בכירים באדלר-חומסקי מאחורי עסקת מפעל הפיס-רשת

קשת לא קיבלה פנייה מהפיס לגבי אפשרות לשדר את ההגרלות, מה שמחזק את הספקולציות לגבי הניסיון של קבוצת אדלר-חומסקי לייצר ברית עם רשת

אייל חומסקי / צילום: איל יצהר
אייל חומסקי / צילום: איל יצהר

לפני ימים ספורים התפוצצה בקול תרועה תקשורתית ההחלטה של מפעל הפיס להפסיק לשדר את ההגרלות שלו בערוץ 10. מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, האשים את מפעל הפיס בכך שההחלטה נבעה מרצון להעניש את הערוץ על שידור כתבות מערכתיות נגדו, אבל כעת נראה כי מתחת לפני השטח היו מניעים נוספים.

לפי החלטת מפעל הפיס, שידור ההגרלות יתחלק מעתה בין זכיינית ערוץ 2 רשת לאתר ynet. ל"גלובס" נודע כי מי ש"תפר" את העסקה מול רשת היו הפרסומאים אייל חומסקי ורמי רושקביץ. העסקה נכנסה השבוע לתוקף, והיא אמורה להימשך גם מעבר לפיצול ערוץ 2. מדובר בעסקה שהיקפה כמה מיליוני שקלים, והיא התאפשרה בין היתר הודות לעובדה שהחל מנובמבר רשת תשדר כל השבוע.

לכאורה ניתן היה לטעון כי ההתקשרות עם רשת היא הגיונית וחפה משיקולים נוספים, שהרי מדובר בזכיין שהרייטינג שלו גבוה מזה של ערוץ 10, ויש להניח שכך יהיה המצב גם לאחר פיצול ערוץ 2. אבל מתברר כי לא נעשה ניסיון כלשהו מול קשת, שכמו רשת נהנית אף היא מרייטינג גבוה משל ערוץ 10, ולכן הייתה על פניו אמורה להיות כתובת לניהול הליך מסחרי כלשהו.

מה, אם כן, עמד מאחורי ההחלטה לנהל את המהלך מול רשת בלבד? כדי לנסות להבין את המהלך צריך לבחון מעט יותר לעומק את מערכות היחסים בין חברות הפרסום לזכייניות הטלוויזיה. קשת נחשבת מסורתית לבעלת ברית ארוכת-שנים של קבוצת מקאן בישראל. בשוק יש הטוענים כי לברית זאת היה משקל משמעותי בהפיכת יוניברסל מקאן למעצמת מדיה. באופן טבעי כמעט, הברית בין השתיים נמשכת גם כשפיצול ערוץ 2 עומד על הפרק, וקבוצת מקאן נבחרה ללוות את קשת בהליכי המיתוג לקראת הפיצול המתקרב.

גם קבוצת אדלר-חומסקי הפכה בשנים האחרונות לגורם משמעותי במדיה - אם בזכות חברת מדיה קום, שהלכה וגדלה, ואם בזכות הפעילות של גריי קונטנט, שבה שותף רושקביץ, שזיהתה את הפוטנציאל של פרסום ב"דקה לשמונה" והפכה אותו למוצר המשווק בבלעדיות על-ידה - באמצעות עסקאות קנייה מראש שהזרימו לזכייניות כסף.

נראה כי באדלר-חומסקי הבינו כי הפיצול המתקרב והעובדה שלקשת יש בעל בית חזק הם הזדמנות עבורם לייצר מהלך דומה מול רשת. ואכן, כפי שנחשף ב"גלובס", אדלר-חומסקי צפוי להיות משרד הפרסום שילווה את מיתוג רשת בעידן החדש. בנוסף, ההסכם הארוך ביותר שחתמה גריי קונטנט על השידור העתידי של "דקה לשמונה" הוא עם רשת. עתה, כאמור, מתברר כי חומסקי ורושקביץ הם שתפרו את מהלך החיבור לרשת.

בין אם מדובר בצירוף מקרים או במהלך מכוון, נראה כי לפחות בטווח הקרוב תהיה לכך השפעה על מערכת היחסים של הקבוצה עם ערוץ 10, שלפי מקורבים, זועמים כעת על אדלר-חומסקי ורואים בהם - בצדק או שלא - אחראים למהלך.