שר התקשורת הטרי איוב קרא: לא מפרגנים, העליהום נגדי גזעני

השר החדש במשרד התקשורת מבטיח להיאבק למען הורדת מחירים ב-yes והוט, לא מתחייב לפצל את ערוץ 2 ומתנער מתדמית ה"יס-מן" ■ על חבריו בליכוד שמיעטו לברך: "אני מצפה ללויאליות"

השר החדש מסמן יעדים - ותוקף את מבקריו: שר התקשורת החדש, איוב קרא, הושבע הערב (ב') לתפקיד, זמן קצר לאחר שהכנסת אישרה את מינויו ברוב של 44 תומכים לעומת 21 מתנגדים ונמנע יחיד.

שעות ספורות לפני שנכנס לתפקיד, טען קרא בראיון מיוחד לחדשות 2 Online כי "העליהום התקשורתי" כלפיו נובע מגזענות - והתחייב לפעול להורדת מחירים בתחום התקשורת. ומה עם פיצול ערוץ 2 ותאגיד החדשות החדש? קרא מבטיח ללמוד את הנושא וטוען כי הפיצול נראה בעיניו "בעייתי" בשלב זה. 

"בהתחשב בנסיבות ובחוסר הפרגון, יש לי מצב-רוח מרומם, ואני אמשיך לעשות מה שטוב למדינת ישראל - זה מה שחשוב", אומר קרא בתגובה לביקורת על מינויו. "זאת למרות הביקורת ולמרות דברי-הבלע והגזענות שיוצאים מכל מיני גורמים, גם במערכת הציבורית והשלטונית וגם בתקשורת היום-יומית".

גם בליכוד התעוררו קולות ביקורת, וקרא מגיב גם לכך. "אני סומך על חבריי בליכוד, שגם מי שציפה למשהו והתאכזב וימשיך לחכות - תורו יגיע, בדיוק כמו שאני חיכיתי הרבה שנים עם נאמנות עיוורת לראש הממשלה, ואני מקווה שהם יזכו להגיע בדיוק לאותן עמדות שאני הגעתי אליהן", הוא אומר. "אני סומך על ראש הממשלה שהוא חשב שאני הכי ראוי להיות לידו בתפקיד הזה, ואני הייתי מצפה לקצת לויאליות".

"אני לא כועס על אף אחד - אני חושב שכל אחד היה רוצה להיות בתפקיד הזה, ויש רק אחד", מוסיף קרא. "ראש הממשלה הוא הקובע הבלעדי לתפקידים בממשלה, והוא החליט שאני הכי ראוי, ואני אשרת את עם ישראל מהעמדה הזו, שהיא לדעתי הכי נכונה. לא אילצתי אף אחד, לא דיברתי מילה - זה קרה, וצריך לקבל את זה. אני מודה לראש הממשלה, שהטיל עליי משימה כל-כך קשה שיש בה חוסר פרגון מוחלט, ואני אדע להתגבר".

"אני יכול להביא בשורה"

קרא גם חושף בראיון כי הוא הציע את מועמדותו לתפקיד: "אני פניתי לראש הממשלה ואמרתי לו 'אם יש לך בעיה שמישהו יוביל את תיק התקשורת, אעמוד לצידך ואסייע לך' - באלה המילים. הוא שקל את זה והחליט שנכון לעשות את זה, ואני מודה לו על כך ומעריך מאוד".

קרא הזכיר שהוא שימש בעבר כחבר מליאת רשות השידור: "עוד לפני שאפילו הייתי איש ליכוד, התחלתי את החיים הציבוריים שלי בזה שנבחרתי למליאת רשות השידור, לתקופה ארוכה של 10 שנים. הייתי אחד האנשים הדומיננטיים בכל חיי השידור הציבורי, ויש לי את הבסיס והראיה התקשורתית הנכונה, ולא בכדי בחרו בי אז לדבר כזה, שכל-כך היה חשוב בעיני כל מיני גורמים".

"אני מעריך שגם המלחמה שלי לטובת רשות השידור, למען תקשורת אובייקטיבית, גם הגיעה לאוזניו של ראש הממשלה", גורס השר קרא, שעד כה כיהן בממשלה הזו כסגן שר וכשר ללא תיק. "אני יכול להיות הכתובת מבחינה מקצועית, להביא בשורה לכך שיהיה שידור ציבורי אובייקטיבי, ושהתקשורת תהיה יותר אובייקטיבית".

עוד הודף קרא את הטענות על כך שהוא "יס-מן" של נתניהו ומזכיר כי הוא הוביל בעבר את ההתנגדות לדרכו של אריק שרון בליכוד: "הייתי בראש קבוצה שסילקה אותו מהליכוד כי לא האמנתי בדרכו. הכי חשוב בעיניי הוא איך עושים טוב, שהציבור ירגיש טוב, זה שם המשחק, ולשם ייעדתי את עצמי תמיד, ולשם אני חותר. קוראים לי 'יס-מן' של ראש הממשלה? שיקראו. אם הוא עושה את מה שטוב למען ישראל היום - אני צריך בהחלט להיות למענו".

על הקשר שלו עם נתניהו אמר: "אני גאה להיות נאמן - זו לדעתי התכונה הכי חשובה לאיש ציבור. אני נאמן בגלל שאני נאמן לדרך בה אני נמצא. ראש הממשלה נבחר כדת וכדין ברוב גדול במדינת ישראל, וצריך לקבל את הכרעת הרוב. גם אם היום היו בחירות, הוא היה ראש הממשלה, אז צריך להיות לויאלי למי שהביא אותנו להצלחה הזו - אנחנו בשלטון בזכות מישהו. אני מאמין בראש הממשלה, ומאמין שצריך לעזור לו, כי הוא עושה עבודת קודש". 

"איך אפשר להיות כל-כך גס-רוח?"

לדברי קרא, הוא יפעל להוזיל מחירים בתחום התקשורת - ואם יצטרך, גם יעמוד בנושא מול חברות התקשורת yes והוט. "בעניין התקשורת, מה שיעמוד לנגד עיניי זה הצרכים של הציבור, הורדת מחירים. אזום הנחה בכל ערוצי התקשורת - האינטרנט ובכלל - ואם יש צורך בעליות של מיסוי על מכשירים וכו', כדי שהציבור ייהנה מזה - אני אעשה הכול", הוא מסביר. "אני באתי מהציבור הזה, אני אעשה מה שטוב לציבור. כמובן שהדברים ייבדקו מבחינת חוק ונהלים, אבל אני לא הולך להתנקם באף אחד, אין לי יומרות לפגוע באף אחד".

עוד לפני שהוא מפשיל שרוולים ונכנס לעניינים, קרא תוקף את אנשי התקשורת שלא קיבלו בשמחה את מינויו. "אני רואה שיש חוסר פרגון בתקשורת, זה נובע אולי מדעות קדומות, מאיפה שאני בא כנראה. מאוד רע לי כשאני רואה אנשים שכביכול הם שומרים על המיעוטים, על השוויון, על החירות, על עקרונות היסוד של מדינת ישראל - במקום לחבק את ראש הממשלה על מינוי היסטורי מתוך קבוצות נחשלות, קבוצות שמקפחים אותן שנים רבות. נתניהו החליט שהוא שם אותי במרכז העשייה ובמרכז ההכרעה הציבורית - אז זה לא טוב. רק בשביל הדבר הזה צריך לחבק אדם שהוא ומשפחתו הקריבו את עצמם למען עתיד ישראל".

"איך אפשר להיות כזה גס-רוח ולבקר? מה היו קודמיי, התעסקו בתקשורת? הרי כל מי שהגיע לתיק הזה לא בתקשורת. למה עליי עושים את העליהום ועל אחרים לא, מאיזו סיבה?", הוא מוסיף בזעם. "אני מאשים את התקשורת בעליהום שעשו על העניין הזה - זה משהו גזעני. ככה לא מתנהגים לאדם שבא ממקום שזה תקדים, שהוא בא לומר שיש אינטגרציה במדינת ישראל, יש עתיד משותף".

"בעיניי יש זכות לכל אדם - בטח עיתונאי - להביע דעה, וחופש הביטוי הוא מקודש אצלי, אבל יש נורמות", הוא מסביר. "אתה עוד לא ניסית אותי ולא יודע מאיפה באתי. אני הרי שר, אני במעמד שר מתחילת הממשלה. מה הבעיה כל רגע להזכיר שהיה לי איזה ביטוי פה או שם - האם זה מכשיל אותי? תיקח את הרזומה שלי מול כל השרים האחרים בממשלה, תראה כמה יש להם רזומה ביטחוני ואינטלקטואלי כמו איוב".

עוד מתייחס קרא בראיון למפת התקשורת הסבוכה ולשינויים הרבים בשוק התקשורת: "אני רואה תקשורת שבעצם חלק ממנה - חלק אפילו קטן - מנסה להטות את כל המערכת הציבורית ולהכריע אותה, אבל באופן כללי אני רואה שלרוב העיתונאים יש אחריות, שהם מדווחים ונותנים לציבור להכריע. אין ספק שאותם גורמים שהם מיעוט שמנסה לקבוע ולהכריע מי יוביל את ישראל ולהשפיע בכל מערכת הם הבעיה, והם יוצרים מצב ודימוי לא כל-כך נוח לתקשורת, ואני מצר על כך, אבל אני סומך בסופו של דבר על העשייה שלי, שהיא תקבע אם אני שר תקשורת טוב או לא, בלי שום דעות קדומות".

האם תאגיד השידור החדש "כאן" ישונה שוב, כפי שרמז יו"ר הקואליציה דוד ביטן? קרא משיב: "אני עוד לא יודע, עוד לא נכנסתי לתפקיד, עוד לא למדתי את התפקיד. אני אבדוק מה נכון בראייה שלי ושל הציבור, לא רק שלי, לעשות מבחינת התאגיד וגם מבחינת התאגיד החדש של החדשות. כל מה שאכריע בעניינו יהיה מה שטוב לעם ישראל - לא מה שטוב לי או למפלגה שלי".

בסוף הראיון התייחס קרא גם לפיצול ערוץ 2, הצפוי להתרחש בנובמבר הקרוב, אם לא יחולו שינויים. "עוד לא נכנסתי לתפקיד, לא שמעתי, אני אשמע את הדברים ואכריע בסופו של דבר", הבהיר. "אני מבטיח שמה שיעמוד לנגד עיניי זה רק מה שטוב מבחינה ציבורית - נכון לפצל או לא? על פניו היום נראה לי שבעייתי לפצל, אבל הכול יכול להיות, אם אני משתכנע שהדבר נחוץ כדי לייצר שידור יותר אובייקטיבי".