כחלון: הגרלות ל-15,000 דירות "מחיר למשתכן" ברחבי הארץ

שר האוצר במסיבת עיתונאים מיוחדת: "רוב הדירות המוזלות שיוגרלו - באזורי ביקוש" ■ "לפני סוף השנה נוציא עוד 10 אלף דירות להגרלות" ■ צפו ברשימת היישובים המלאה

מסיבת עיתונאים משה כחלון/ צילום:גלובס טי וי
מסיבת עיתונאים משה כחלון/ צילום:גלובס טי וי

שר האוצר משה כחלון הכריז היום (ד') במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הבינוי והשיכון יואב גלנט על הוצאת 15 אלף יחידות דיור ב-24 יישובים להגרלה במקביל, במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן". בהגרלה, שתיפתח במוצאי שבת הקרובה, האוצר, מטה הדיור ומשרד הבינוי והשיכון מוותרים על כמה מתנאי הסף שהיו בתוכנית עד היום ומאפשרים לזכאים לגשת להגרלות כמעט לכל הפרויקטים שבהם זכו קבלנים או יזמים, גם אם לא קיבלו עדיין היתרי בנייה או טרם קיבלו את החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לגבי הכוונה לתת היתר בנייה.

"מחיר למשתכן עובדת, והיום אנחנו מעצימים את התוכנית", אמר כחלון במסיבת העיתונאים. "במחיר למשתכן נקבע מחיר חדש לדירות. "ההתקררות עכשיו בשוק הדיור היא בגלל שהזוגות הצעירים רואים שזה מתקרב. לא כולם קיבלו אבל כולם יקבלו בסוף דירה. נוציא עשרות אלפי זוגות צעירים ממעגל הביקוש. עד היום גבו מהם כמה שאפשר עבור הדירות, ולא הייתה להם ברירה. הניצול הזה נפסק. אנחנו יודעים שכדי לפתור את משבר הדיור צריך היצעים, והתשובה היא הסכמי הגג והמנופים שרואים בכל הארץ. אנחנו רק מתגברים שיווקים, תוכניות והיצעים. אחרי 'מחיר למשתכן', אנשים רואים כמה אמורה לעלות דירה. גם לא ב'מחיר למשתכן' החגיגה נגמרה. הפער הגדול במחיר נולד בגלל המצוקה. אנשים לא ישתעבדו למשכנתה גדולה. המהירות של הרכבת הזאת עוד לא בשיא, אבל היא מגבירה מהירות והיא תמשיך, לא משנה כן בחירות או לא בחירות".

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט הוסיף ואמר: "זוגות צעירים רבים יקבלו פתרונות. רבים מהם חיילים משוחררים. ההגרלה הזאת תעניק ודאות גדולה. הטילו עלינו אתגר לעשות הגרלות חדשות ולהרבה יותר אנשים, ועמדנו בזה. זה לא היה פשוט וזו בשורה גדולה מאוד".

30 אלף דירות מוכנות להגרלה

מנכ"ל האוצר שי באב"ד נשאל אם מועד ההכרזה על התוכנית קשור למס דירה שלישית ולאפשרות שבית המשפט יחליט על ביטולו והשיב: "מס דירה שלישית הוא נכון והוא בגלל שהבנו שיש לטפל באוכלוסיית המשקיעים. לא יכול להיות שאנשים קונים 6 או 7 דירות או יותר, רק כי אין להם מסלול השקעה אחר. זה מה שהרחיק את הזוגות הצעירים מדירה. לכן חוק דירה שלישית בא לשים לזה סוף. אין כאן מלחמה במשקיעים, כי נתנו למשקיעים גם הטבות, לא באנו להעניש אותם. 'מחיר למשתכן' תמשיך לרוץ עם עוד שיווקים. אין קשר בין ההכרעה הצפויה בעניין מס דירה שלישית לבין ההכרזה היום על התוכנית".

אם בהגרלות קודמות היה ידוע פחות או יותר מועד הבנייה של הפרויקט, כעת יוגרלו גם דירות שמועד אכלוסן רחוק יותר. לדברי יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, מדובר בזמן המתנה של לא יותר משנה וחצי. "אנשים יידעו באיזה שלב הפרויקט והם יקבלו החלטה מושכלת. בכל מקרה, מגרשים שבהם מועד המסירה רחוק יותר משנה וחצי לא ישתתפו כעת בהגרלה", אמר יצחקי במסיבת העיתונאים שבה הכריזו שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט על ההגרלה. מנהל רמ"י, עדיאל שמרון, הוסיף כי 15 אלף יחידות הדיור שיצאו להגרלה כיום הן בפרויקטים ללא בעיות מיוחדות ויכולים להתחיל תהליך היתר בשלב זה או אחר. פרויקטים עם מועד מסירה רחוק יותר ייצאו להגרלה נוספת ככל הנראה באוקטובר הקרוב. חידוש נוסף בתוכנית הנוכחית הוא שלזכאים תינתן אפשרות לבחור אזור גאוגרפי בהגרלה: כל זכאי יוכל לדרג שלושה יישובים על פי סדר העדיפויות שלו.

ההגרלה ההמונית במוצ"ש תהיה פתוחה רק לזכאי סדרה א' (ההשתייכות לסדרות תלויה במועד הרישום לתוכנית "מחיר למשתכן"), דבר שיגדיל את האטרקטיביות לכ-50 אלף הזכאים בסדרה זו שטרם זכו בהגרלה, אך עשוי ליצור מרמור בקרב זכאי סדרה ב' שעד כה יכלו לגשת להגרלות מעטות בלבד. כחלון התייחס גם לכך ואמר: "אני רוצה להעביר מסר לאנשי סדרה ב' - נגיע גם אליכם בתוך חודשים ספורים. ומסדרה א' אני רוצה לבקש להתאזר בקצת סבלנות".

הם כדי להגיע למאסה גדולה של הגרלות כעת עיכבו השרים במשך תקופה הגרלות בודדות שהיו יכולות לצאת לדרך? כך או כך, עצם ההחלטה על הגרלה המונית נועדה לפעול בעיקר במישור התודעתי. הרי קצב המכרזים לא הואץ ואין בשורה בכל המוגע להגדלת היצע הדירות המוזלות. באוצר משדרים את המסר שההגרלה ההמונית משפרת את סיכוי הזכייה, אך בפועל מדובר באותן הגרלות שהיו יוצאות בכל מקרה. הבשורה היחידה היא הקדמת מועד ההכרזה על הזוכים.

נזכיר שעד היום זכו במסגרת "מחיר למשתכן" קבלנים ויזמים במכרזים המשקפים היצע של כ-32 אלף יחידות דיור מוזלות (כ-40 אלף יחידות דיור אם מביאים בחשבון הטבות שבס). כ-11 אלף דירות מוזלות כבר הוגרלו, כך שנכון להיום נותרו קרוב ל-30 אלף דירות שיכולות לצאת להגרלה. 15 אלף מהן ייצאו בהגרלה במוצ"ש, ועשרת אלפים ייצאו להגרלה ככל הנראה באוקטובר 2017.

בכל הנוגע לנתוני ההתקדמות של התוכנית הממשלתית, המספרים עדיין נמוכים יחסית - רק כ-3,500 יחידות דיור מוזלות קיבלו היתר בנייה עד כה.

היישובים שבהם יתקיימו הגרלות
 היישובים שבהם יתקיימו הגרלות

שאלות ותשובות

משרד האוצר מסביר: כך תתנהל ההגרלה

איך משתתפים בהגרלות?

ההגרלות מיועדות ל-45 אלף זכאי מחיר למשתכן השייכים לסדרה א' בלבד, מלבד ההגרלות בבית שמש שיהיו פתוחות גם לנרשמי סדרה ב'. כללי ההשתתפות בתוכנית זהים לאלו שחלו עד היום ב"מחיר למשתכן" ולא נעשה בהם שום שינוי. ההרשמה מתבצעת באמצעות אתר ההרשמה להגרלות: dira.moch.gov.il.

איך נקבע סדר ההגרלות?

סדר ההגרלות הוא לפי גודל היישוב בסדר יורד: מהיישוב שמספר תושביו הוא הגדול ביותר ועד ליישוב שבו מספר התושבים הוא הנמוך ביותר, בהסתמך על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ביישובים שבהם יש יותר מפרויקט אחד של ההגרלה הגדולה, ייקבע סדר הגרלות פנימי לפי המספר הסידורי של ההגרלה.

מדוע סדר ההגרלות חשוב?

בעת בחירת שלושת היישובים המועדפים מומלץ לשים לב לסדר ההגרלות, כיוון שזכייה בפרויקט אחד תגרור הסרה מההרשמה לפרויקטים אחרים, גם אם הנרשם דירג אותם במקום גבוה יותר. לדוגמה, מי ששוקל להירשם להגרלות בחיפה ובטירת הכרמל, אך מעדיף לזכות בטירת הכרמל, מומלץ לו להביא בחשבון שההגרלות בחיפה יבוצעו קודם להגרלות בטירת הכרמל, וכך ייתכן מצב שבו יזכה בחיפה ותבוטל הרשמתו להגרלה בפרויקט בטירת הכרמל.

איך מתבצעות ההגרלות ואיך מקבלים את התוצאות?

ההגרלות מתקיימות לפי הסדר שנקבע (ראו טבלה), בזו אחר זו. לאחר כל הגרלה יוסרו הזוכים מכל ההרשמות הנוספות שלהם לפרויקטים אחרים, הן בהגרלות שהסתיימו והן בהגרלות שטרם בוצעו. למרות ההגרלות הרבות, כל ההגרלות ממשיכות להתבצע בהתאם לנהלים המחמירים והמוקפדים המקובלים בתוכנית מחיר למשתכן על ידי מערכת ממוחשבת ללא התערבות אדם, בניהולה של ועדה ובפיקוח של רואה חשבון מוסמך. כל תוצאות ההגרלות צפויות להתפרסם בו זמנית ב-14 באוגוסט 2017. הזוכים יקבלו בדואר האלקטרוני הודעת זכייה, ומשתפים שלא זכו בהגרלה יקבלו מכתב המודיע על כך באופן רשמי. את התוצאות המלאות יוכלו המשתתפים למצוא כל העת באתר ההרשמה להגרלות לצד הפרויקט שאליו נרשמו.

מה קורה לאחר הזכייה?

הזוכים נדרשים להמתין בסבלנות עד לרגע שבו היזם ייצור עמם קשר. ייתכן שמשך זמן ההמתנה יהיה כמה חודשים, שכן בחירת הדירה צפויה להתקיים כחודש לאחר קבלת היתר בנייה מהוועדה המקומית. כדי להגביר את השקיפות ואת הנוחות בתהליך יוכלו הזוכים לעקוב אחר קצב התקדמות הפרויקט כל העת באתר ההרשמה להגרלות לצד שם הפרויקט שבו זכו.

מתי ייפתחו הגרלות נוספות?

אם לא מומשה הזכות לדירה במסגרת ההגרלה הגדולה של "מחיר למשתכן", יוכלו הזכאים להירשם כבר בקרוב להגרלה גדולה נוספת של אלפי יחידות דיור, שתתקיים באוקטובר 2017 בכל רחבי הארץ. בין הערים שישתתפו בהגרלה זו אילת, בית דגן, מבשרת ציון, ראשון לציון, ראש העין, מודיעין ויישובים רבים נוספים. בעת ההרשמה להגרלה יוכלו הזכאים לדעת מה גובה המחיר למטר מרובע על פי המכרזים שבהם זכו הקבלנים.