הצעת חוק: להפקיע מראש עיר סמכות לעסוק בתשתיות לאומיות

שרת המשפטים ושרים נוספים רואים בחומרה את התנהגותו של ראש עיריית חיפה, יונה יהב, המתנגד לפתרון הממשלתי לסוגיית מכל האמוניה של חיפה כימיקלים ■ שקד סבורה כי חוק כזה יאפשר לקדם את האינטרס של כלל הציבור

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

בעקבות משבר חיפה כימיקלים והמחלוקת שהתגלעה בין הממשלה לראש עיריית חיפה, יונה יהב, סביב יבוא האמוניה, שרת המשפטים איילת שקד מקדמת חוק שיאפשר לממשלה להפקיע מראשי הערים את הסמכות לעסוק בתשתיות לאומיות.

המהלך נעשה בתיאום עם משרד ראש הממשלה, ול"גלובס" נודע כי שקד הפקידה את מלאכת חקיקת החוק על המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לתפקידים מיוחדים, עו"ד אבי ליכט, שעד לאחרונה היה המשנה ליועמ"ש לעניינים פיסקאליים. בכוונת שרת המשפטים להעביר את החוק בכנסת במושב הקרוב.

שרת המשפטים וחלק מחבריה לממשלה רואים בחומרה את ההתנהגות של ראש העיר יהב סביב סוגיית האמוניה והתנגדותו לפתרון שמקדמת הממשלה, לפיו אספקת האמוניה תתבצע באמצעות אוניית אמוניה שתעגון במרחק מסוים מהחוף.

שקד סבורה כי חוק שיאפשר לממשלה להפקיע מראש עיר במקרים דומים את הסמכות לקבל החלטות בנוגע לתשתיות לאומיות, יקדם את אינטרס כלל הציבור על פני האינטרס של ראש עיר כזה או אחר שיש לו אפשרות לתת רישיון לעסקים או לשלול.

ישיבת גישור

הרעיון לחוקק חוק שיאפשר לממשלה לקבל באין-מפריע החלטות בנוגע לתשתיות לאומיות, זוכה לתמיכה של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן; יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש; שר הכלכלה, אלי כהן; והמשרד להגנת הסביבה. עם זאת, לפי ההערכות, שקד צפויה להיתקל בקשיים משמעותיים בניסיון לחוקק את החוק לאור התנגדות צפויה של השלטון המקומי.

בשבוע האחרון נכנסה שקד לעובי הקורה של הסכסוך בחיפה כימיקלים. ביום חמישי האחרון יזמה שקד ישיבת גישור בהשתתפות השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, וגורמי מקצוע נוספים, שבה נדונו חלופות שימנעו את סגירת מפעלי חיפה כימיקלים.

הערב (ב') צפויה להתקיים פגישת גישור נוספת בהובלת שקד שאמורה לקדם פתרון למפעל הצפוני.

לאחר שבית המשפט העליון הורה על סילוקו של מיכל האמוניה ממפעל חיפה כימיקלים בצפון, הפתרון המועדף על המשרד לאיכות הסביבה, שזוכה לתמיכתם של שקד ושל משרד ראש הממשלה, הוא שאספקת האמוניה תתבצע באמצעות אוניית אמוניה שתעגון במרחק מסוים מהחוף ותזרים למפעלים אמוניה בצנרת.

אולם, ראש העיר יהב ועמותות לאיכות הסביבה, בהן עמותת "צלול", מתנגדות באופן נחרץ לפתרון הזה. הם סבורים כי הפתרון המוצע הוא לא יותר מאשר העתקה של המיכל מהחוף לים, וכי הוא לא נותן מענה לבעיות הבטיחותיות והביטחוניות של הימצאות מאגר אמוניה ליד אוכלוסייה. יהב ועמותת "צלול" תומכים בחלופת האיזוטנקים, שלפיה האמוניה תועבר במיכלים קטנים (איזוטנקים), באופן שהוא, להשקפתם, בטיחותי יותר לסביבה ולתושבי האזור.

גם גורמים בפרקליטות מתנגדים לגישת הממשלה. ביום ראשון דיווח ערוץ 10 על הודעת דוא"ל שכתב פרקליט מחוז חיפה, עו"ד איתן לדרר, למשרד להגנת הסביבה. על-פי הדיווח, לדרר כתב בהודעתו כי "חוששני שכל ההתנהלות הממשלתית נועדה יותר לסייע לרווחי חיפה כימיקלים מאשר לפתרון בעיה של המשק. ספינת האמוניה החדשה אמנם תקטן לרבע מהנפח הקיים, אבל עגינתה התארכה משמעותית ועימה הסיכון לתושבים. למעשה, מדובר בהחלפת מיכל קבוע וממוגן במיכל צף בלתי ממוגן, שיתקיים ברציפות. אני לא משוכנע שניתן יהיה להגן על פתרון זה".

ביקורת מהעליון

בסוף יולי דחה בית המשפט העליון את הערעור של חברת חיפה כימיקלים, שביקשה לדחות את מועד ריקון מכל האמוניה במפרץ חיפה לינואר 2018, אך הסכים לאפשר דחייה קצרה יותר. השופטים, חנן מלצר, נעם סולברג ואורי שהם, הורו לרוקן את המכל עד ה-18 לספטמבר, במקום המועד הקודם שעמד על 31 ליולי.

בהחלטתו מתח העליון ביקורת על התנהלות חיפה כימיקלים והאשימה במרומז כי שינתה את שיטות הריקון של המכל, במטרה לדחות את מועד ריקונו. כן רמזו השופטים גם כי המשרד להגנת הסביבה סייע לחיפה כימיקלים בהתנהלות זו, בכך שאישר לה לעבור משיטת ריקון אחת לשנייה.

שופטי העליון קבעו כי פסק דינו של בית הדין שאישר את הצו לרוקן את המכיל ניתן כדין. עם זאת, הם מציינים כי "מסתבר כי השלמת ריקון המכל מתחת לקו המשאבות הקיים מעוררת קשיים טכניים ובטיחותיים ניכרים... לאור האמור קצבנו את התאריך 31.07.2017 כמועד סיום לריקון המכל, אלא שחיפה כימיקלים עשתה דין לעצמה וחדלה באמצע מאי 2017 מלקדם את המהלכים למימוש השיטה שנבחרה, ואילו המשרד להגנת הסביבה לא הגיב כראוי".

בשבוע שעבר הודיעה הנהלת מפעל חיפה כימיקלים לעובדיה כי המפעל בצפון ייסגר. בוועד העובדים טוענים מנגד כי ההנהלה ממשיכה להשתמש בעובדים כבני-ערובה.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "ממשלה שמגדירה חברה פרטית המגלגלת מחזור של 2 מיליארד שקל לאיש עסקים אמריקאי, כתשתית לאומית - היא ממשלה שפועלת בחוסר תום-לב ומשיקולים זרים.

"יש לקדם את חלופת האיזוטנקים, והעירייה תהיה שותפה מלאה למימוש חלופה זו. אנו קוראים לראש הממשלה ולשרה איילת שקד להתגייס למימוש חלופת האיזוטנקים, כפי שהצענו כבר לפני חודשים, ולהימנע מניסיונות קידום פעולות שיסכנו את חייהם של למעלה ממיליון תושבים, דבר שיצריך אותנו לחזור להליכים משפטיים".