משרד הבינוי קורא ליזמים להשתתף בתוכנית "משכנתא רוכשת"

מדובר בשלב ראשון ומקדמי לתוכנית עליה הצהיר שר הבינוי והשיכון יואב גלנט לפני מספר חודשים ■ התוכנית מיועדת לזכאי משרד הבינוי והשיכון, שמקבלים נכון להיום סיוע בשכר דירה מהמדינה ושוכרים דירות בשוק החופשי • מדריך משכנתא

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

משרד הבינוי והשיכון פונה ליזמים בשוק החופשי לקבלת הצעות ליישום תוכנית 'משכנתא רוכשת'. מדובר בשלב ראשון ומקדמי לתוכנית עליה הצהיר שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, לפני מספר חודשים. התוכנית מיועדת לזכאי משרד הבינוי והשיכון שמקבלים נכון להיום סיוע בשכר דירה מהמדינה ושוכרים דירות בשוק החופשי.

עם זאת, חשוב לציין שבשלב הראשון מדובר רק בחלק קטן מהם, כאלף בלבד מתוך 160 אלף מקבלי סיוע בשכר דירה ברחבי הארץ. הסיבה למספר הנמוך הוא סיכום של משרד הבינוי והשיכון עם אגף תקציבים באוצר והעובדה שכדי לעמוד בתוכנית צריכים הזכאים להיות בעלי אפשרות לגיוס הון עצמי (נמוך אומנם בגובה 50 אלף שקל בלבד) ולהוכיח כי יוכלו לעמוד בתשלומים החודשיים על פי שנות התוכנית (25 שנה).

נסביר כי הרציונל של התוכנית האמורה הוא לאפשר לזכאים לשלם שכר דירה מידי חודש, אבל לצבור את הסכום כך שבסופו של דבר, לאחר 25 שנה, הדירה תעבור להיות בבעלותם. מסיבה זו התוכנית מצריכה הערכות מוקדמת הנוגעת לבעלות על דירות המגורים. בניגוד למצב הקיים היום במסגרתו הרוב המכריע של הדירות מושכרות בשוק החופשי, כדי שהתוכנית תוכל לפעול, הזכאים שישתמשו במנגון של 'שכירות רוכשת' יצטרכו לשכור דירה מגורם שלישי. זו הסיבה לפרסום הקול הקורא הנוכחי, במסגרתו מבקשת המדינה למצוא שני יזמים שירכשו 500 דירות כל אחד אותן ינהלו וישכירו לזכאים ויסכימו מראש לתנאי התוכנית.

על פי התוכנית, הזכאים יעבירו לבעלי הדירות את הסכום לו התחייבו מידי חודש ובמקביל המדינה תעביר את כספי הסיוע לבעלי הדירות בתוספת השלמה נוספת אליה תתחייב המדינה בגובה של עד 1,500 שקל כל חודש. כאמור, תנאי סף נוסף לזכאים נקבע על העמדת הון עצמי בגובה 50 אלף שקל באמצעותו יוכלו להיכנס לתוכנית. הסכום הכולל יעבור למי שמחזיק ומתפעל את הדירות ולאחר 25 שנה, תעבור הדירה לבעלות הזכאים. נציין כי בהמשך הדרך עשויה תוכנית זו להשתלב עם תוכנית אחרת של משרד הבינוי והשיכון לשילוב דירות לדיור הציבורי במסגרת מכרזי מחיר למשתכן. נזכיר כי המדינה קבעה כי במכרזי מחיר למשתכן יוכלו לשלב עד 5% דירות שיהיו מיועדות לדיור הציבורי. תוכנית זו טרם יושמה בפועל אולם במשרד הבינוי והשיכון מסבירים כי בטווח הארוך, דירות אלו יוכלו להיות מיועדות גם ליישום המשכנתא הרוכשת.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר היום כי: "בבסיס הרפורמה עומד הרעיון לפיו המדינה צריכה לאפשר לזכאי סיוע בשכר דירה להיות מסוגלים לרכוש את דירתם בפריסה נוחה לתשלומים חודשיים. הזכאים ימשיכו לקבל את הסיוע הממשלתי בשכר דירה אותו הם מקבלים גם היום. לסיוע זה יתווסף סכום של עד 1,500 שקל לחודש (סיוע מוגבר). ההון הראשוני הנדרש נמוך במיוחד וייתרת הסכום יהיה בתשלומים חודשיים של 2,000 שקלים שייפרסו על פני 25 שנה. כמות הדירות שיכללו בתוכנית בשלב זה עומדת על כ-1,000 יחידות דיור, בישובים העירוניים שבין חיפה לאשדוד וירושלים".

נציין כי במקרה והזכאי לא יצליח להתמיד בתשלומים במשך 25 שנה, או יבחר מסיבה כל שהיא להפסיק את ההתקשרות ולחדול את התשלומים, למדינה תהיה זכות ראשונים לרכוש את הדירה מהיזם. משכך, הדירה תירשם כבר ביום הראשון על שם היזם עם הערת אזהרה על שם המדינה.

"בשלב הנוכחי הרפורמה פתוחה לבקשות מידע ראשוני והתעניינות במודל. בהתאם לממצאים, משרד הבינוי והשיכון יפרסם מכרז שבסופו ייבחרו שני יזמים. יצוין כי התוכנית כעת נמצאת בשלב של אפיון ראשוני ועלתה לאתר משרד הבינוי והשיכון", מסבירים במשרד הבינוי והשיכון.

שר הבינוי והשיכון, אלוף (במיל') יואב גלנט אמר היום: "תוכנית משכנתא רוכשת היא פן נוסף במעטפת הסיוע שאנו מציעים לדיירי הדיור הציבורי על מנת להוציא אותם ממעגל העוני ולתת להם מפתח לחיים עצמאיים ללא תלות במדינה בעתיד. זהו פתרון ארוך טווח כפי שנדרש בדיור הציבורי . עצם העקרון שהדירות בתוכנית יימצאו באזורים עירוניים יוביל לצמצום פערים בחברה".

בשורה התחתונה ראוי לציין כי אומנם מדובר במהלך שאכן יעשה שימוש טוב יותר בכספי הסיוע, אך מוקדם מידיי לקבוע האם ומתי התוכנית תצא לפועל. במקביל, הדרישות שמציבה המדינה לזכאים המקבלים היום סיוע בשכר דירה מעט גבוהות יחסית לאוכלוסייה המדוברת, קשת יום מלכתחילה. כך, מתוך 160 אלף משקי בית שמקבלים סיוע, רק חלק קטן יוכלו בפועל לממש את ההטבה.