"מחיר למשתכן? 33% לא יקבלו דירה, זו תהיה בכייה לדורות"

שלום שטרית, בעל חברת שתית שזכתה במכרזים בראשל"צ, ירוחם ועתלית: "שליש נוסף יקבל דירות כל-כך גרועות שיתברר שהן לא זולות. השליש הנוסף ברי-מזל שיקבלו דירות בהנחה" • למדריך ומחשבון משכנתא

שלום שטרית / צילום: ערן גילווארג
שלום שטרית / צילום: ערן גילווארג

"יש לנו בטן מלאה על מחיר למשתכן", אומר שלום שטרית, בעל חברת שתית שזכתה במכרזים בשיטת מחיר למשתכן בראשון-לציון, בירוחם ובעתלית. "מהניסיון שלנו ומהבדיקות הכלכליות שעשינו אנחנו יודעים לומר שבעוד שלוש שנים יתברר ששליש מהעסקאות יתגלו ככישלון גדול. המדינה מאפשרת לכל אחד לזכות במכרז על הקרקע, היא קובעת רק מחיר מקסימום למ"ר ללא מחיר מינימום וללא תנאי סף ליזמים, כך שהיזמים מתחרים על מכרזים עם הצעות מחיר המגלמות הנחות גדולות, בלי שמישהו בודק אם מדובר במחירים הגיוניים בכלל. זו תהיה בכייה לדורות".

- ולמה הפרויקטים שלך בסדר?

"ברוב הזכיות של מכרזי מחיר למשתכן, היזמים נתנו הנחות גדולות של 20%-30% ממחירי המקסימום שנקבעו למ"ר דירה. כדי להרוויח הם צריכים להיות מאוד טובים בבנייה, אבל חברות רבות שזכו הן ללא ניסיון והן ניגשו מראש עם ציפייה לרווחיות נמוכה מ-10%. זו רולטה רוסית. גם כשמדובר במחיר למשתכן הקונים צריכים לבדוק היטב מי החברה הזוכה ומי הבנק המלווה. בפועל זה לא קורה וכולם עוצמים עיניים. לנו יש יתרון כי אנחנו בונים לעצמנו, ואנחנו לא נותנים הנחות גדולות מ-5% מהמחיר שנקבע. בירוחם זכינו אחרי שנתנו הנחה של 2%, בראשון-לציון זכינו במתחם קטן אחרי שנתנו הנחה של 5%, בעוד שלידנו זכו קבלנים במתחמים גדולים בהנחות של 20%-30%. אלה הנחות גדולות ולא ריאליות.

"בשורה התחתונה שליש מהזוכים לא יקבלו דירות. שליש נוסף, שחשב שהוא קנה בזול, יקבל דירות כל-כך גרועות שיתברר שהן לא כל-כך זולות. השליש הנוסף הם בני-מזל שיקבלו דירות בהנחה".

- בינתיים שוק העסקאות בהאטה משמעותית.

"אנחנו מרגישים זאת רק בקריית מוצקין, ורק בגלל שיש לנו פרויקט רגיל ליד פרויקטים של מחיר למשתכן. כתוצאה מכך קשה שם למכור דירות. אנחנו משווקים 4 חדרים ב-1.3 מיליון שקל, ולידנו במחיר למשתכן מוכרים ב-1.1 מיליון שקל. זה לא פשוט".

על רקע ההאטה בשוק המגורים, ושיווק כל קרקעות המדינה לפי שיטת מחיר למשתכן, החלה שתית לבנות גם בתי מלון.

- אתם מקימים בחיפה שלושה מלונות נוספים. למה?

"בנדל"ן יש תקופות טובות לשוק המגורים, ויש תקופות טובות לנכסים מניבים כמו משרדים, תעשייה וגם מלונות. מלון הוא נכס מניב לכל דבר. אתה לא מקבל כסף ביום הראשון, אלא בהמשך חיי הפרויקט. גם אם יהיה מחר משבר בענף המגורים, זה לא אומר שיהיה משבר בענף המלונאות. אנחנו מקבלים מענקים של 20% מסך ההשקעה ממשרד התיירות.

"יש היום 1,400 חדרי מלון בחיפה ואנחנו נוסיף 400 חדרים. אנו גם מנהלים מגעים עם חברות מלונאיות כמו הילטון וארבע העונות, לבחון שת"פ לניהול המלונות. גם אקירוב ולבייב שמחזיקים חברות נדל"ן עסקו תמיד גם במלונאות, שם אתה יכול להביא לידי ביטוי את היכולות והיצירתיות שלך. בניגוד למגורים שבנית ומכרת, וביום אחרי שמכרת אתה אורח, במלון אתה נשאר".

- למה דווקא בחיפה?

"בשנים האחרונות קנינו ארבעה מגרשים למלונאות בחיפה במחירים ממש נמוכים, כשבתל-אביב מחירי הקרקעות היו כבר יקרים. יש לנו מלון קטן שעובד יפה בשם 'וילה כרמל', בדגש על ספא, שכולל 16 חדרים. קנינו גם קרקע במושבה הגרמנית ואנחנו מקימים עליה מלון של 165 חדרים, וקרקע נוספת קנינו לפני שנתיים במורדות יערות הכרמל, עליה אנחנו מקימים היום מלון של 84 חדרים בקונספט של בריאות והעצמה אישית. הוא יתחרה במלון יערות הכרמל, רק יציע מחירים נמוכים יותר. היה ברור לנו שלא נכון להציע עוד מלון רגיל שבאים אליו במקרה רק כי נופשים בחיפה, אלא מלון קונספט שבאים אליו במיוחד. את המלון הרביעי, שיכלול 200 חדרים, נתחיל לבנות עוד חצי שנה ברחוב יפה נוף בכרמל, עם שותף מז'נבה".