הוארך מעצר השף רפי כהן; חשוד שאיים על עובדת בנק לאומי

(עדכון) - נגד כהן, שף מסעדת רפאל לשעבר שנקלע לחובות כבדים, מתנהלת חקירה בחשד כי איים על עובדת של בנק לאומי, בין היתר באמצעות מסרונים ששלח מהטלפון שלו ■ הוא נעצר אמש בנתב"ג

רפי כהן / צילום באדיבות דנה ירקצי, וואלה! NEWS
רפי כהן / צילום באדיבות דנה ירקצי, וואלה! NEWS

מעצרו של השף רפי כהן הוארך היום (ה') ביממה, לאחר שהמשטרה עצרה אותו אתמול (ד') בנתב"ג.

נגד כהן, שף מסעדת רפאל לשעבר שנקלע לחובות כבדים, מתנהלת חקירה בחשד כי איים על עובדת של בנק לאומי, בין היתר באמצעות מסרונים ששלח מהטלפון שלו.

במהלך דיון הארכת המעצר היום אמר נציג המשטרה כי כהן איים על נציגת הבנק שפעלה מולו גם במילים וגם במעשים. "הוא שלח לה מסרונים בימים ובלילות. לא מדובר בפליטת-פה אלא באיומים עם כוונה לפגוע בה".

לדבריו, "אנחנו מבקשים את הארכת המעצר, כי יש חשד שהחשוד יימלט מאימת הדין. הוא כבר ברח לחו"ל, וגם אחרי שברח, המשיך לאיים על נציגת הבנק מתוקף עבודתה בבנק". השף התפרץ לדבריו וצעק: "זה שקר אחד גדול. אני לא מוכן לזה".

עו"ד ירון גיגי, המייצג את כהן, טען כי הוויכוח בין השף לעובדת הבנק היה על רקע עסקי. "רפי הגיע לבנק, ושם סירבו לתת לו כסף לשלם לעובדים. אמרו לו לסדר את ענייני המע"מ של המסעדה, ואחרי שחזר לשם, סירבו לתת לו כסף. הוא התווכח עם העובדת, כי עובדת הבנק טרטרה אותו, ולא היו כל איומים מצידו", טען עורך הדין.

השופט עידו דרויאן פסק כי קיים חשד סביר בתיק נגד כהן. "החשוד יצא לחו"ל ואינו נמלט בעת שתיק החקירה תלוי ועומד נגדו יחד עם שני תיקים פלילים שבהם הותלו הליכים עקב יציאתו מהארץ, וכאשר אחד מתיקים אלה הגיע לשלב של טיעונים לעונש. משכך החשש של המשטרה מחשש מהימלטות הוא מבוסס היטב". 

חובות לספקים ולעובדים

בתחילת חודש יולי האחרון קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי החברה המפעילה את מסעדת רפאל תפורק. זאת, לאחר שהשף והבעלים של המסעדה היוקרתית, רפי כהן, לא התייצב לאף אחד מהדיונים בתיק הפירוק של המסעדה שקרסה לאחרונה.  

ככל הידוע, כהן ברח אז מחוץ לגבולות ישראל, ומפרסומים שונים עולה כי הוא שהה בצרפת. בנסיבות אלה מינה בית המשפט את המפרק הזמני של החברה, עו"ד ליאור כספי, למנהל המיוחד בפירוק. 

"ש.מ.ר.פ מסעדות ואירוח", המפעילה את מסעדת רפאל ואת הבר "חמארה" שבתוך המסעדה, נקלעה להליכי פירוק באפריל, בעקבות בקשה של חלק מעובדי החברה. החברה נמצאת בבעלותו המלאה של כהן, ובמקביל יש בבעלותו חברה בשם "רפי כ. השקעות". שתי החברות הגיעו לחדלות פירעון ואינן עומדות בהתחייבויותיהן הכספיות בכלל, ובין היתר בתשלום חובות לספקים ולרשויות המס וכן דמי שכירות ושכר לעובדים.

לטענת העובדים, מפברואר השנה חדל כהן לשלם לעובדים את שכרם, את פיצויי הפיטורים וזכויות סוציאליות נוספות, ובכלל זה לא הפריש להם כספים לפוליסות הפנסיה. בתוך כך, טענו העובדים, התעלם כהן - ועדיין מתעלם - מפניות העובדים או באי-כוחם.

במקביל לבקשת העובדים, הוגשה בקשה למינויו של עו"ד ליאור כספי כמפרק זמני לחברה. נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, קבע דיון בבקשה במעמד הצדדים, שאליו הוזמן גם כהן, אך הוא לא התייצב לדיון. בנסיבות אלה הוציא בית המשפט ב-30 באפריל צו פירוק זמני לחברה ומינה את כספי כמפרק זמני.

מהדוח הראשוני שהגיש עו"ד כספי לבית המשפט ב-15 במאי, עלה כי לחברת ש.מ.ר.פ יש חובות-עתק של מעל 4 מיליון שקל, וכן חברת רפי כ. השקעות חבה סכומי-עתק לרשויות המס ולנושים רבים נוספים, בנוסף לחוב משכנתא על סך 3.5 מיליון שקל שנטלה מבנק לאומי למשכנתאות בגין רכישת נכס ברחוב אחווה 11 בתל-אביב.

המפרק הזמני מציין בדוח כי כהן חייב לחברות אלה אישית כ-2 מיליון שקל בגין משיכות יתר. "כהן זומן לחקירה תחת אזהרה בגין העלמות מס, כך שסכום זה עלול להתמיר", כתב המפרק.

רפאל - שנחשבה לאחת המסעדות המצליחות והיוקרתיות בארץ - ננטשה כבר בשבוע הראשון של אפריל, ועל דלת המסעדה נתלה שלט המציין כי המסעדה סגורה לרגל שיפוצים. המפרק ציין בדוח כי במסעדה נותר ציוד יקר-ערך, מלאי של בקבוקי יין ושמפניה וכן מטבח מושקע המשתרע על פני כ-400 מ"ר. המטבח שופץ לאחרונה בהשקעה בהיקף של כ-2 מיליון שקל, ולמעשה מדובר באחד המטבחים היקרים, החדשניים והמשוכללים במדינה. 

"גאון בתחום הקולינרי" 

בדוח שרטט המפרק הזמני את מסלול הנפילה של השף כהן - מסלול שכלל עירוב בין נכסים של החברות בבעלותו לנכסיו האישיים, משיכות יתר של מיליונים מהחברות לטובת צרכיו האישיים, התמוטטות נפשית, האשמת הקרובים לו בגניבה ממנו והיעלמות מסתורית ופתאומית מהמסעדה ומבית מגוריו.

"לא המזון וטיב איכותו הם אלה אשר הובילו למפלתו הכלכלית של כהן ושתי החברות בבעלותו, כי אם התנהלותו האישית בכל הנוגע לכספים ואופן תפקודו כבעלים של החברות - וזו הסיבה בגינה 'נפלה' האימפריה המכונה מסעדת רפאל", כתב המפרק הזמני, עו"ד כספי, בדוח.

"מתבררת תמונה ברורה, לפיה מדובר בגאון בתחום הקולינרי, מטובי השפים בארץ, אשר החל את דרכו עוד בהיותו נער. כהן התלמד בצרפת אצל טובי השפים, ומשם סלל את דרכו לצמרת המסעדנות בארץ", תיאר המפרק הזמני את מסעו של השף כהן אל הפסגה, ומוסיף: "ב-2001 פתח את מסעדת רפאל, אשר נחשבה לאחת ממסעדות היוקרה במדינה וכללה גם את הבר 'חמארה'. בשנת 2009 חבר לחברת אסם, ובשיתוף-פעולה פיתח קו סלטים ביחד עם סלטי צבר (ככל הידוע למפרק הזמני, כהן הרוויח בגין שיתוף-פעולה זה אלפי שקלים, והמפרק החל לחקור אודותם). ב-2013 כהן פתח מסעדה נוספת העונה לשם 'חמש', אשר הייתה ממוקמת במלון 'מנדלי' בתל-אביב, אלא שההתקשרות בין מר כהן למלון הופסקה לאחר סכסוך כספי".

כהן אף הוציא לאור 3 ספרים, "אופים בבית" (2004, יחד עם ישראל אהרוני), "סלטים" (2013) ו"ממולאים" (2016).

ואז החלה הקריסה. "מהעדויות שנאספו עולה כי כהן עבר התמוטטות נפשית, בגינה אושפז ב-2014. מאז ההתמוטטות הוא ניתק קשר עם בני משפחתו ומנהלים במסעדה, בטענה כי גנבו ממנה כספים בעת שאושפז".

המפרק ציין עוד לגבי כהן כי אין ספק שכהן השתמש בחברות שהקים לצרכיו האישיים - ובין היתר מימן את ביתו בכספים של רפי כ. השקעות - ולמעשה לא עשה הבחנה בין ש.מ.ר.פ שבפירוק, רפי כ. השקעות וכהן עצמו.

בנוסף, ציין המפרק, בחצי השנה האחרונה לא דיווח כהן על הכנסות החברות למע"מ, למס הכנסה ולביטוח לאומי. בנסיבות אלה מבקש המפרק להרחיב את הליך הפירוק גם לחברת רפי כ. השקעות וכן לתת צו כינוס נכסים נגד רפי כהן באופן אישי.