פרשת השחיתות בתע"א: בין העצורים - בנו של השר חיים כץ

(עדכון) - הותר לפרסום: אחד העצורים בפרשה הוא בנו של שר הרווחה חיים כץ, יאיר, שנחשד בסחיטה באיומים ותיווך לשוחד ■ עצור אחר הוא חבר ועד בתעשייה האווירית, אלי כהן

באמצע שנות ה-90 שרה הזמרת קורין אלאל את השיר "תעשייה אבירית", שעסק בקריסתו של פרויקט מטוס "הלביא", שאמור היה להיות מיזם הדגל של התעשייה האווירית. באחד מבתי השיר, שנכתב על עובד תע"א שאיבד את משרתו, נאמר: "ובתוך סדנאות המתכת הוא מכיר כל פריט ופריט, גאוות יחידה היא הלחם של התעשייה האבירית".

גאוות היחידה של התעשייה האווירית שוקמה מאז, אבל בשבוע שעבר היא שוב ספגה מכה קשה בשל חשיפת המשטרה כי היא חוקרת חשדות לשחיתות חמורה בתעשייה האווירית.

החשד המרכזי נגד אנשי התעשייה האווירית - שהבכיר שבהם שנעצר עד כה הוא חבר דירקטוריון החברה, תא"ל במיל' אמל אסעד - הוא שהם קיבלו שוחד וטובות הנאה מחברות פרטיות שהעניקוו שירותים לתע"א (ספקים שלה), ובתמורה קידמו אנשיה את האינטרסים של החברות הללו. זאת, בין היתר, באמצעות סיוע לספקים לזכות במכרזים של תע"א. הספקים עצמם חשודים במתן שוחד וטובות הנאה ובעבירות נוספות.

הפרשה, המכונה "פרשת 630", כוללת מספר רב של מעורבים ברבדים רבים של התעשייה האווירית, בהם בכירים, חברי ועד, דירקטורים, מנהלים, זוטרים, שומרי-סף, יועצים וספקים.

אסעד חשוד כי פעל לקידום אינטרסים של חברה שהיה בעל זיקה אליה. הוא שוחרר תחת תנאים מגבילים לביתו ומכחיש את המיוחס לו.

היום (ד') חלה התפתחות משמעותית בחקירה, כשחוקרי להב 433 התדפקו על דלת הבית של בנו של נבחר ציבור שהוא חבר ועד עובדי תע"א, עצרו אותו וזימנו אותו לחקירה באזהרה במשרדי היחידה, ושאת בחשד לביצוע כמה עבירות. אחד החשדות הנבדקים בעניינו הוא שהיה מעורב במפקדים לא חוקיים של עובדי התעשייה האווירית למפלגת הליכוד. מדובר בתת-פרשייה, שכן עיקר החקירה עוסק, כאמור, במסכת שוחד מול ספקים של תע"א. הערב פורסם כי בנו של נבחר הציבור הוא יאיר כץ, בנו של שר הרווחה חיים כץ. כץ הבן חשוד בסחיטה באיומים ותיווך לשוחד. 

גורמים בכירים המעורים בחקירת הפרשה אמרו היום ל"גלובס" כי החשדות לפלילים נוגעים גם למעשים שבהם היה מעורב כץ עצמו, שהוא גורם דומיננטי בתעשייה האווירית מזה שנים ארוכות. עם זאת, בשלב זה עדיין לא ידוע האם חיים כץ ייחקר באזהרה על-ידי המשטרה. כדי שהוא ייעצר, תצטרך המשטרה לגבש חשד סביר למעורבותו שכולל תשתית ראייתית בסיסית שכרגע אינה קיימת.

בנוסף עצרה היום המשטרה חשוד נוסף וכן עיכבה לחקירה 10 חשודים במסגרת החקירה שעברה, כאמור, לשלב הגלוי לפני כשבוע. המעצרים היום מצטרפים ל-14 חשודים נוספים שכבר נעצרו. חלקם שוחררו מהמעצר.

שני החשודים שנעצרו היום, יאיר כץ והחשוד הנוסף, צפויים להיות מובאים להארכת מעצר בבית משפט השלום בראשן-לציון בשעות אחר-הצהריים.

בתוך כך, היום הותר לפרסום כי אחד החשודים המרכזיים שנעצרו בגל המעצרים הראשון הוא חבר ועד עובדי תע"א, אלי כהן, כהן עובד במפעל אבזרים בחטיבת הבדק של תע"א ואחראי, בין היתר, על חדרי האוכל בחברה ועל הקשר עם ספקי המזון. כהן הוא חבר ועד מטעם סקטור הייצור.

לפי בקשת המעצר של המשטרה, כהן חשוד בלקיחת שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד ומירמה והפרת אמונים ובהלבנת הון. כהן נמצא במעצר כבר שבוע, ומעצרו הוארך לפי שעה עד יום ראשון הקרוב.

בין היתר חשוד כהן כי קידם אינטרסים של חברות שבעליהן מהמגזר הדרוזי, בתמורה לשוחד. במהלך דיון הארכת מעצרו של כהן העלה סנגורו, עו"ד ליאור אפשטיין, טענת הגנה יצירתית, ולפיה ההעדפה לכאורה שנתן כהן לחברות הדרוזיות לא נבעה מכוונה פלילית, אלא בשל שיקולים של העדפה מתקנת.

"מה אפשר לעשות שספק דרוזי הוא לא ספק אחר בתעשייה האווירית, שיש העדפה מתקנת, שהנהלים כתובים בצורה כזו או אחרת" אמר אפשטיין.

עוד העלה הסנגור טענות נגד יחס המשטרה ללקוחו וטען כי כהן שלוקה בבריאותו, הועמד בקור, ונמנעו ממנו מקלחת ושירותים.

בהחלטתו להאריך את מעצרו של כהן אתמול (ג') קבע שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, עמית מיכלס, כי "קיים חשד סביר בעוצמה גבוהה ביותר, אשר מבוסס על מספר מקורות חקירתיים, הקושר את כהן לביצוע העבירות המיוחסות לו. במהלך הימים האחרונים ביצעה היחידה החוקרת עשרות, אם לא מאות, פעולות חקירה בתיק", ציין השופט.

לדבריו, "מבין כלל המסמכים שהוצגו לעיוני, מצאתי לסמן קבוצות של מסמכים המבססים את החשד הסביר בפרשיות השונות הנחקרות, שלכולן החשוד (כהן. ח',מ') קשור באופן ישיר".

השופט נעתר לבקשתו של כהן כי יתאפשר לו להתקלח בביתו בליווי משטרתי לאור מצבו הרפואי שאינו מאפשר לו להתקלח בבית המעצר. חשוד נוסף שנעצר שלשום (ב') וממשיך להיחקר הוא איש עסקים ותעשיין מהיישוב ירכא. הוא חשוד כי נתן שוחד לבכירים בתעשייה האווירית בתמורה להטיית מכרזים.

"על כולנו עברו ימים לא פשוטים מסביב לחקירת המשטרה בתעשייה האווירית. בתקופה האחרונה נבדקו ביוזמת החברה חשדות לאי-סדרים מסוגים שונים, לרבות בקשרי הגומלין שלה עם ספקים בארץ" - כך כתב מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, באיגרת מיוחדת לכ-16 אלף עובדי החברה ברחבי הארץ בעקבות פרשת השחיתות העמוקה לכאורה שנחקרת בחברה ביחידת להב 433 של המשטרה.

וייס גם גיבה את עבודת המשטרה, ובמכתב ששלח לאלפי עובדי החברה, כתב כי " על כולנו עוברים ימים לא פשוטים מסביב לחקירת המשטרה בתעשייה האווירית. בתקופה האחרונה נבדקו ביוזמת החברה חשדות לאי-סדרים מסוגים שונים, לרבות בקשרי הגומלין שלה עם ספקים בארץ".

לדברי המנכ"ל, "בהנחייתי ובגיבוי הדירקטוריון, החברה פעלה ופועלת ללא לאות וללא משוא-פנים לבירור וטיפול באותם חשדות, תוך הפגנת אפס סובלנות כלפי תופעות פסולות ותוך השקעת אמצעים ומשאבים ניכרים ושיתוף גורמים שונים בחברה ומחוצה לה. כל זאת, במטרה למגר התנהלות שאינה ראויה ושאינה משקפת את פניה האמתיים של החברה".