"יש לפרסם את שמות הנחקרים בפרשת בנק לאומי"

עמותת צדק פיננסי פנתה ליועמ"ש וביקשה שיפרט מי הם הנחקרים בפרשה, מכיוון שיש עדיין נושאי משרה רלוונטיים מבנק לאומי המכהנים כיום בתפקידים שונים במערכת הבנקאית

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

עמותת צדק פיננסי פנתה באחרונה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה לפרסם מה הם החשדות ומי הם האישים הנחקרים בפרשת בנק לאומי. "מדובר במידע בעל ערך ציבורי רב", כותבים ד"ר הראל פרימק וברק גונן, העומדים בראש העמותה.

נזכיר כי בחודש שעבר נודע כי לאחר שמשרד המשפטים בחן את החומרים בנושא במשך שנתיים וחצי, הוא החליט לפתוח בחקירה פלילית בפרשת בנק לאומי והסיוע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס. במסגרת ההודעה לא פורט מה בדיוק צפוי להיחקר ומי הם החשודים.

במכתב מסבירים פרימק וגונן כי ישנה חשיבות לפרסום המידע, מכיוון שיש עדיין נושאי משרה רלוונטיים מבנק לאומי המכהנים בתפקידים שונים במערכת הבנקאית. "אנו מפנים את תשומת-לבך לכך שמספר בנקאים, שהיו נושאי משרה בלאומי בתקופה הנדונה בחקירה, עדיין ממלאים תפקידים בכירים במגזר הבנקאות בישראל. בסמכות המפקחת על הבנקים לשקול את המשך תפקידם על סמך שינוי נסיבות משמעותי זה", נכתב במכתב.

עוד הם מציינים כי פרטים אלה רלוונטיים גם לסוגיית התביעה הנגזרת שהוגשה נגד בכירי לאומי לשעבר בפרשה. "בפני בית המשפט העליון עומד ערעור על החלטת השופט חאלד כבוב בעניין התביעה הנגזרת כנגד בכירי הבנק. הרשעתם האפשרית בפלילים של הנתבעים באותה תביעה כנראה שומטת את הקרקע מתחת לפסק דינו של השופט כבוב, וגם מסיבה זו כדאי להבהיר את הקיפה ואת תוכנה של חקירה פלילית זו. בעניין זה אנו קוראים לך גם להנפיק הודעה מעדכנת לבית המשפט העליון לאלתר".

בעמותת צדק פיננסי גם מבקשים לדעת האם החקירה הפלילית נפתחה נגד בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות, הנמצאים כיום בחקירה דומה ברשויות בארה"ב לזו שעבר לאומי. "אם טרם נפתחה חקירה שכזו, נבקש לדעת את הסיבה לכך", נכתב בפנייה ליועמ"ש.