הוקפאו פיטורי עובדי חיפה כימיקלים; ביה"ד יצא נגד ההנהלה

הפיטורים של 400 עובדי חיפה כימיקלים הוקפאו עד סוף ספטמבר ■ בנוסף הורה בית הדין על הליך גישור אותו ינהל יובל רכלבסקי, הממונה על השכר לשעבר ■ השופט קוגן: "הפיטורים - צעד לא אנושי ולא ערכי של חיפה כימיקלים"

ועד עובדי חיפה כימיקלים צפון / צילום: חיפה כימיקלים צפון
ועד עובדי חיפה כימיקלים צפון / צילום: חיפה כימיקלים צפון

תבוסה לחברת חיפה כימיקלים: בתום הדיון שהתקיים היום בבית הדין האזורי לעבודה: בית הדין הורה להקפיא את הפיטורים של 400 עובדי המפעל הצפוני עד 27 בספטמבר. בנוסף, הורה בית הדין, בראשות הנשיא אלכס קוגן, על הליך גישור אותו ינהל יובל רכלבסקי, הממונה על השכר לשעבר. דיוני הוכחות נקבעו ל26- ו-27 בספטמבר.

במהלך הדיון השופטים השמיעו ביקורת על התנהלות החברה ואמרו כי עליה להוכיח כי הפיטורים הם במהלך הכרחי. בית הדין לא קיבל את עמדת חיפה כימיקלים שהמפעל חייב להיסגר וגם לא קיבל את עמדת החברה שהנושא נמצא באחריות המדינה או עיריית חיפה. בנוסף, השופט הפך את נטל ההוכחה מהוועד לחברה ואמר כי "אתם תצטרכו לשכנע מה הדחיפות לסגירת המפעל". עוד אמר כי אם החברה לא תיישם את החלטתו להקפיא את הפיטורים, הוא יוציא צווי מניעה.

השופט חזר ואמר כי מדובר בצעד "לא אנושי ולא ערכי" של חיפה כימיקלים, ואף השתמש במונח "בני ערובה" בקשר לעובדי המפעל.

עו"ד סיגל פעיל, באת כוחם של ועד העובדים, אמרה בשיחה עם גלובס: "אנחנו שמחים על החלטת הדין לעבודה היום, וסומכים עליו שיעשה את מה שלא הצליחו לעשות עד כה ושתופסק ההתעללות המיותרת בעובדים. הנהלת חיפה כימיקלים לא הצליחה לספק הסבר ענייני אפילו קלוש לסגירת המפעל בצפון ולא הצליחה גם לספק ולו נייר אחד שמבסס את טענתיה שהמפעל עומד להיסגר".

עו"ד עמי שחר, שותף בנ' פינברג ושות', המייצג את הנהלת חיפה כימיקלים, אומר כי "מדובר בהחלטה על פיטורים שנכפתה על החברה לנוכח סירוב העירייה לאמץ את הפתרון לאספקת האמוניה שקבעה הממשלה. לאחר חמישה חודשים ללא עבודה ובתשלום שכר מלא, ולאחר צעדים שנקטה החברה כדי למנוע את הפיטורים, לא נותרה ברירה והתחושה שכל השערים נסגרו בפניה.הגישור יעסוק באופן אספקת האמוניה למפעל ואם יסתדר יחזור לפעול".

בקשת צד בסכסוך קיבוצי ומתן סעדים זמניים וארעיים הוגשה על-ידי הוועד ביום ראשון האחרון נגד חיפה כימיקלים, עיריית חיפה והמדינה (המשרד לאיכות הסביבה ומשרד ראש הממשלה). העובדים ביקשו מבית הדין להוציא צווים כנגד המשיבה - חיפה כימיקלים צפון - "למניעת נקיטה בהליכי פיטורים פוגעניים, חד צדדיים ופיקטיביים לכלל עובדי חיפה כימיקלים - צפון בטענה פיקטיבית לצורך כלשהו בסגירת המפעל, ללא נקיטת ההליכים הקבועים ומכוח יחסי העבודה הקיבוציים".

בדיון השתתפו ראש עיריית חיפה מיונה יהב, מנכ"ל חיפה כימיקלים נדב שחר, סגן השר לאיכות הסביבה מר ירון מזוז, פרופ' אהוד קינן ונציגי כוח לעובדים וועד העובדים.

הטיעון המרכזי של המבקשי היה שניתן להימנע מסגירת המפעל, זאת כי קיים פתרון חילופי לאספקת האמוניה באמצעות האיזוטנקים וכי מדובר במפעל רווחי: "אין כל סיבה, עילה או צורך כלכלי לסגירת המפעל ופיטורי עובדיו. מפעל המשיבה הינו מפעל רווחי ביותר ומהווה מונופול בתחום אספקת האמוניה למשק. המשיבה מחזיקה ב-60% משוק הדשנים הכימיים העולמי ומרוויחה מעל 770 מיליון בשנה", נכתב בבקשה.

עוד נטען בבקשת הוועד כי הנהלת המפעל עושה "שימוש ציני בעובדיה": "ענייננו במעסיק אשר עושה שימוש ציני, נקמני וחסר לב במאות העובדים הקבועים והמאורגנים ומועסקים בשורותיו (חלקם עשרות שנים!), שהם ומשפחותיהם תלויים בו בפרנסתם וחרב סגירת המפעל ופיטוריהם, כקלף מיקוח שנועד לאפשר לו להשיג את מטרתו ואיומיו מול רשויות המדינה ועיריית חיפה".

מנגד הנהלת החברה פסלה על הסף בתגובתה טענה כי ניתן להימנע מסגירת המפעל וטענת בתגובתה לבקשה כי "מדובר בטענה כי אין בה ממש". הסיבה העיקרית לדברי החברה נעוצה בכך ש"אין מספיק איזוטנקים זמינים בעולם. עד כה, עלה בידי החברה לאתר מספר קטן ביותר של איזוטנקים (עשרות בודדות בלבד). זאת, כאשר לכל אחד מאתרי החברה נדרשים למעלה מ-300 איזוטנקים.

"נוסף על כך", נטען בתגובה, "מדי יום ביומו צצים קשיים מעשיים חדשים ההופכים פתרון זה לקשה ביותר ליישום (המשרד להגנת הסביבה מגביל אחסון האיזוטנקים בנמל ל-24 שעות בלבד, רשות הכבאות דורשת 100 תקנים חדשים". לכן מדגישים בחברה כי הם לא רואים פתרון זה כפתרון מעשי ישים למפעליה ויישומו לגבי המפעל הדרומי נעשה כפתרון זמני בלבד, עד שיתקבלו ההיתרים לצורך יישום פתרון האוניה הקטנה ואספקה ישירה עם מכליות כביש".

באשר לחלופת האונייה הקטנה שתעגון במפרץ ותזרים אמוניה ישירות דרך הצנרת למפעל, חלופה שאושרה כמועדפת על-ידי המשרד להגנת הסביבה ואושרה על-ידי הממשלה ב-3.07.2017, ישנה התנגדות חריפה מצד עיריית חיפה. עורכי דינם של חיפה כימיקלים כותבים בהקשר זה: "לעיריית חיפה אין, כמובן, כל סמכות בעניין וישנן רשויות אחרות במדינה שהנושא מצוי בתחום אחריותן וסכמותן, הלא הן המשרד להגנת הסביבה ופיקוד העורף. למרות זאת, בדרך לא דרך מטרפדת העירייה את הפתרון שנקבע בהחלטות הממשלה. העירייה לא מחדשת את רישיון העסק של המפעל ושל הצנרת שבאמצעותה אמורה להיות מוזרמת האמוניה למפעל".

"הפרת הסכמים קיבוציים"

חברי הוועד טוענים עוד כי חברת כימיקלים לישראל מפירה את ההסכמים הקיבוציים בזאת שהחליטה על הפיטורים מבלי להתייעץ עם הוועד לפני, זאת "בניגוד לכללי קיים ביחסי עבודה מאורגנים".

מנגד, טוענת הנהלת החברה, כי הזכות הבסיסית של המעסיק היא להחליט על סגירת המפעל וכי במקרה זה לא חלים הסכמים קיבוציים על המעסיק. "ההלכה המשפטית הידועה והמושרשת הינה כי למעביד נתונה הסמכות הבלעדית על סגירת המפעל". בנוסף, מדגישים בחברה כי מאז ההודעה הראשונה על הפסקת הפעילות של המפעל לפני 5 חודשים, החברה המשיכה לשלם לעובדיה שכר מלא.

מדובר בסוגייה משפטית מעניינת, בה השופטים של בית הדין הארצי לעבודה יצטרכו להחליט האם לקבל את צד העובדים הטוענים כי המעסיק יכול להימנע מסגירת המפעל או את צד החברה העומדת על זכותה הבסיסית לקבוע באשר לסגירת מפעליה.

משבר האמוניה
 משבר האמוניה

"המפתח - בידי יונה יהב"

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה: "חיפה כימיקלים הודיעה לבית הדין לעבודה כי היא נענית לבקשתו שלא לקדם את הליך פיטורי העובדים ערב ראש השנה, ולכן היא תקפיא את ההליך עד לתום הליכי הגישור והדיון שיערכו עד ליום 26 בספטמבר. נדגיש כי מפעליה של חיפה כימיקלים בצפון ובדרום סגורים מזה 5 חודשים, בהם שולמו משכורותיהן של כלל עובדיה ללא ייצור וללא רווחים כלל, דבר שאין לו אח ורע ביחסי העבודה בישראל. המפתח להמשך קיומו של המפעל הצפוני הוא בידיו של ראש עיריית חיפה יונה יהב, אשר לכל אורך הדרך מכשיל את הפתרונות להפעלתו, והכול תוך התעלמות בוטה ומוחלטת של החלטות הממשלה, חוות-דעת של מומחים והעובדות".