משה אשר: "רשות המסים כבר מוכנה ליישום מס דירה שלישית"

עוד על מס דירה שלישית: "יש עכשיו 350 עסקאות שנעשו וביקשו את המענק. מה יקרה עם החוק יבוטל? מה יקרה עם המענק? נצטרך לבחון את הנושא הזה. אני מאמין שנמצא לזה פתרון"

משה אשר / צילום : אוריה תדמור
משה אשר / צילום : אוריה תדמור

"כולנו נהנים ממסים, אבל לא כולם אוהבים לשלם מסים. לשר האוצר יש רצון חזק מאוד להיאבק בעליות המחירים, ולא לכולם יש דירות, וצריך לחשוב גם על הדור הבא. הדירות מתרחקות מהילדים שלנו וזו בעיה. אז שר האוצר משקיע במחיר למשתכן, אבל זו לא המאסה הגדולה. יש צורך בהרבה בנייה, צריך 70 אלף דירות בשנה, ואם ייבנו הרבה דירות אז בסוף המחירים יתמתנו ובסוף גם ירדו" - כך אמר היום (ד') מנהל רשות המסים, משה אשר, בכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ.

אשר התייחס גם למס על דירה שלישית: "מס ריבוי דירות הגיע ממצב שבו יש כרגע כמות דירות נתונה, ועד שיבנו, עד שיביאו עובדים ועד שיעשו עוד דברים, כי זה ייקח זמן, צריך לדאוג למי שאין לו דירות. יש אנשים גם בלי דירה אחת. אז העלינו מס רכישה, וזה יצר חסימה. ראינו בום לפני העלאת המס ואז ירידה. אבל מה לגבי הדירות הקיימות? ניסינו חלופות והחליט השר ללכת על מס ריבוי דירות.

"אחוז מהשווי הסטטיסטי של הדירה בתקרה של 18 אלף שקל לשנה. זה יוצר לחץ, כמו מס רכוש פחות או יותר. זה תלוי עכשיו בבג"ץ. המדינה חושבת שההליך היה סביר, אבל יש את היועץ המשפטי של הכנסת שחושב שהיה הרבה פחות מסביר. עכשיו בג"ץ צריך להחליט. בכל מקרה, רשות המסים כבר מוכנה ליישום של המס. יש סימולטור שפיתחנו שבו מכניסים כתובות או גוש חלקה ומגלים מה הערך הסטטיסטי של הדירה לצורך המס. הכנו גם אפליקציה נוספת והיא של הדיווחים. עד סוף יוני צריך לשלם המחצית הראשונה של השנה. ועד סוף השנה את המחצית השנייה. אנחנו מוכנים לגבות את המס".

אשר נשאל האם מס דירה שלישית לא יוביל להתייקרות שכר הדירה ועליית המחירים בשוק והשיב: "כרגע אנחנו רואים התמתנות של המחירים וכאשר הרבה אנשים מבינים שיש אפשרות שהחוק הזה קיים זה משפיע. בסופו של יום לא רואים עלייה של 8% בשנה כמו שראינו עד עכשיו, וזה נובע גם ממס הרכישה וגם ממס דירה שלישית. העלייה שהייתה עד עכשיו לא תהיה. אני חושב שמשקיע שימכור דירה להשקעה בגלל המס לא ימכור למשקיע אחר כי הוא יצטרך להשקיע הרבה כסף בכלל מס הרכישה שהעלינו. אז ימכור למשפר דיור או לזוג צעיר, והגלגל יזרום טוב יותר. אני לא בטוח שזה משפיע על שכר הדירה נכון להיום.

"יש עכשיו 350 עסקאות שנעשו וביקשו את המענק. מה יקרה עם החוק יבוטל? מה יקרה עם המענק? אנחנו נצטרך לבחון את הנושא הזה. אני מאמין שנמצא לזה פתרון. צריך להבין שאמנם החוק מדבר על עד 85 אלף שקל מענק אבל מהמקרים שראינו זה סביב 35 אלף שקל לדירה בגלל הלינאריות, וזו לא דרמה גדולה".

אשר התייחס גם להעלמת מס מהשכרת דירות, תופעה הקיימת בישראל בהיקף לא מבוטל. "יש הרבה אנשים שמשכירים דירות מגורים ולא מדווחים. אנחנו צריכים להכניס אותם לרשת. עשינו פרויקט להצלבת נתונים ושלחנו מכתבים לעשרות אלפי אנשים. ההצלבה שאנחנו עושים עכשיו לחפש מי שיש לו שלוש דירות ומעלה ולא מוכר ברשות המסים. גבינו מזה מאות מיליונים רבים ונמשיך כל הזמן לשלוח עוד עשרת אלפים מכתבים כאן ועוד עשרת אלפים מכתבים שם. שכל מי שצריך לשלם המס ישלם אותו. 10% משכר הדירה אפשר לשלם".

ראש רשות המסים התייחס גם לתופעת דירות הנופש וההשכרה קצרת הטווח ואמר: "במקרה של דירות להשכרה לטווח קצר זה לא מס של 10%, זה כבר מס כמו על עסק. זה כמו מלון. התאחדות המלונות טוענת בצדק שבעלי הדירות לא משלמים מסים וגונבים להם את הפרנסה. אנחנו דגים את הדירות האלה, מכניסים את הדירות האלה לרשת. נייצר שיוויון ותחרות הוגנת בין השחקנים השונים בענף הזה". אשר התייחס גם לשינוי המס הנוגע לקיבוצים: "מיסוי הקיבוצים. היה עיוות מס שהיה צריך לטפל בו. בקיבוץ המתחדש. היום זה כבר לא עבוד כפי יכולתך וקבל כפי צרכיך אלא עבוד כפי יכולתך וקבל מה שאתה מרוויח".

עוד משתתפת בכנס התאחדות בוני הארץ הייתה איילת רוסק, ראש סקטור נדל"ן בבנק ירושלים, שהתייחסה לפרסומים על ירידה במחירי הדירות ואמרה: "אין שום ירידת מחירים בענף הנדל"ן. אני חושבת שמישהו למעלה בונה על זה, שציפיות מייצרות מציאות. אבל כרגע ממש לא רואים את זה. הציבור מבולבל, כי כמה גופים מוציאים כמה נתונים שונים. במציאות, הרוכשים לא יודעים מה קורה עם מחירי הדיור ומילא הם, גם אנחנו השחקנים הפעילים בתחום הזה לא מצליחים להבין.

"משרד הבינוי מוציא מחיר למשתכן ובנק ישראל מכביד על מתן משכנתאות לזכאים ואז שומעים על ביטולים. ראיתי את הממוצעים שמדברים על ירידת מחיר. אבל מחירי הדיור ממשיכים לעלות. הממוצעים משקרים, כי מאחורי הממוצע יש תמהיל, ואם יבדקו אז היו יותר מכירות בפריפריה, כי שם המדינה שיווקה יותר קרקעות. לפי נתוני אמת של 13 אלף יחידות שאנחנו מלווים, מגמת העלייה במחירים נמשכת.

"בדקתי גם מה קרה לקצב המכירות. בגלל מחיר למשתכן רואים קצב מכירות שאמנם נמוך יותר אבל לא דרמטית". רוסק תקפה גם את תוכנית מחיר למשתכן ואמרה: "בתור בנק שכבר אישר 15 עסקאות מחיר למשתכן, רק בעסקה אחת יש כבר מימון, כי בכל השאר היזמים לא מצליחים להתקדם". עוד נושא אותו תקפה רוסק הוא הסכמי הגג שהמדינה חותמת עם הרשויות המקומיות: "חלק מהסכמי הגג גם לא פועלים. לא נותנים היתרים. בראש העין למשל, לזוכים במחיר למשתכן, לא נותנים היתר כבר שנה. מי מהם תמחר את זה? מימון של שנה מאז הזכייה?".

אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני תל-אביב-יפו-בת-ים, אמר בכנס כי "הצלחנו לשכנע את שר האוצר לשלב גם מכירת דירות במחירי שוק במכרזי מחיר למשתכן. אני חושב שעכשיו כל הקבלנים ייכנסו למחיר למשתכן בעקבות השינוי שיכלול עד 30% דירות למכירה במחירי שוק בפרויקטים הללו".

עוד אמר לוי שהחלטה חדשה של רשות מקרקעי ישראל אינה הגיונית: "לא יכול להיות שרשות מקרקעי ישראל תטיל קנסות על קבלנים שרכשו קרקע וטרם התחילו בבנייה וזאת בגלל חסמים שאינן תלויים בנו. קנסות של 12% מעלות הקרקע. זה פשוט הלאמה.

"הגיע הזמן שבממשלה יבינו שהטלת קנסות על השוק הפרטי זו אינה הדרך הנכונה. מס דירה שלישית הוא עוד דוגמה למס שפוגע בשוק הדיור להשכרה. אמנם המדינה התחילה לפתח שוק השכרה באמצעות החברה הממשלתית "דירה להשכיר" אבל זה מעט מדי. גם בתחום ההתחדשות העירונית המדינה עושה צעד אחד קדימה ושתיים אחורה. הכנסת נכנעה ללחץ הרשויות המקומיות ואפשרה לגבות היטלי השבחה ובכך ביטלה את ההיתכנות הכלכלית של פרויקטים".

נשיא התאחדות בוני הארץ: קבלני הביצוע קורסים

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, אמר בכנס כי "אני מרגיש ששוק הדיור נמצא בכיוון הנכון. מרגישים ההתייצבות. אם התוכניות הממשלתיות יימשכו, והמדינה תעמוד בייעדי שיווק הקרקע לשנת 2017, ואם תגיע רכבת אווירית של עובדים מסין, אנחנו צפויים לעלייה מאסיבית בהתחלות הבנייה והתמתנות בעליית המחירים. אנחנו צופים עליית מחירים נמוכה יותר ממה שהייתה בשנים האחרונות. אבל יש גם בעיות.

"קבלני הביצוע קורסים בגלל התנהלות בלתי מוסרית ולפעמים גם בלתי חוקית של המדינה. על-פי הנתונים שלנו, אחת מכל עשר חברות ביצוע נמצאת בסכנת קריסה היום. בנושא הבטיחות, אין שום מקום לפשרות. נמשיך להיאבק כדי שהעובדים יחזרו בשלום אחרי יום עבודה. יש הרגשה שהרגולטור גם מתחיל להירתם לנושא הזה. אנחנו לא יכולים להחליף את המדינה".

אליאב בן-שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אמר: "המדינה מתהדרת בשיווקים של 70 אלף יחידות דיור. אבל אנחנו לא יודעים מה זה השיווקים, כי יש גם כאלה בלי חוברות מכרז. צריך פעם אחד ולתמיד לקבוע קריטריון לשיווק, וזה שלפחות תהיה חוברת מכרז.

"קצב גידול האוכלוסין ישראל ממשיך לגדול, ואנשים מוצאים להם פתרונות דיור גם במחסנים וגם במרתפים ובלולים. צריך להגדיל את היצע הדירות. באותו הזמן, העלאת הריבית על המשכנתאות הובילה לקושי של אנשים לרכוש דירות. "אין לנו תשובה למה ריבית המשכנתאות טיפסה בצורה כזו בעוד הריבית במשק לא עלתה".

בן-שמעון התייחס גם לתחזית התאחדות בוני הארץ למחירי הדירות בשנים הקרובות. על-פי הנתונים, נראה שגם הקבלנים סבורים שעליות המחירים עומדות להיחלש, אך עדיין להמשיך לעלות, מרמה של 6.9% ב-2016, ל-4.5% ב-2017 ו-3.5% בשנת 2018. נזכיר כי בימים האחרונים פורסמו נתוני הלמ"ס המעידים על ירידה בשיעור 2.9% במחיר דירה מוצעת בישראל.

בן-שמעון התייחס לנתונים אלה ואמר: "הירידה זו היא במחיר ממוצע של דירה. לא במדד תשומות הדיור ולא במדד מחירי הדיור. זה ממוצע של עסקאות שיכול להיות ומושפע גם מיותר עסקאות בפריפריה בדירות זולות יותר וגם מושפע מעסקאות מחיר למשתכן שכוללות הנחה של בין 100 אלף ל-600 אלף שקל לדירה. יש גם אי וודאות גודלה היום בכל הנוגע למס ריבוי דירות. בג"ץ עוד לא החליט מה יהיה עם החוק, והמשקיעים יושבים על הגדר. בסופו של יום, אם בג"ץ יבטל החוק, אנחנו צופים התפרצות ביקושים כמו שהייתה בימי מע"מ אפס כשבוטל".