 מרכזים בישראל, ב-27 מרכזים בארה"ב, בשני מרכזים בסרביה ואחד נוסף שנמצא בפיתוח, ובסך-הכול בשטח להשכרה של כ-996 אלף מ"ר. שיעור התפוסה הממוצע שלה ישראל הוא כ-100% וכ-92% בארה"ב.

בין מנועי הצמיחה העתידיים של החברה עומד מרכז ביג פאשן גלילות, הצפוי להיפתח בין 2019 ל-2020 בשטח של כ-25 אלף מ"ר; ואתר האינטרנט של החברה, שעובד על מודל של קניון וירטואלי, ביג פלוס. פרויקט זה נמצא עדיין בשלבי פיתוח ואמור לעלות לאוויר בחודשים הקרובים.