קרן CVC על סף סגירת העסקה לרכישת נתח מסופר-פארם

הרקע למכירה הוא הרצון של הרשת לצמוח בחו"ל ■ הפעילות של CVC ברשתות פארם דומות בסין ובפולין תעזור לסופר-פארם להאיץ את צמיחתה שם, בין השאר על רקע בעיות רגולציה ותחרות חזקה מול רשתות בינלאומיות והמעבר לקניות באינטרנט ■ לאומי ודיסקונט ימכרו נתח של 25%

קרן הפרייבט אקוויטי CVC, המנהלת נכסים בסך כ-52 מיליארד דולר, קרובה לרכישת 40% מסופר-פארם. כפי שדווח, ליאון קופלר, בעלי סופר-פארם, מנהל מגעים עם הקרן לפי שווי של 1.9 מיליארד שקל לרשת.

החלק שצפוי להימכר מורכב מ-15% שמצוי בידי קופלר ו-25% ממניות החברה שמוחזקות בידי בנק לאומי (15%) ובנק דיסקונט (10%). בשבוע שעבר דווח כי CVC רכשה את חטיבת מוצרי בריאות האישה של טבע ב-703 מיליון דולר.

לפי סופר-פארם, היא מיצתה את עיקר פוטנציאל הצמיחה בשוק המקומי, ולכן חיפשה קרן שתראה פוטנציאל השבחה ויכולת לממש לאורך כמה שנים בחו"ל ותסייע לה להתמודד במדינות שבהן היא פועלת, סין ופולין, מול תאגידי ענק ורגולציה שונה.

הפעילות של הרשת נחשבת לייחודית בעולם, בכך שהיא משלבת בית מרקחת, מחלקת קוסמטיקה ומחלקה כללית, והיא חיפשה גורם שיתמוך בשילוב. CVC מחזיקה בין היתר ברשתות מהתחום בסין ובפולין, ולכן עשויה לענות על כך.

בסין סופר-פארם מפעילה כיום 8 סניפים ומחכה לשינוי מדיניות ביטוחי הבריאות בבייג'ין, שיאפשר מכירת תרופות. בפולין היא מפעילה כ-71 סניפים וצפויה להגיע ל-75 עד סוף השנה. לאחרונה נכנס לתוקפו בפולין חוק המגביל פתיחת בתי מרקחת חדשים, מה שבלם את יכולתה להתרחב אלא על-ידי מיזוגים ורכישות עם רשתות קיימות. גם המותג הפרטי של סופר-פארם נמצא בצמיחה בפולין ומהווה כיום 4% מהמכירות שם.

סופר-פארם מחזיקה ב-238 סניפים בישראל ומעסיקה כ-7,000 עובדים. מחזור המכירות שלה ב-2016 היה 4.7 מיליארד שקל. לאחרונה אישרה הממונה על ההגבלים העסקיים לשופרסל לרכוש את ניו-פארם ב-130 מיליון שקל. כמו כן, הממונה וסופר-פארם הסכימו על ביטול 120 הסדרי הבלעדיות של הרשת עם קניונים ומרכזיים מסחריים שבהם פעלה.

אם וככל שתושלם עסקה, מדובר בסיבוב מרשים עבור בנק לאומי, המחזיק במניות סופר-פארם באמצעות לאומי פרטרנס, שרכשה ב-2007 20% מהרשת בכ-180 מיליון שקל, ששיקפו לרשת שווי של כ-900 מיליון שקל. ב-2013 מכרה לאומי פרטנרס לבנק דיסקונט 5% בכ-75 מיליון שקל.

ככל הידוע, בנק לאומי קיבל את ההחלטה למכור את ההחזקות בסופר-פארם לפני כשנה. מאז התרחשו כמה מקרים שחידדו את ההחלטה, בהם תחושה שהעסק מימש את עצמו מבחינת הבנק, שכן כיום סופר-פארם היא ההחזקה הוותיקה ביותר של לאומי פרטנרס, וכן כי מבחינתה, "העסק הפך ללא קל בישראל, וההתפתחויות עם שופרסל, בין היתר, לא סייעו לשיפור תמונת ההתפתחות של הרווחיות בישראל", אמר גורם מקורב.

כפי שהוסיף אותו גורם, "היה לא קל למצוא רוכש שבעל הבית הדומיננטי יאהב. ברגע שהגיע גוף שקופלר ראה בו כמי שיביא גם ערך אסטרטגי, זה היה הרבה יותר קל".

עוד הוסיף הגורם כי סופר-פארם התקשתה בפולין לא רק בגלל הרגולציה אלא גם בגלל שינוי בטעמי הצרכן שם והתחזקות הרכישות באינטרנט.

שמה של CVC הפך למוכר בשנים האחרונות בין היתר על רקע התעניינותה ברכישת השליטה בכלל ביטוח ובהפניקס וכן בכתר פלסטיק - מגעים שלא הבשילו לכדי עסקאות.

באתר שלה מצוין כי משקיעיה מורכבים מלמעלה מ-300 משקיעים מוסדיים וגופים ממשלתיים, ולאורך השנים קרנות הפרייבט אקוויטי שבניהולה קיבלו התחייבויות ליותר מ-85 מיליארד דולר, שבין היתר שימשו אותה לרכישת השליטה בפורמולה 1, המחזיקה במותג מירוצי המכוניות היוקרתי ביותר.

ב-CVC מסבירים כי "בעסקי הפרייבט אקוויטי שלנו אנו רוכשים את השליטה או נתח מיעוט משמעותי ומסייעים בתוכניות הפיתוח על מנת ליצור ערך בר-קיימא". נראה שזהו ההיגיון שמוביל את הקרן גם בסופר-פארם.

CVC החלה לפעול ב-1981, וכיום מורכב פורטפוליו ההחזקות שלה מ-55 חברות. לאורך השנים היא מימשה עשרות החזקות, בהן רשת הפארם Jintian Pharmaceutical הסינית.