החלטת בג"ץ לא ראויה

לא להרוס את בתי רוצחי הנער מוחמד אבו-חדיר? למה?

מוחמד אבו חדיר / צילום: רויטרס
מוחמד אבו חדיר / צילום: רויטרס

בג"ץ נתן השבוע החלטה שהיא אולי מאוד פטריוטית, אבל גם מאוד לא צודקת ולא הוגנת. זוכרים את רצח הנער הפלסטיני מוחמד אבו-חדיר? זוכרים גם את העלאתו באש בעודו בחיים? הרוצחים השורפים הם מתנחלים קיצונים שנקטו באכזריות איומה בשם קדושת הארץ, או שלמות הארץ, או תפארת האלוהים שלהם. בעצם, מתוך שנאת ערבים, שמגיעה אצלם לכדי טירוף.

אבו-חדיר לא היה מחבל אלא נער פשוט ודי מסכן, שספק אם עשה רע למישהו בחייו. מטרה אידיאלית לפחדני האלוהים, שלא הלכו להתעסק עם מחבלים חמושים.

"שיהוי ניכר"?

שלושת הרוצחים הנתעבים קיבלו במשפטם מאסרי עולם פלוס 20 שנה. בהיעדרו של עונש המוות, זהו עונש הולם ללא ספק. אבל הורי הנער הנרצח עתרו לבג"ץ וביקשו את הריסת בתי משפחותיהם של הרוצחים. כאמור, בג"ץ דחה את העתירה. למה? השופט אליקים רובינשטיין נימק וכתב: "אין להיעתר לעתירה בראש וראשונה בהתחשב בשיהוי הניכר שחל בין מעשה הרצח הנתעב לבין הגשתה (של העתירה)".

לא האמנתי למקרא עיניי. מה עניין שמיטה להר סיני? מה זה משנה כמה זמן עבר? מה הקשר בין המעשה הנורא לבין הזמן שחלף? לטעמי זו אמירה דוחה. מתחמקת, מתאימה לחסרי דעת לא לשופט (בדימוס) מכובד כמו רובינשטיין. מה קרה לו? האם הפטריוטיות, ואולי הדתיות, היכתה בו ושיבשה את שיקול-דעתו?

"הרתעתי ולא ענישתי"

למצעד הנימוקים הדוחים הצטרף השופט ניל הנדל. "עסקינן בכלי הרתעתי ולא ענישתי. יש לזכור כי המבצעים... הורשעו, ונגזרו עליהם עונשי מאסר כבדים מאוד". אז מה? האם הנימוק הזה תפס אי-פעם לגבי מחבלים ערבים? האם עונשי מאסר כבדים מנעו את הריסת בתיהם?

הריסה אינה הרתעה?

אבל השיא הוא באמירה ש"עסקינן" בהרתעה לא בענישה. יסלח לי אדוני, אבל האם החלטה על הריסת בתים אינה כלי הרתעתי? אולי אפילו יותר משמעותי ממאסר? ראית את הפושעים החרדים הללו בבית המשפט, עם החיוכים שלהם, עם הגיחוכים והצחוקים? אתה חושב שמאסר ירתיע אותם? ואת בני משפחותיהם ותומכיהם הרואים בהם גיבורים?

דברי טעם השמיע בבית המשפט אבי הנרצח, חוסיין אבו-חדיר: "החלטה שכזו מעודדת להמשיך לפגוע בנו בחסות המדינה".

הסבר, לא התפלפלות

עיקרו של דבר: השופטים חייבים להסביר את ההבדל בין רוצח ערבי נתעב לבין רוצח יהודי נפשע. בפסק הדין השופטים מסתתרים מאחורי כל מיני תקנות וסעיפי-סעיפים ותקדימים וכל מיני עניינים שיפוטיים שהציבור לא כל כך בקיא בהם. אז תנו בבקשה הסבר - בשפה עברית ברורה, ולא בהתפלפלות משפטנית מתחמקת. ועשו זאת בבקשה מהר, כדי להסיר את הקלון שהמטתם בהחלטתכם על כולנו.