"ההגרלה הגדולה" של כחלון - לוחמה פסיכולוגית מול הקבלנים?

"מחיר למשתכן": 15 אלף הזוכים ייאלצו לגור 5 שנים בשכירות, או אצל ההורים, עד לקבלת מפתח לדירתם ■ ניתוח "גלובס"

יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות

בשבוע שעבר כינסו שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט מסיבת עיתונאים דחופה. באותה מסיבת עיתונאים חשפו השרים את התוכנית החדשה בשוק הדיור. טוב, רגע, זו לא ממש תוכנית חדשה, אלא יותר שידרוג של תוכנית מחיר למשתכן.

השרים סיפרו במסיבת העיתונאים על התוכנית הקיימת, על כמה מכרזים כבר יצאו, כמה מכרזים נרכשו על ידי הקבלנים, כמה הגרלות כבר היו, ואז חשפו את הבשורה הגדולה - תהיה הגרלת ענק לאלפי זכאים של תוכנית מחיר למשתכן. הגרלה שיצאה לדרך במושאי השבת האחרונה בחצות.

15 אלף דירות מוזלות יצאו בבת-אחת להגרלה, ואחרי חודש וחצי בערך, יידעו 15 אלף זכאים שהם זכו בדירות ואיפה. כן, ההגרלה הגדולה.

עכשיו, זה עוד לא יאפשר לכל הזכאים לזכות, כי כמות הזכאים עומדת על סביב 50 אלף איש בסדרה א' בניכוי הזכאים שכבר השתתפו בהגרלות אחרות שכבר בוצעו וזכו. סביב 35 אלף זכאים אחרים, ועוד אלפי זכאים מסדרה ב' ימשיכו בינתיים להמתין להגרלות אחרות, ובמשרד האוצר כבר מבטיחים הגרלה נוספת באוקטובר לעוד עשרת אלפים דירות.

נביא את ההגרלה אליכם

הגרלה ל-15 אלף יחידות דיור מוזלות זה יפה. אין מה לדבר. אבל מה בעצם החידוש הגדול? הרי מדובר ב-15 אלף דירות שיצאו להגרלה אחת עכשיו, במקום אותן 15 אלף דירות, וגם יותר שהיו יוצאות בחודשים הקרובים להגרלות נפרדות. אז הקדימו בעצם את ההגרלות להגרלה אחת גדולה. נו, שויין. בגלל זה מכנסים מסיבת עיתונאים?

אז זהו, שלא. למסיבת העיתונאים, כמו לתוכנית ההגרלה הגדולה, מטרה אחרת. המטרה היא מלחמה פסיכולוגית במשבר הדיור. הכרזות כאלו, למרות שהן לא מחדשות הרבה, משפיעות על הרוכשים. שר האוצר בעצם אומר לזכאי מחיר למשתכן - אל תתייאשו, אל תלכו לקנות דירה במחיר רגיל כי תורכם בהגרלה עוד לא הגיע. אנחנו נביא את ההגרלה אליכם. וזה מה שהוא עשה.

אז הצעד מכוון אל הרוכשים, אבל יותר מזה שהוא אמור לנטוע תקווה בלב הזכאים הוא גם מפחיד את הקבלנים. למה? כי מה ששר האוצר עשה עכשיו זה בעצם לגרוע בבת-אחת 15 אלף לקוחות פוטנציאלים מהקבלנים. שיטת ההגרלות הקטנות עבדה, אבל בכל הגרלה היו לא מעט זכאים שלא זכו, ואחרי כמה הגרלות כאלו, חלק מהם כבר התחילו להתייאש ולחזור לשוק. עכשיו, את אותם המתייאשים שר אוצר בעצם מחזיר לתוכנית.

הנתונים האחרונים על מכירת דירות חדשות על ידי הקבלנים ממשיכים להיות נמוכים, וההגרלה הגדולה כנראה הולכת רק להעצים את המגמה. אז ההגרלה הגדולה מלחיצה עכשיו את הקבלנים, וההגרלה הגדולה השנייה באוקטובר אמורה לעשות את אותו הדבר. עכשיו, צריך לחכות ולראות אם המכבש הפסיכולוגי של משרד האוצר גם ישפיע על מחירי הדירות.

שווה לחכות להנחה?

ועוד מילה אחת על ההגרלה הגדולה. 15 אלף המאושרים שיקבלו באוגוסט תשובה על הדירה שהם זכו בה, יקבלו בעצם הודעה על זה שהם זכו באפשרות לקנות דירה מוזלת ביישוב מסוים בפרויקט של חברת X או Y. הם עדיין לא יקבלו הזמנות לבחור את הדירות כי זה יקרה רק בשלב מאוחר יותר, והם גם לא ידעו בדיוק מתי יקבלו את הדירה. במשרד האוצר אמרו בעצמם שבחלק מהמכרזים הקבלן רק יקבל את הקרקע בעוד שנה וחצי.

בחישוב פשוט אנחנו מדברים על שנה וחצי לקבל הקרקע, חצי שנה להיתר בנייה במקרה הטוב, ועוד שנתיים וחצי בנייה, שוב, במקרה הטוב. כלומר, חלק מהזוכים בהגרלת הענק יוכלו לקבל את הדירה בפועל רק עוד ארבע וחצי או חמש שנים וגם יותר. מה בינתיים? שכירות או לגור אצל ההורים.

יכול להיות ששווה לחכות בשביל ההנחה, שלפעמים היא ממש מתנה של מאות אלפי שקלים, אבל חשוב שהזכאים יראו ויבינו את כל התמונה כולה.