אורנשטיין הורה לפישמן להעביר לעו"ד בנקל את דוחות הקבוצה

אליעזר פישמן התנגד לבקשה בטענה כי הנאמן חורג מסמכויותיו, ואולם ביהמ"ש קבע כי יש חשיבות בקבלת המסמכים, לאור "נסיבות המקרה המיוחדות של החזקות במניות במספר רב של תאגידים ע"י החייב, תוך שרשורים, פעילות והדדיות בין החברות"

אליעזר פישמן ועורך דין יוסי בנקל/ צילומים: שלומי יוסף
אליעזר פישמן ועורך דין יוסי בנקל/ צילומים: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל היום (ג') את בקשת עו"ד יוסי בנקל, הנאמן בתיק פשיטת הרגל של אליעזר פישמן, והורה למשרד רואי החשבון של פישמן להעביר לידי בנקל את הדוחות הכספיים של חברות קבוצת פישמן שהוכנו על-ידו ב-7 השנים האחרונות. זאת, עד ל-10 בספטמבר 2017.

נשיא המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, פסק בנוסף כי על משרד רואי החשבון - אבידור-ברדיצ'ב-גזית - להעביר את ההחלטה תוך 3 ימים לכל אחת מהחברות, כדי לאפשר למי מהחברות שמתנגדת להעברת הדוחות למסור התנגדות סדורה בכתב תוך 7 ימים מהיום.

לדברי אורנשטיין, ישנה חשיבות בקבלת המסמכים על-ידי בנקל, לאור "נסיבות המקרה המיוחדות של החזקות במניות במספר רב של תאגידים על-ידי החייב (פישמן), תוך שרשורים, פעילות והדדיות בין החברות, שכל אלה מצדיקים קבלת הדוחות הכספיים של החברות שמניותיהן מוחזקות בשרשור על-ידי החייב".

בקשתו של עו"ד בנקל התייחסה לקבוצת חברות המונה למעלה מ-125 חברות, בארץ ובחו"ל. בנקל מבקש להורות למשרד רואי החשבון אבידור-ברדיצ'ב-גזית, שערך את הדוחות עבור קבוצת החברות שהוחזקה על-ידי פישמן, להעביר לידיו את כל הדוחות הכספיים של כל עשרות החברות המוחזקות בעקיפין על-ידי פישמן במהלך 7 השנים האחרונות.

בבקשתו תלה עו"ד בנקל את הצורך במסמכים, בין היתר בעובדה שהחומר המבוקש הכרחי לצורך עריכת בדיקות מעמיקות, הנדרשות כדי להבין את התנהלות פישמן בעסקיו והסיבה לקריסתם.

לטענת הנאמן, החברות התנהלו לאורך השנים ובעקביות בהתאם ל"עיקרון הערבות ההדדית", לפיו כל חברה, בהתאם ליכולתה הכלכלית באותה עת, ערבה לחובן של חברות אחרות כלפי נושי החברות.

לדברי בנקל, מאחר שעסקי החברות והתנהלותן הכספית קשורות זו בזו, קיימת חשיבות לדוחות הכספיים המבוקשים - ובלעדיהם הוא לא יוכל לבחון, לבדוק ולהגיש בקשות מתאימות ודוחות הנוגעים לפישמן.

אליעזר וטובה פישמן התנגדו לבקשה, בין היתר בטענה כי בנקל מנסה לעשות "פישינג" של ראיות נגד פישמן, תוך חריגה מסמכויותיו. "ככל שלנאמן ישנן שאלות ספציפיות ובקשה לקבל נתונים על סמך הדוחות הכספיים המוחזקים על-ידי פישמן, אשר נמסרו לו זה מכבר - שיתכבד ויפנה בעניין לחברות באופן נקודתי, וכך יוכל לקבל גם את התייחסות עניינית של החברות", טען הזוג פישמן. באופן זה, נטען, תימנע הגשת בקשות מיותרות נוספות לבית המשפט, אשר בסופו של דבר פוגעות באופן ישיר בחברות המוחזקות על-ידי פישמן (במישרין ובעקיפין) ובאופן עקיף בנושי החברות, בבעלי המניות בחברות ובקופת פשיטת הרגל.

השופט דחה, כאמור, את הנטען על-ידי פישמן, קיבל את בקשת בנקל וציין כי "עסקינן בדוחות כספיים מבוקרים שאמורים לשקף את המציאות כהווייתה, ויש להניח כי אין הם כוללים פרטים מוכמנים שיש בהם משום פגיעה בחייב או באשתו ושאין לחשוף אותם לפני הנאמן לנכסיו".

בשולי הדברים הוסיף השופט וכתב כי "זכות הנאמן לקבלת המסמכים מרואי החשבון מושתתת גם על היותו זרועו הארוכה של בית המשפט".