פרשת תע"א: חלק מהחשודים חזרו לפעילותם בוועד

יאיר כץ ואהוד נוף, החשודים בניצול לרעה של כוחם כמנהיגי ועד ועד העובדים בתעשייה האווירית, מנהלים מגעים מול ההנהלה סביב תוכנית ההבראה ■ גורמים בתע"א: "פארסה מצד המשטרה והפרקליטות, המאפשרות לחברי ועד להשתמש בכוחם הגדול"

יאיר כץ (מימין) ואהוד נוף / צילום: שלומי יוסף
יאיר כץ (מימין) ואהוד נוף / צילום: שלומי יוסף

כ-4 חודשים לאחר שהתפוצצה פרשת החשדות ל"שחיתות עמוקה" בתעשייה האווירית, חלק מהחשודים המרכזיים שלה חזרו במהלך הימים האחרונים לעבודתם במתקני התעשייה האווירית במרכז הארץ, ובאופן שמעלה תהיות.

ל"גלובס" נודע כי למרות שהם חשודים בניצול לרעה של כוחם כמנהיגי ועד העובדים ובסחיטה באיומים של עמיתיהם לעבודה בתע"א כדי שייענו לתכתיביהם, ולמרות שהחקירה נמשכת, חזרו יאיר כץ ואהוד נוף לפעילותם במסגרת הוועד.

לטענת גורמים בתע"א, כץ, נוף וחבריהם לוועד ממשיכים לנהל בימים אלה מגעים מול הנהלת החברה סביב תוכנית ההבראה בחברה, הכוללת פיטורים ותוכניות של פרישה משורות התע"א. תוכנית זו מכונה בתע"א כ"תוכנית צמיחה".

במסגרת תוכנית זו יש לאנשי הוועד החשודים זכות להעביר להנהלה רשימה של כ-20% מהעובדים שהם מטילים וטו על פיטוריהם. ובמלים אחרות - הרשויות החזירו לכץ ולנוף את הכוח לקבוע את גורל חבריהם לעבודה. אותם חברים שלפי החשד נסחטו על-ידם, בין השאר כדי לקדם התפקדויות לשורות הליכוד בקרב עובדי החברה שנמצאת בבעלות המדינה.

גורמים בתע"א, שמסרבים להיחשף, טוענים כי "מדובר בפארסה מצד המשטרה והפרקליטות, שמאפשרות לחשודים להשתמש בכוח הגדול שלהם כחברי ועד - אותו כוח שהם נחשדים בימים אלה כי השתמשו בו לרעה".

לדברי אותם גורמים, "עובדים רבים מרגישים המומים מחזרתם של החשודים לתפקידיהם".

יאיר כץ הוא בנו של שר הרווחה חיים כץ, שהיה יו"ר ועד העובדים בתע"א ומשמש כיו"ר סקטור המהנדסים בוועד. כץ הבן חשוד בסחיטה באיומים ותיווך לשוחד. אהוד נוף הוא יו"ר ועד העובדים שהחליף את חיים כץ בתפקיד, והוא מקורב אליו מאוד.

השניים נעצרו ונחקרו בחשד לביצוע עבירות של סחיטה באיומים ותיווך לשוחד. לפי החשד, השניים וחשודים נוספים אילצו עובדי תע"א להצביע בבחירות לוועד העובדים בעד מועמדים של הוועד, להתפקד לליכוד ולהצביע בבחירות המקדימות במפלגה, על-מנת להבטיח את מקומו של חיים כץ ברשימת הליכוד לכנסת.

על-פי החשד, חברי הוועד איימו על עובדים שאם לא יתפקדו לליכוד ויצביעו בבחירות המקדימות, או לא יצביעו למועמדים של הוועד בבחירות - קידומם ותנאי העסקתם ייפגעו. חבר ועד חשוד נוסף הוא אלי כהן, עובד מפעל אביזרים, חבר ועד דומיננטי מאוד ומקורב לשר כץ.

נזכיר כי חשד נוסף שחוקרת המשטרה נגד אנשי התעשייה האווירית, בהם חבר דירקטוריון החברה, תא"ל במיל' אמל אסעד - הוא שהם קיבלו שוחד וטובות הנאה מחברות פרטיות שהעניקו שירותים לתע"א (ספקים שלה), ובתמורה קידמו אנשיה את האינטרסים של החברות הללו. זאת, בין היתר, באמצעות סיוע לספקים לזכות במכרזים של תע"א.

יוזכר כי זמן קצר לאחר ש-6 מחברי ועד העובדים בתע"א נעצרו במסגרת חקירת החשדות ביחידת להב 433 של המשטרה, החליטה הנהלת החברה, בגיבוי הדירקטוריון, על השעייתם מכל תפקידיהם. זאת, באופן שקומם את ההסתדרות הכללית, שטענה כי מדובר במהלך שנועד לפגוע בהתארגנות העובדים בחברה, בהחלשת הוועד, ושחבריו הושעו רק על בסיס של חשדות ומבלי שהוגשו נגד כתבי אישום.

חזרתם למתקני התע"א התאפשרה בעקבות הסכמת המשטרה לכך, שהסירה בשבוע שעבר את הדרישה להרחיקם ממקומות עבודתם. עם זאת, השעייתם מתפקידיהם בידי הנהלת התע"א עדיין עומדת בעינה.

גורמים המעורבים בנושא אמרו ל"גלובס" כי חרף השעייתם מתפקידיהם, כעת מותר להם לפעול כחברי ועד בלבד ולקדם את תוכנית ההבראה עליה סוכם לפני כשנה בין ההנהלה לבין ועד העובדים וההסתדרות.

אגב, על-פי ההסכם הקיבוצי הנהוג בתע"א, עובד המושעה בגלל חשד למעורבותו בפלילים זכאי לקבלת מחצית משכרו. אם העובד יורשע בדין, יהיה עליו להחזיר לחברה את כל הסכומים שהתקבלו בתקופה שקדמה לכך, ואם לא יוגש נגדו כתב אישום - החברה תהיה חייבת לשלם לו רטרואקטיבית את מלוא השכר.

במשך תקופה ארוכה שבה חברי הוועד היו מורחקים מהחברה, בהוראת המשטרה, נמנע מהם לקיים ישיבות ועד ולדון על סוגיות הקשורות ליחסי העבודה בחברה. אחת ההצעות שהועלו בשעתו, היא שישיבת הוועד תתקיים בנוכחות נציג של המשטרה. ישיבה כזאת לא התקיימה.

בימים האחרונים התקיימה ישיבה ראשונה של חברי ועד העובדים בתע"א, בבית ההסתדרות הכללית בתל-אביב - והשתתפו בה עורכי דין מטעם ההסתדרות. גורמים שנכחו בישיבה טענו בשיחות עם "גלובס": "הדיונים היו מסביב לסוגיות הקשורות לענייני עבודה ולתוכנית ההבראה שמונהגת בחברה. איש לא דיבר על החקירות ועל החשדות המיוחסים למי מחברי הוועד".

במהלך החודשים שבהם היה מורחק, כמו עוד 5 מחברי הוועד, ממתקני התע"א, ניהל היו"ר נוף את ענייני הוועד ממשרד בהסתדרות או ממשרדו השני, בבית המהנדסים בתל-אביב.