ב-123.6 מיליארד שקל: זה מה שמתכננת רכבת ישראל עד 2040

התוכנית האסטרטגית של הרכבת: אחד החזונות המרכזיים הוא חיבור של ארבעת המטרופולינים המרכזיים של המדינה ברשת מהירה וצפופה יותר, שכולה חשמלית, הכוללת בין השאר רכבות אקספרס שייסעו במהירות 250 קמ"ש

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

סמנכ"ל הפיתוח של רכבת ישראל, ראובן קוגן, הציג הבוקר (ה') את התוכנית האסטרטגית של הרכבת עד 2040, שהועברה לעיון שר התחבורה ולאחר מכן אמורה להיות מאושרת בממשלה. ההיקף הכספי של התוכנית הוא 123.6 מיליארד שקל, מהם יושקעו 94.8 מיליארד במסילות, תחנות ומסופי מטענים, 19.2 מיליארד בצי נייד ו-9.6 מיליארד באתרי תחזוקה. את התוכנית גיבשה ועדת היגוי משותפת לרכבת ולמשרדי האוצר והתחבורה, בליווי אנשי מקצוע בריטים.

קוגן דיבר בכנס חטיבת הפיתוח של הרכבת, המתקיים הבוקר בדן פנורמה בתל-אביב. לדבריו, בלב התוכנית עומדת המטרה להפוך את הרכבת לכלי תחבורה מרכזי יותר בתמהיל התחבורה הציבורית, מ-3% כיום ל-8% ב-2040. במספרים מדובר בהגדלת מספר הנסיעות השנתי מ-59.6 מיליון בשנה שעברה ל-306 מיליון.

אחד החזונות המרכזיים של התוכנית הוא חיבור של ארבעת המטרופולינים המרכזיים של המדינה ברשת מהירה וצפופה יותר, שכולה חשמלית, הכוללת בין השאר רכבות אקספרס שייסעו במהירות 250 קמ"ש. כדי לעמוד בכך יגדל מספר תחנות הרכבת מ-68 ל-120 ואורך המסילות יגדל מ-1,230 ק"מ כיום ל-2,572 ק"מ ב-2040.

מרבית המסילות החדשות יונחו כעיבוי למסילות הקיימות, וכך בין חיפה לנתניה יתפקדו 4 מסילות ובין נתניה לתחנת ההגנה בתל-אביב 6 מסילות, ששתיים מהן יהיו תת-קרקעיות בין שפיים להגנה. 4 מסילות יהיו גם בין תל-אביב לירושלים, בין לוד לבאר-שבע ובין אשדוד ואשקלון. חלק מהתחנות החדשות ייפתחו על פי התוכנית בשפיים, טירה, אלעד וגן רווה.

במקביל להשקעה בתשתית המסילתית יגדל מספר מערכי הקרונות מ-139 כיום ל-511 ב-2040. התשתית המתקדמת אמורה לאפשר את הגדלת מספר הרכבות הנוסעות בקווים המרכזיים בשעות השיא מ-50 ל-128, מה שיאפשר את קיצור זמן ההמתנה הממוצע לרכבת מ-12 דקות ב-2020 ל-3 דקות ב-2040. מתוך 128 הרכבות שייצאו מדי שעה, 96 ייסעו ב-160 קמ"ש ו-32 במהירות של 250 קמ"ש.

התוכנית כוללת גם תכנון קווי רכבת לאילת ולקריית שמונה, אך התקציב לפרויקטים אלה עדיין לא הוקצה. שר התחבורה ישראל כץ, שדיבר בכנס, התייחס לכך והדגיש כי הרכבת לקריית שמונה אינה מוטלת בספק. "בטוח שתהיה רכבת לקריית שמונה, כבר מתכננים אותה", אמר.

בכל הקשור לנסיעות של יותר מ-50 ק"מ בתחבורה הציבורית. הציבה התוכנית יעד להגדלת נתח הרכבת מ-10% ל-40%. בנוסף הציבה התוכנית יעד להגדיל את הנגישות מהפריפריה לתל-אביב, מ-16% מהנוסעים שיכולים כיום להגיע לבירת החוף בתוך שעה עד שעה וחצי ל-64% שיוכלו לעשות זאת ב-2040. מספר הנוסעים שיוכלו להגיע ברכבת לתל-אביב בתוך פחות משעה יגדל מ-32% מכלל הנוסעים ל-61%.

זמני הנסיעות בין הערים הגדולות אמורים להתקצר בהשוואה בין 2020 ל-2040. בין חיפה וירושלים תתקצר הנסיעה מ-110 דקות ל-65 דקות; בין באר-שבע וירושלים מ-104 דקות ל-51 דקות; בין באר-שבע וחיפה מ-146 ל-91 דקות; בין באר-שבע לתל-אביב מ-77 דקות ל-48 דקות; בין חיפה ותל-אביב מ-54 דקות ל-35 דקות; בין תל-אביב וירושלים זמן הנסיעה אמור להיות 30 דקות כבר מהשנה הבאה ולהישאר כזה עד 2040; והקווים הארוכים אמורים לחבר בין תל-אביב ואילת ב-160 דקות ובין תל-אביב וקריית שמונה ב-101 דקות.

היבט נוסף של התוכנית הוא תחום המטענים, שאמור לצמוח בזכות הרחבת רשת המסילות. על פי קוגן, המטרה היא לצמוח מ-104 רכבות משא ביום ב-2020 ל-224 רכבות משא ב-2040. בטונות מדובר בעליה מהובלת 53 אלף טונות ביום ל-143 אלף טונות ביום. במקביל יגדל מספר מסופי המטען של הרכבת מ-19 ל-32.