האם "הארץ"-"דה מרקר" עומד בפני מהלך קיצוצים דרמטי?

גורמים במערכת העיתון טוענים כי ההנהלה בוחנת קיצוצים מרחיקי לכת ■ בין האפשרויות שעומדות על הפרק: קיצוץ עד שליש מעובדי "דה מרקר" והקטנה משמעותית במספר עמודיו ■ שוקן מכחיש את הדברים

על רקע מצבו הקשה של שוק הפרסום והירידה הנמשכת בהכנסות ממנו, בהנהלת "הארץ"-"דה מרקר" בוחנים בימים אלה צעדי התייעלות משמעותיים.

לדברי גורמים במערכות העיתונים, על אף שאין עדיין תוכנית רשמית ומסודרת, בימים האחרונים כבר הוצגו מספר מהלכים אפשריים ומרחיקי לכת. לפי אותם גורמים, התוכנית מתמקדת כרגע בעיקר במוסף הכלכלי של העיתון, "דה מרקר", והיא כוללת אפשרות לפיטורים של עד שליש מהעובדים בו וקיצוץ משמועתי במספר עמודיו.

עמוס שוקן, מו"ל העיתון ומבעליו, הכחיש היום (ו') בשיחה עם "גלובס" כי כרגע נמצאות על הפרק אפשרויות מעין אלה, וחזר על דבריו לפיהם מהלך הקיצוצים שבו הוחל לפני כמה חודשים עדיין לא הושלם, כך שאם צפויים קיצוצים נוספים, הם יהיו חלק מאותו מהלך צנוע יחסית.

"הארץ"-"דה מרקר" סובל כמו יותר הענף מירידה נמשכת בהיקף הפרסום שמופנה למגזר הפרינט. יחד עם זאת, גורמים במערכות מציינים כי הוא סובל גם מבעיות נקודתיות ייחודיות שקשורות למאמרים פרובוקטיביים או מעוררי מחלוקת שמתפרסמים בו, כשהאחרון שבהם הוא זה של יוסי קליין, בו הושוו אנשי הציונות הדתית לחיזבאללה. על-פי הטענות, סערות ציבוריות מעין אלה לא פוגעות רק במינוים אלא מרחיקות גם מפרסמים.

לפני כחודשיים החלו בקבוצת "הארץ"-"דה מרקר" בצעדי התייעלות, שכאמור לא הושלמו, שכללו פיטורים של עד 15 עיתונאים, חלקם הגדול עיתונאים ותיקים שעברו את גיל הפנסיה. במקביל נרשם צמצום מסוים בכמות העמודים של מוספי סוף השבוע "מוסף הארץ" ו"מרקר וויק".

צעד התייעלות נוסף שנערך בעיתון נוגע לביטול מערך ההפצה העצמאי ומעבר להפצה באמצעות חברת "בר הפצה" שבשליטת ידיעות תקשורת ועידו ברגמן. לאחרונה אושר מהלך זה על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין.