העליון אישר לדחות את ריקון מכל האמוניה עד 18 בספטמבר

בהחלטתו מתח העליון ביקורת על התנהלות חיפה כימיקלים והאשים אותה במרומז כי שינתה את שיטת הריקון של המכל במטרה להרוויח זמן ולדחות את מועד ריקונו ■ עוד צוין כי המשרד להגנת הסביבה סייע בכך לחברה כשאישר לה לעבור משיטת ריקון אחת לשנייה

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

בית המשפט העליון דחה היום (ה') את הערעור של חברת חיפה כימיקלים, שביקשה לדחות את מועד ריקון מכל האמוניה במפרץ חיפה לינואר 2018, אך הסכים לאפשר דחייה קצרה יותר. השופטים חנן מלצר, נעם סולברג ואורי שוהם הורו לרוקן את המכל עד 18 לספטמבר, במקום המועד הקודם שעמד על 31 ליולי.

בהחלטתו מותח העליון ביקורת על התנהלות חיפה כימיקלים ומאשים אותה במרומז כי שינתה את שיטות הריקון של המכל במטרה להרוויח זמן ולדחות את מועד ריקונו. באותה נשימה רומזים השופטים גם כי המשרד להגנת הסביבה סייע לחיפה כימיקלים בהתנהלות זו, בכך שאישר לה לעבור משיטת ריקון אחת לשנייה.

שופטי העליון קובעים כי פסק דינו של בית הדין שאישר את הצו לרוקן את המכיל ניתן כדין. עם זאת, הם מציינים כי "מסתבר כי השלמת ריקון המכל מתחת לקו המשאבות הקיים מעוררת קשיים טכניים ובטיחותיים ניכרים... לאור האמור קצבנו את התאריך 31.07.2017 כמועד סיום לריקון המכל, אלא שהמערערת (חיפה כימיקלים) עשתה דין לעצמה וחדלה באמצע חודש מאי 2017 מלקדם את המהלכים למימוש השיטה שנבחרה, ואילו המשרד להגנת הסביבה לא הגיב כראוי".

השופטים מוסיפים כי בשלב זה העלתה חיפה כימיקלים לפתע מחדש שיטת ריקון אחרת המחייבת דחייה משמעותית נוספת בלוח הזמנים של ריקון המכל, וכי המשרד הגנת הסביבה "שוב נענה למפוקח" והיה נכון עקרונית לשנות את שיטת הריקון על הדחייה בלוח הזמנים הכרוכה בכך.

"לא ניתן יד להתנהלות שכזו", כותבים השופטים, "ואולם בשים לב שעמדנו בפני העובדה המוגמרת, ובהתחשב בכך שטובת הציבור ובטיחותו היא בראש מעיינינו - נאשר דחייה נוספת ואחרונה לריקון סופי ומוחלט של המכל עד לתאריך 18.09.2017".

נזכיר כי מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פנה לאחרונה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בדרישה לחקור תהליכי קבלת החלטות במשרד להגנת הסביבה, בחשד שנעשה תיעדוף ליבוא אמוניה, באופן שנועד להטיב כלכלית עם חברת חיפה כימיקלים.

המשרד להגנת הסביבה תמך בבקשת הדחייה של חיפה כימיקלים. עמדת המדינה, שהוגשה אתמול (ד') להעליון, הייתה כי לא ניתן לסיים את הליך הריקון עד 31.7.2017 מבלי לגרום לסיכון ממשי לסביבה. זאת, מפני שעל-פי תכנית הריקון שנקבעה על-ידי המשרד להגנת הסביבה, הקצב הבטיחותי לריקון עומד על כ-1.5 טון ליום, והכמות שנותרה במכל נכון לתחילת השבוע היא 240 טון אמוניה.

בתוך כך, חיפה כימיקלים ביקשה מהמשרד להגנת הסביבה להוציא לה היתר רעלים כדי לייבא אמוניה באמצעות אוניות קטנות והזרמה ישירה דרך צנרת קיימת למפעלים, ללא שימוש במכל הקיים.

במכל בעל הקיבולת של 12,000 טונות אמוניה נותרה בכמות של פחות מ-2% מהנפח, והנושא העיקרי שנמצא על סדר היום הוא החלופות. חברת כיל, הנמצאת בשליטת עידן עופר, כבר החלה לייבא אמוניה בכוחות עצמה בתחילת החודש על-ידי השימוש באיזוטנקים, וקיבלה על כך אישור מהמשרד להגנת הסביבה. חלופה זו בעייתית יותר עבור לחיפה כימיקלים, הנזקקת לכמות אמוניה גדולה פי שלושה מהכמות שצורכת כיל.

ממשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "ברגעים אלה המשרד קיבל את פסק הדין, ואנו לומדים אותו ואת משמעויותיו יחד עם הפרקליטות". 

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה: "בית המשפט העליון חזר היום על החלטתו לסגור את מכל האמוניה והחליט להאריך את המועד האחרון לריקון המכל עד לתאריך 18 בספטמבר 2017, בכל שיטה שהמשרד להגנת הסביבה ורשויות הביטחון יאשרו. חיפה כימיקלים החלה בהליך ריקון המכל, אשר אינו פועל מתאריך 23 במארס, כפי שהנחו הרגולטורים, ותמשיך בהליך הריקון על-פי האישורים הנדרשים. מפעלי החברה מושבתים מזה 4 חודשים, והיא ממתינה לפתרון חלופי, מיידי וישים לאספקת אמוניה. החברה לא תוכל להמשיך במצב הנוכחי עוד ימים רבים".