במקום לחכות שנים: זו החלופה לדירות המוזלות של כחלון

עליתם בהגרלת מחיר למשתכן? כעת שאלו את עצמם האם ההמתנה לדירה המוזלת החדשה לא "תאכל" את ההנחה בגלל פערי הזמן ■ רגע לפני שהגרלת הענק של כחלון יוצאת לדרך, הנה כמה נקודות חשובות למחשבה ■ למדריך מס רכישה

נדלן לאן, מחיר למשתכן/ צילום: גלובס טיוי
נדלן לאן, מחיר למשתכן/ צילום: גלובס טיוי

ההגרלה הגדולה מאחורינו, ההרשמה נסגרה ובשבועות הקרובים סביב חמישה עשר אלף זכאים של תוכנית מחיר למשתכן יקבלו הודעות על זכייה בפרויקטים השונים. נזכיר שההגרלה הגדולה התייחסה לעשרים וארבעה יישובים שונים ברחבי הארץ, וללא פחות מ-90 פרויקטים שונים.

אין ספק שההגרלה הגדולה הייתה מהלך חכם של האוצר כדי לשריין לחמישה עשר אלף זכאים דירות. אלו חמישה עשר אלף איש שיכול להיות והיו מתייאשים מההמתנה לדירות מוזלות באם היו מחכים עוד שבועות או חודשים להגרלות בודדות. עכשיו, הם יקבלו הודעה על זכייה, ולא ילכו למשרדי מכירות של קבלנים כדי לקנות דירה בשוק החופשי.

במקביל, ההכרזה של שר האוצר משה כחלון על עוד הגרלה של חמישה עשר אלף דירות בקרוב ועל אפשרות לעוד אחת באותן ההיקפים עד סוף השנה, היא תוספת פסיכולוגית למאמצי קירור השוק שמשדרת לזכאים, גם בסדרה ב' שעד היום לא קיבלו הזדמנות בהרבה הגרלות, שכדאי לחכות.

הביקורת העיקרית למהלך של ההגרלה הגדולה וההגרלות שיבואו אחריה, מתי שלא יבואו, הייתה מכוונת למשך הזמן שהזוכים יצטרכו להמתין לדירות החדשות והמוזלות. הרי כדי להוציא את כל הדירות להגרלה, כופפו באוצר את התנאים המקוריים של תוכנית מחיר למשתכן, וקבעו שאפשר יהיה להגריל דירות גם לגבי מגרשים שרק עוד שנה וחצי בערך יגיעו בכלל לשלב בו ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה.

בהקשר הזה, חלק מהזכאים שאלו את עצמם האם המתנה של מספר שנים לדירה המוזלת החדשה לא תפגע בהנחה המיוחלת שקיבלו על מחיר הדירה היום בגלל שאת פער הזמן הם יצטרכו להוציא על שכירות. אם הם לא יבחרו או לא יכולים להמשיך ולגור אצל ההורים עד אז.

התשובה לטענה הזו מגורמים במשרד האוצר, מטה הדיור או גם משרד הבינוי והשיכון הייתה די פשוטה. הם שאלו את הזוכים מה בעצם ההבדל בין דירה חדשה שקונים מקבלן לדירה חדשה שזוכים בה במחיר למשתכן? הרי גם מי שקונה דירה חדשה מקבלן בשוק החופשי יצטרך לחכות עד שהבנייה תסתיים והבניין יקבל טופס 4. מי שקונה במחיר של מכירה מוקדמת מקבלן, המשיכו ואמרו המצדדים במחיר למשתכן, מקבל הנחה קטנה במחיר אבל יודע גם הוא שעד שהדירה תהיה מוכנה ייקחו מספר שנים.

אם נהיה לגברי כנים, קשה לסתור את הטענה הזו. זה נכון שדירה חדשה במחיר למשתכן דומה לדירה חדשה מקבלן בהקשר הזה. את שתיהן יקבלו הרוכשים במועד מאוחר יותר ממועד הרכישה.

אבל, יש כאן עוד נקודה שצריך להביא בחשבון במסגרת הטיעונים. אומנם השוואה של דירת מחיר למשתכן לדירה חדשה היא השוואה לגיטימית, הרי מדובר בסופו של דבר באותו המוצר בקווים כלליים. אבל מי אמר שזוג צעיר בתחילת דרכו, מה שנכון לגבי חלק ניכר מזכאי מחיר למשתכן, צריך לקנות דירה חדשה? רוב העסקאות בישראל בכלל נעשות בדירות יד שנייה. ואלו דירות שכבר בנויות וקיימות בשטח. אפשר לבוא ולבקר בדירה, לדפוק על הקירות ולפתוח את המים במקלחת. לדירה כזו, לא צריך לחכות לטופס ארבע. ומאז קום המדינה, זו הייתה האפשרות הסבירה יותר של זוגות צעירים לרכוש דירה ראשונה.

ברור שכל זוג צעיר, או רווק מעל גיל 35, שעומדים היום בפני הבחירה האם מחיר למשתכן או דירה חדשה או דירת יד שנייה, יבחרו לעצמם את מה שמתאים להם. אבל צריך וכדאי לקחת בחשבון שהשוק לא מורכב רק מדירות חדשות.

ועוד דבר קטן. מס דירה שלישית עכשיו עדיין בסימן שאלה ענק, אבל אם הוא באמת יעבור, ובג"צ יכשיר אותו, יכול להיות שהמשקיעים יתחילו להיפטר מהדירות, מה שכבר קורה עכשיו בגלל צעדי מיסוי אחרים. ואז, דירות יד שנייה שהמשקיעים יצטרכו למכור יחסית מהר כדי לא לשלם מס, יוכלו להיות אלטרנטיבה לא רעה לזוגות צעירים, וממצב של שוק שנשלט על ידי מוכרים בלבד, יכול להיות שנעבור לשוק של קונים, והכח של הרוכשים יהפוך משמעותי הרבה יותר.