ההחלטה על מס דירה שלישית מתעכבת; מועד הדיווח יידחה שוב?

על רקע אי-הוודאות ובהמתנה להחלטת בג"ץ - כ-3 שבועות לפני שמועד הדיווח החדש יגיע, עדיין לא נפלה ההכרעה ברשות המסים האם הוא יידחה שוב ■ הרשות היום: "טרם התקבלה החלטה בעניין"

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

ענף הנדל"ן כולו ממתין כבר 3.5 שבועות להכרעת בג"ץ בכל הנוגע למס דירה שלישית. בינתיים מועד חובת הדיווח של בעלי הדירות לרשות המסים מתקרב במהירות.

נזכיר כי המועד המקורי בחוק נקבע לסוף חודש מארס, אולם ברשות המסים החליטו לדחות אותו לסוף יוני בשל ההליכים המשפטיים ואי-הוודאות. כעת, כ-3 שבועות לפני שהמועד החדש יגיע, עדיין לא נפלה ההכרעה ברשות המסים האם הוא יידחה שוב.

מרשות המסים נמסר היום (ד') בהקשר זה כי "טרם התקבלה החלטה בעניין". גם ברשות המסים, כך נראה, ממתינים להחלטה של נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, והשופטים אסתר חיות, ניל הנדל, נעם סולברג ומני מזוז.

נזכיר כי ב-14 למאי העבירה הפרקליטות את עמדתה לבג"ץ בנוגע להצעת הפשרה שהציעו השופטים. על-פי אותה ההצעה, המדינה התבקשה להכריע האם תסכים להחזיר את חוק מיסוי דירה שלישית לדיון האחרון והמכריע שהתקיים בסוף דצמבר, אותו דיון שעל בסיסו הוגשו העתירות נגד החוק בטענה כי הדיון התנהל בצורה שאינה תקינה. משרד האוצר באמצעות הפרקליטות דחו את ההצעה.

חשוב להזכיר כי בזמן שהעתירות השונות עדיין עומדות בפני בג"ץ, החוק נכנס כבר לתוקפו בתחילת השנה. החוק קובע כי מי שמחזיק בבעלותו זכויות ביותר מ-2.5 דירות מגורים, יצטרך לשלם מס על הדירה השלישית ומעלה. מדובר במס בגובה 1% משווי הדירה ועד תקרה בגובה של 18 אלף שקל בשנה.

עוד נזכיר כי החוק קבע כי מי שימכור הדירה הנוספת שבבעלותו (3 דירות ומעלה) עד חודש אוקטובר השנה, יוכל ליהנות ממענק בגובה של עד 85 אלף שקל, שיקוזז ממס השבח שעליו לשלם בעקבות המכירה.

ככל שהתהליך בבית המשפט העליון מתארך, כך גוברת גם אי-הוודאות של בעלי הדירות באם להתקדם במכירת הדירות - המטרה הרצויה של המהלך מטעמו של משרד האוצר - או להמתין ולראות האם בית המשפט יבטל את החוק.

עד כה מכרו כמה מאות משקיעים את הדירות מכוח החוק ודרשו את המענק. החלטת בג"ץ בנושא החוק מהותית גם לגבי השאלה האם יקבלו את המענק בהמשך הדרך, ומה יחליטו משקיעים אחרים לעשות עם הדירות.

נוסיף ונציין כי עמדת רשות המסים בנושא קבלת המענק באם יבוטל החוק עדיין אינה ברורה, ולאחרונה התבטא מנהל רשות המסים, משה אשר, בנושא כשאמר: "מה יקרה עם המענק? אנחנו נצטרך לבחון את הנושא הזה. אני מאמין שנמצא לזה פתרון".