חדשות 2: הצעת ערוץ 20 במכרז ערוץ הכנסת חורגת ב-3 מ' ש'

ניתוח כלכלי שהוכן לחברת החדשות מראה כי עלויות התוכן של ערוץ 20 יובילו אותו להפסד, בניגוד לתנאי מכרז ערוץ הכנסת ■ ערוץ 20: "ניתוח מעוות"

לוגו ערוץ 20
לוגו ערוץ 20

עלויות לוח השידורים שהציג ערוץ 20 בהצעה שבאמצעותה זכה במכרז על ערוץ הכנסת מגלמות למעשה הפסד של למעלה מ-1.7 מיליון שקל בשנה, וזאת בניגוד לתנאי המכרז שדורשים להציג רווח שנתי של 5% - כך טוענת חברת הייעוץ הכלכלי TASC בעבודה שהכינה עבור חברת חדשות 2, המפעילה הנוכחית של ערוץ הכנסת, שעתרה לבג"ץ נגד זכיית ערוץ 20.

בחדשות 2 - וכך גם בחברת RGE, בעלת ערוץ 10, שעתרה גם היא לבג"ץ נגד הזכייה - טוענים כי ההצעה של ערוץ 20 במכרז הייתה "הצעה תכסיסנית", כלומר כזאת שבה "הוקרב" הפרק שבו מתוארת התוכנית העסקית, שהניקוד שניתן לו במכרז היה נמוך יחסית (עד 100 נקודות מתוך 1,000), לטובת פרק התוכן, שהניקוד שניתן לו במכרז היה גבוה (עד 500 נקודות).

כבר בעתירתה המקורית לבג"ץ ציינה חדשות 2 כי ישנו פער כספי בין העלויות הנגזרות מההצעות שמופיעות בפרק התוכן לבין העלויות כפי שהן מופיעות בפרק התוכנית העסקית. אלא שלאחר הגשת העתירה התכנסה מועצת הכבלים והלוויין, שהיא זאת שערכה את המכרז, ולמרות שהודתה כי בהצעת ערוץ 20 נפלו פגמים מסוימים, היא אשררה שוב את זכייתו במכרז, ובהתאם לכך העבירה את תגובתה לבג"ץ.

כעת, בעתירה מתוקנת שהוגשה על-ידי חדשות 2, מצורפת חוות-דעת כלכלית, וזו מפרטת אי-התאמות כספיות שעולות מהשוואה בין פרק התוכן לפרק התוכנית העסקית. על-פי TASC, מניתוח ההצעה שהגיש ערוץ 20 עצמו, הרי שעלויות התוכן שלו אמורות להסתכם מדי שנה ב-14.6 מיליון שקל, סכום הגבוה בכ-3 מיליון שקל מהנתון המופיע בפרק התוכנית העסקית שהגיש.

הניתוח של TASC בוחן את התוכניות השונות לפי קבוצות כפי שחולקו בהצעה המקורית של ערוץ 20. כך, למשל, על-פי הניתוח, קבוצה 1, הכוללות תוכניות מגזין יומיות, אמורה לעלות כ-3.2 מיליון שקל בשנה, ולא כ-2.9 מיליון שקל כפי שנכתב בתוכנית העסקית. פער זה נובע בין היתר על רקע העובדה כי בעוד שבתוכנית העסקית מתומחרות לקבוצה שתי מגישות בלבד (אחת בעלות של 15 אלף בחודש, ושנייה, המוגדרת כמגישה מחליפה בעלות של 4,000 שקל בחודש) - בפרק התוכן, תחת התוכניות הנכללות בקבוצה, מופיעים לא פחות מתשעה מגישים שונים (ביניהם קלמן ליבסקינד, ליטל שמש, סלימאן א-שאפעי ומירב בטיטו), שלטענת TASC עלותם כלל לא מתומחרת בפרק התוכנית העסקית.

קיראו עוד ב"גלובס"


בסך-הכול מעריכה החברה כי עלויות ההפקה של התוכניות שבהפקה עצמית של הערוץ, אמור להסתכם ב-10.85 מיליון שקל בשנה, ולא ב-9.15 מיליון שקל כפי שנכתב בתוכנית העסקית - פער של 1.7 מיליון שקל בשנה.

קבוצת תוכניות אחרת, שכוללת 5 תוכניות במיקור חוץ (ישנן תוכניות אחרות במיקור חוץ שלא נכללות בקבוצה הזאת), אמורה לעלות על-פי התוכנית העסקית מיליון שקל בשנה. אלא שלפי TASC, רק התוכניות היומית "הזירה", שעלותה לפרק היא 6,250 שקל על-פי הערוץ - ולפי המכרז היא הייתה אמורה להיות מוגשת על-ידי צ'יקו מנשה ומירב בטיטו - תעלה יותר מ-1.1 מיליון שקל. סכום הגבוה מהתקציב שהוקצה לקבוצת התוכניות כולה.

בנוסף, לטענת החברה, ישנן 3 תוכניות שנכללות בפרק התוכן אך אינן מתומחרות כלל בתוכנית העסקית: "סיכום השבוע" בהגשת מתי טוכפלד, "לקראת המליאה" בהגשת שרונה מן וזאב קם, ו"סיכום מושב הכנסת" בהגשת עירית לינור. את עלויות התוכניות הללו מעריכה TASC בעוד כ-600 אלף שקל בשנה.

בסך-הכול, כאמור, מסתכמות כל חריגות התוכן על-פי TASC, ב-2.98 מיליון שקל בשנה. לאור העובדה שתקציב הערוץ הוא נתון, ועומד על כ-21.5 מיליון שקל (לא כולל מע"מ) המתקבלים מדי שנה מהמדינה, הרי שחריגה כזאת אמורה להוביל את הערוץ להפסד שנתי של מעל 1.7 מיליון שקל, המהווים כ-7% מהתקציב. זאת, בעוד אחד מתנאי המכרז קובע כי התוכנית העסקית תיבנה כך שהערוץ יציג מדי שנה רווח שנתי של 5% מהתקציב.

מוטי שקלאר, המנכ"ל המיועד של ערוץ הכנסת תחת ערוץ 20, מסר בתגובה: "קראנו את הניתוח המניפולטיבי שהגישו חדשות 2, באמצעות חברת TASC. אנו נגיב כנדרש למועצה במסגרת הזמן הקצוב. חדשות 2 הגישו ניתוח מעוות החוטא למציאות, המהווה למעשה הנדסה פיננסית לנתונים. זהו עוד ספין מבית היוצר של חדשות 2". 

דוגמאות לפערים בעלויות התוכן לפי הניתוח של TASC
 דוגמאות לפערים בעלויות התוכן לפי הניתוח של TASC

930 נקודות מתוך 1,000

תוצאות המכרז על הפעלת ערוץ הכנסת שערכה מועצת הכבלים והלוויין פורסמו בראשית חודש מאי, אז גם נקבע כי החל מחודש יולי השנה הפעלת הערוץ תעבור לידי ערוץ 20, לאחר שבמשך יותר מעשור הופעל הערוץ על-ידי חברת החדשות של ערוץ 2.

במכרז נטלו חלק 4 גופים - ערוץ 20, חדשות 2, RGE בעלת ערוץ 10, וקבוצה של החברות תיא תקשורת ויסמין TV. הצעת ערוץ 20 זכתה מהמועצה ל-930 נקודות (מתוך 1,000 אפשריות), כשהיא מקדימה בפער גדול את הצעת RGE (822 נקודות) ואת הצעת חדשות 2 (814 נקודות).

חדשות 2 ו-RGE עתרו לבג"ץ נגד החלטת המועצה, וביולי האחרון, זמן קצר לפני העברת המקל המתוכננת בין חדשות 2 לערוץ 20, הוציאו השופטים צו ארעי המקפיא בינתיים את החילופים, עד לדיון בעתירות. לאור בקשת ערוץ 20 הוקדם הדיון לתחילת אוקטובר.