דרמה במכרז ערוץ הכנסת: בג"ץ עצר את העברתו לערוץ 20

שופטי בג"ץ הוציאו צו ארעי שמשמר את המצב הנוכחי עד להחלטה אחרת, כך שבינתיים חדשות 2 תמשיך להפעיל את ערוץ הכנסת גם אחרי 27 ביולי ■ מועצת הכבלים תדון במכרז שוב ותגיש את עמדתה המעודכנת בשבוע הבא

ערוץ הכנסת לוגו
ערוץ הכנסת לוגו

בג"ץ עצר היום (ד') את תהליך חילופי המפעילות של ערוץ הכנסת, והותיר באופן זמני את חברת חדשות 2 כמפעילת הערוץ. הדיון בנושא ישוב כעת למועצת הכבלים והלוויין, שערכה את ההליך שבו זכה ערוץ 20 בהפעלת ערוץ הכנסת, וזו תדון בו שוב מחר ותגיש תגובה מעודכנת לבית המשפט ב-24 ביולי.

העברת המקל בין חדשות 2 לערוץ 20 הייתה אמורה להיערך ב-27 ביולי, אך השופטים קבעו היום בהחלטתם כי "בשלב זה לא תועבר ההפעלה של הערוץ לחברה שהוכרזה כזוכה במכרז", וכי "הצו הארעי יעמוד בעינו עד להחלטה אחרת".

כזכור, בחודש מאי השנה זכה ערוץ 20 במכרז על הפעלת ערוץ הכנסת כשגבר על הצעת RGE (בעלת ערוץ 10) ועל ההצעה של חדשות 2, שמפעילה את הערוץ למעלה מעשור. בתחילת החודש פנו חדשות 2 ובהמשך גם RGE לבג"ץ בדרישה כי יבטל את המכרז ויכריז עליהן כזוכות לאור כשלים שנפלו בו. שתי החברות מגדירות את הצעת ערוץ 20 כ"הצעה תכסיסנית", בשל העובדה שלטענתן ההתחייבויות שפורטו על-ידו בפרק התוכן של המכרז אינן עולות בקנה אחד עם התוכנית העסקית שהגיש הערוץ.

בתחילת השבוע, במהלך מפתיע, פנתה המדינה לבית המשפט בבקשה לדחות את קיום הדיון שנקבע להיום עד לאחר ישיבת המועצה שתיערך מחר (ב-20 ביולי). במועצת הכבלים ביקשו לקיים דיון נוסף בחלק מהסוגיות שעלו בעתירות ולהגיש את עמדתה רק ב-24 ביולי. ככל הנראה, הרציונל מאחורי המהלך היה להראות כי המועצה דנה ברצינות גם בכשלים שעלו לכאורה בעתירות שהוגשו ולצמצם ככל האפשר את נכונותו של בג"ץ לקבל החלטה שתעכב את התהליך ותמנע את ההחלפה במועד המקורי שתוכנן.

אלא שבחדשות 2 וב-RGE סירבו לדחות את הדיון, והיום הכריעו כאמור השופטים כי המועצה אכן תוכל לקיים דיון נוסף ולהגיש עמדה מעודכנת ב-24 ביולי, אך עד אז יוקפא ההליך כולו, כשנכון לעכשיו לא נקבע מועד חדש שבו ידון בית המשפט בעתירות.

משמעות המהלך היא כי בינתיים חדשות 2 תמשיך להפעיל את הערוץ, גם מעבר למועד של ה-27 ביולי, שבו נקבע כי היא אמורה להעביר את האחריות לערוץ 20.

ההחלטה משליכה כמובן גם על עובדי הערוץ מטעם חדשות 2, שעם המעבר למפעילה חדשה רובם היו אמורים להיות מפוטרים. מצד שני, גם עבור העובדים שגיס ערוץ 20, חלקם דרך חברות הפקה חיצוניות, נוצרת כעת אי ודאות.

את חדשות 2 ייצגו בדיון עורכי הדין ישגב נקדימון ודקלה בירן. מחדשות 2 נמסר בתגובה על ההחלטה: "כפי שבית המשפט ציין במהלך הדיון, הועלו על-ידינו טענות בעלות משקל בנוגע לתקינות ההליך המכרזי שערכה מועצת הכבלים והלוויין בראשות יפעת בן-חי-שגב ולפגמים שנפלו בו. אנו מקווים כי המועצה תיתן עכשיו את דעתה על פגמים אלה ותקבל את ההחלטה המתחייבת". 

מטעמה של RGE, שיוצגה בידי עורכי הדין זוהר לנדה, רונן ריינגולד ועדי שוהם, נמסר כי "משמעות ההחלטה היא שבית המשפט העליון הכיר בכך שטענותינו הן טענות כבדות-משקל שיש לבררן, ואנחנו משוכנעים כי יתברר שנפלו פגמים כבדים בהחלטת מועצת הכבלים והלוויין, וכי קבוצת RGE, שהגיעה למקום השני במכרז, תוכר כזוכה האמיתית".