מכרז ערוץ הכנסת: המדינה תתקשה לגבות את הצעת ערוץ 20

בדיונים בין הפרקליטות ומועצת הכבלים והלוויין התברר כי יהיה קושי להגן בבג"ץ על זכיית ערוץ 20 במכרז ערוץ הכנסת, שכבר אושרה ע"י המועצה פעמיים ■ כיום מפעילה את הערוץ חדשות 2, שהגיעה למקום השלישי במכרז שערכה המועצה

פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר
פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר

דרמה בבג"ץ ערוץ הכנסת: בדיונים שנערכו בימים האחרונים בין פרקליטות המדינה לבין יו"רית מועצת הכבלים והלוויין התברר כי הכשלים בהצעה הזוכה של ערוץ 20 - שנוגעים לפער שבין הצעת התוכן של הערוץ לבין התוכנית העסקית שמגבה אותה - הם ככל הנראה גדולים מכפי שסברו שם בהתחלה, וכי לאור זאת יהיה קשה להגן על ההצעה בבג"ץ. לאור זאת, המועצה תתכנס בקרוב ותצטרך לבחון שוב את עמדתה לגבי הבחירה בערוץ 20 כמפעיל הבא של ערוץ הכנסת.

מועצת הכבלים והלוויין בחרה בהצעת ערוץ 20 כהצעה הזוכה כבר במאי השנה, והוא היה אמור להתחיל להפעיל את הערוץ בסוף יולי. אלא שחברת החדשות של ערוץ 2, שמפעילה את הערוץ מאז הקמתו, וחברת RGE, בעלת ערוץ 10, עתרו נגד ההחלטה לבג"ץ, וזה החליט לעצור באופן זמני את המהלך.

על רקע הערעורים שהוגשו, מועצת הכבלים דנה שוב בנושא ואשררה את זכייתו של ערוץ 20, למרות הכשלים לכאורה שעליהם הצביעו העתירות. על רקע זה הגישה המדינה תשובה מתוקנת לבג"ץ, שבה היא עומדת מאחורי ההליך שנערך, מה שמגביר את המבוכה סביב המהלך המסתמן כעת.

לאחרונה, כפי שפורסם ב"גלובס", הגישה חדשות 2 תשובה מעודכנת משלה לתשובת המדינה, שאליה צורפה הערכה כלכלית, שלפיה עלויות התוכן שנגזרות מהצעת ערוץ 20 במכרז צפויות להוביל אותו להפסד שנתי של למעלה מ-1.7 מיליון שקל - בניגוד לתנאי המכרז.

ההצעה שזכתה במקום השני במכרז ערוץ הכנסת היא זו של RGE, שגברה בפער קטן (822 נקודות מתוך 1,000 מול 814 נקודות) על חדשות 2, כך שעל פניו, אם זכיית ערוץ 20 אכן תבוטל, הזכייה אמורה לעבור ל-RGE שמחזיקה בערוץ 10 ובערוץ הספורט, אך כמובן שהדרך למהלך כזה עדיין ארוכה.

ממועצת הכבלים והלוויין לא נמסרה תגובה. 

מוטי שקלאר, מנכ"ל ערוץ הכנסת המיועד תחת ערוץ 20, מסר בתגובה לשינוי המסתמן בעמדת המדינה: "לא סביר שמועצה בוחרת פעמיים בהצעה כטובה ביותר, לאחר ששמעה את כל הצדדים והטענות בהליך שנמשך מספר חודשים - ופתאום מתהפכת בדעתה בלחץ של מפסידה במכרז (חדשות 2), על בסיס ניתוח נתונים מגמתי. כאשר המועצה בחרה בהצעתנו כהצעה הזוכה במכרז, היא השוותה אותה להצעות אחרות, ובהתחשב בפגמים בכל ההצעות היא החליטה שבהצעתנו היתרונות עלו על החסרונות. כעת נוצר מצב אבסורדי בו מתמקדים רק בהשחרת הצעתנו, בלי כל השוואה לשאר ההצעות, ומתקבלת תמונה מעוותת".