גפני בדיון על חיפה כימיקלים: עיריית חיפה חורגת מסמכויותיה

בדיון שהתקיים היום בוועדת הכספים בנושא פיטורי עובדי חיפה כימיקלים, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי יקדם הצעת חוק שתאפשר לעקוף את הרשויות המקומיות ע"י מינוי גוף אחראי מטעם הממשלה

משה גפני / צילום: איל יצהר
משה גפני / צילום: איל יצהר

בדיון שהתקיים היום (ב') בוועדת הכספים בנושא פיטורי עובדי חיפה כימיקלים, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי לאחר סיום הפגרה יקדם הצעת חוק שתאפשר לעקוף את הרשויות המקומיות על-ידי מינוי גוף אחראי מטעם הממשלה. הכוונה היא שבמקרה של אי-הסכמות בין הצדדים, הנושא יובא לדיון במליאת הכנסת, שם תתקבל ההחלטה.

גפני הביע ביקורת חריפה על התנהלות הצדדים בסוגיית חיפה כימיקלים ואמר: "המצב הזה הוא בלתי נסבל. אין מציאות כזאת בה שני גופים שלטוניים (עיריית חיפה והמשרד להגנת הסביבה - ס.ג.) מתווכחים ביניהם אם הם העבירו דוח או לא. וזה קורה על גבם של עובדים".

גפני חזר ואמר כי על הצדדים לסיים את המשא-ומתן ולהגיע לפתרון במהירות האפשרית, משום שמדובר במפעל מרוויח שפרנסתם של עובדיו תלויה בו, וכי הפערים בין הצדדים הצטמצמו. "מספיק לנהל ויכוח עם תמונות בעיתונים", הפציר גפני.

בנוסף, גפני רמז כי עיריית חיפה חורגת מסמכויותיה ואמר: "המשרד המקצועי הקובע בנושא הוא לא עיריית חיפה, אלא המשרד להגנת הסביבה שכבר הביע את עמדתו. עיריית חיפה לא יכולה לעשות מהפכה צבאית. יש משרדים ממשלתיים עם אנשי מקצוע. אני לא אומר לעיריית חיפה לקבל את עמדתם, אבל כן לשבת ולשמוע את עמדתם".

כזכור, בסוף אוגוסט הורה בית הדין האזורי לעבודה בחיפה להנהלת חיפה כימיקלים להקפיא את פיטורי 400 עובדי המפעל הצפוני עד 27 בספטמבר. בנוסף, בית הדין הורה על הליך גישור אותו ינהל רכלבסקי, הממונה על השכר לשעבר. הפגישות מתקיימות בשני ערוצים: עובדי המפעל מול ההנהלה והנהלת המפעל מול עיריית חיפה.

בפגישות גישור לא ישתתפו נציגי המשרד להגנת הסביבה, בטענה כי המשרד הוא גוף רגולטורי, הפועל על-פי דרישות ביטחוניות שלא ניתן להגמישן בהליך הגישור.