סערה בדה מרקר: העורך סמי פרץ עוזב, העיתון יוכפף לאלוף בן

מי שיערוך את העיתון בפועל יהיה כתב התשתיות אבי בר-אלי ■ עם קבלת ההודעה יצאו עובדי העיתון למחות מול משרדי ההנהלה, שלטענתם נוקטת "צעדים אגרסיביים חד-צדדיים בחוסר תום-לב קיצוני" ■ לאחרונה הוכרז בעיתון על סכסוך עבודה

סמי פרץ / צילום: תמר מצפי
סמי פרץ / צילום: תמר מצפי

אחרי שבועות של שמועות והכחשות, הבוקר (ה') שלח מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, הודעה דרמטית לעובדי "הארץ" ו"דה מרקר". החל מהשבוע הבא עורך "דה מרקר", סמי פרץ, יסיים את תפקידו, והעיתון יוכפף באופן רשמי לעורך "הארץ", אלוף בן. מי שיערוך את "דה מרקר" בפועל יהיה אבי בר-אלי, שמשמש כיום ככתב התשתיות של העיתון. על-פי ההודעה ששלח שוקן, פרץ ימשיך במרקר וב"הארץ" ככותב וכפרשן בכיר.

שוקן שלח את ההודעה הדרמטית לעובדים בזמן הישיבה שנקבעה לו להיום עם ועד העובדים של העיתון. אנשי הוועד הכריזו לאחרונה על סכסוך עבודה בעיתון, ואתמול (ד') התריעו במכתב נוסף מפני מהלכים חד-צדדיים - ובהם פיטורי בכירי "דה מרקר" - כשעל רקע זה נקבעה להם פגישה להיום עם ההנהלה.

עם קבלת ההודעה עזבו העובדים את מקומות עבודתם ועלו להפגין בקומת ההנהלה של העיתון. בארגון העיתונאים הגדירו את המהלך: "צעדים אגרסיביים חד-צדדיים וחוסר תום-לב קיצוני מטעם ההנהלה עוד בטרם קיום משא-ומתן".

הרוחות במערכת "הארץ"-"דה מרקר" סוערות כבר שבועות, אם לא חודשים. בתחילת השנה נערך בעיתון קיצוץ מינורי יחסית, בתיאום עם ועד העובדים, שכלל פיטוריהם של עד 15 עיתונאים, רובם עיתונאים ותיקים שהגיעו לגיל הפנסיה.

במקביל, נרשם צמצום מסוים בכמות העמודים של מוספי סוף השבוע "מוסף "הארץ" ו"מרקר וויק", והוחלט על צעד התייעלות נוסף - שאכן יצא לדרך לאחרונה - שכלל את ביטול מערך ההפצה העצמאי ומעבר להפצה באמצעות חברת בר הפצה שבשליטת ידיעות תקשורת ועידו ברגמן.

יחד עם זאת, מזה חודשים ברור כי על הפרק עומדת תוכנית קיצוצים נרחבת בהרבה. במאי השנה נחשף ב"גלובס" כי בהנהלת העיתון שוקלים מספר צעדי התייעלות מרחיקי לכת שמתמקדים ב"דה מרקר", ובהם אפשרות לפיטורים של עד שליש מהעובדים בו וקיצוץ משמעותי במספר עמודיו. מאז הודיע שוקן על כמה תאריכי יעד בהם יציג בפני הוועד את תוכניתו המדויקת, אך אלה נדחו שוב ושוב.

לאחרונה, על רקע גל שמועות נוסף, שלפיו קיימת אפשרות גם לאיחוד מלא בין "הארץ" ל"דה מרקר", החליט הוועד לא להמתין עוד ולהכריז על סכסוך עבודה, וזה נכנס לתוקף בתחילת השבוע.

שוקן מסר לפני כשבוע ל"גלובס" כי "גם כשתיפול החלטה (בספטמבר) לא יהיה מצב ש'דה מרקר' יהפוך לכמה עמודים בתוך 'הארץ'", אך גורמים במערכות "הארץ"-"דה מרקר" התריעו כבר אז כי גם אם לא יתבצע איחוד מלא בין שני חלקי העיתון, הזזתו של פרץ והכפפת "דה מרקר" ישירות לעורך "הארץ" תחליש את המוסף הכלכלי ועשויה לאפשר איחוד מלא בעתיד הלא רחוק. היום מסתבר כי לפחות החלק הראשון בתחזיות הללו התאמת, ו"דה מרקר" יוכפף ישירות לעורך "הארץ".

במהלך הנוכחי יש גם מעין סגירת מעגל היסטורית, לאחר שבשנת 2004 התפטר מתפקידו עורך "הארץ" דאז, חנוך מרמרי, על רקע החלטתו של שוקן להעניק עצמאות למה שהיה אז החלק הכלכלי בעיתון ואתר האינטרנט של "דה מרקר", אותו הוביל גיא רולניק.

"הישגים יוצאי דופן"

פרץ ערך את "דה מרקר" במשך 12 השנים האחרונות, כשב-4 השנים האחרונות הוא הוגדר כעורך הראשי של כלל חלקיו, ובהם גם אתר האינטרנט ושאר מוצרי הפרינט.

במכתב ששלח היום לעובדים, כתב פרץ: "אני מסיים את תפקידי כעורך 'דה מרקר' אחרי 12 שנים מדהימות. מאחל הצלחה לאבי בר-אלי התותח. נשאר כאן ככתב ופרשן. תודה לכולם, אוהב אתכם".

פרץ צירף מכתב ארוך בו מנה את הישגי העיתון ב-12 השנים האחרונות, וציין כי הוא חש "גאווה גדולה שלמרות האתגרים הגדולים של העיתונות ולמרות לחצים מכל סוג שהוא שחווינו בשנים האחרונות, נשארנו נאמנים לעיתונות מקצועית, ישרה, ביקורתית, ולוחמנית".

שוקן כתב לעובדים על פרץ: "סמי הוביל את 'דה מרקר' להישגים יוצאי דופן בעיתונות הישראלית והביא ערך עצום לציבור ולעיתון, ואני מודה לו על כך מאוד".

סכסוך העבודה ב"הארץ"-"דה מרקר" אינו סכסוך העבודה היחיד שעובר בימים אלה על הענף. גם ב"גלובס", שעבר לאחרונה לשליטתן של אלונה בראון וענת אגמון, הכריז בשבוע שעבר ועד העובדים על סכסוך עבודה, בשל מה שהוגדר "כוונת המעסיק לבצע שינויים ארגוניים בעיתון, שיש להם השלכות כבדות-משקל על עתידם של העובדים, ביטחונם התעסוקתי, מעמדם, תנאי עבודתם וזכויותיהם".