עיריית ת"א תשיק כרטיס הנחות למסעדות ללא עמלה סליקה

זאת בעקבות פניות רבות של עסקים קטנים המוחים על עמלות הסליקה הגבוהות שגובות מהם החברות השולטות בשוק, ועל רקע פתיחת הבדיקה של רשות ההגבלים על העמלות שגובות "תן ביס" ו"סיבוס" ■ מדריך סליקה באינטרנט

פרונטו. סשימי טונה בלו פין / צילומים: תמוז רחמן
פרונטו. סשימי טונה בלו פין / צילומים: תמוז רחמן

בעקבות פניות רבות של עסקים קטנים אשר מוחים על עמלות הסליקה הגבוהות שגובות מהם החברות השולטות בשוק, ועל רקע פתיחת הבדיקה של רשות ההגבלים העסקיים על העמלות הגבוהות שגובות "תן ביס" ו"סיבוס", ל"גלובס" נודע כי עיריית תל-אביב תשיק כרטיס עירוני שיעניק הנחות לתושבי העיר במגזר הפרטי, ללא עמלות לבתי העסק.

לאחרונה פתחה רשות ההגבלים העסקיים בבדיקה לגבי גובה העמלות שגובות החברות "תן ביס" ו"סודקסו" (המוכרת כ"סיבוס") ממסעדות שעובדות עמן בשיתוף-פעולה. הבדיקה החלה בעקבות תחקיר של מתן חודורוב ל"אנליסט" בערוץ 10 ועל רקע פניית המשנה למנכ"ל עיריית תל-אביב, ארנון גלעדי, ששיגר פנייה לממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בה הוא מביע חשש מדואופול בתחום עמלות הסליקה במסעדות. החשש של גלעדי נובע מכך ששתי החברות שולטות בכ-80% מהשוק, המגלגל לפי ההערכות סכום של 4.8 מיליארד שקל, ממנו גוזרות החברות קופון של 350 מיליון שקל.

"תן ביס" ו"סיבוס" גובות עמלות של 6%-10% (לפני מע"מ) - הרבה יותר מהעמלות שגובות חברות האשראי. במשלוחים העמלה היא 10% - לא כולל עלות השליח. כך, העמלה הגבוהה שוחקת את רווחיות המסעדות לשיעורים נמוכים במיוחד, אם בכלל.

ההערכות הן כי 500 אלף לקוחות בחודש משתמשים בשירותי כרטיסי המזון המסובסדים. במחיר ממוצע של 40 שקל לארוחה, מתקבל מחזור של 4.8 מיליארד שקל, ממנו כאמור נגזר קופון העמלות. האם הרשתות והמסעדות הקטנות יוכלו באמצעות יוזמות דומות להוציא את "תן ביס" ו"סיבוס" מהמחזור שלהן?

כרטיס ההנחות של עיריית תל-אביב יתבסס על כרטיס התושב "דיגיתֵל" הקיים, אליו נרשמו עד כה כ-180 אלף תושבי העיר, מה שעשוי לקחת נתח מהפעילות של כרטיס "תן ביס" המיועד ללקוחות הפרטיים. הכרטיס "דיגיתֵל" ניתן בחינם לתושבי העיר, וכבר היום מקנה מידע והנחות על אירועי חוצות ומוסדות תרבות, וכעת ההתרחבות היא גם עבור בתי עסק בתחום המזון וההסעדה וצפוי להציע הנחות במאות עסקים.

מדובר בכרטיס מגנטי שאין בו סליקת אשראי, מה שמאפשר לעשות את התשלום ישירות לבית העסק, וכך נחסכת העמלה שעסקים משלמים כיום בכרטיסים כמו "תן ביס" ו"סיבוס".

ראש מינהל דוברות והסברה של עיריית תל-אביב-יפו, גידי שמרלינג, אמר ל"גלובס": "המטרה של הכרטיס היא כפולה: מחד להוריד את יוקר המחיה לתושבי העיר, ומאידך לעודד רכישה בעסקים המקומיים ללא תשלום כל עמלה. העירייה אינה לוקחת חלק בהעברה הכספית, והתשלום לא נעשה דרכה או דרך גורם שלישי הלוקח עמלה, אלא ישירות מול בית העסק, וכך שני הצדדים מרוויחים".