לא יוצאים מהבית

סטארט-אפ ייחודי מביא את עסקי המסעדנות למאה ה-21

שליח של Deliveroo בלונדון / צילום: רויטרס, Neil Hall
שליח של Deliveroo בלונדון / צילום: רויטרס, Neil Hall

לא מעט גבות הורמו בסוף השבוע בתמיהה או בהתפעלות אל נוכח הודעתה של חברת Deliveroo הבריטית בדבר סבב הגיוס האחרון שלה שהכניס לקופתה 385 מיליון דולר לפי ערך חברה גבוה מ-2 מיליארד דולר. Deliveroo מגדירה את עצמה כחברת סטארט-אפ לכל דבר. מאז הקמתה לפני כארבע שנים החברה התמחתה באספקת ארוחות איכותיות, המתבשלות במיטב המסעדות ועל ידי מיטב השפים, באמצעות שליחים רכובים על גבי אופניים או כלי תחבורה ממונעים אחרים, אל סף ביתם של סועדים אניני-טעם שמסיבות שונות אינם מעוניינים להטריח את עצמם עד לפתח מסעדה כזו או אחרת ומעדיפים לסעוד על שולחנם הביתי.

לוותר על החוויה

כן, הלקוחות של Deliveroo מוותרים על החוויה הכרוכה ביציאה עצמה, בלהתלבש יפה, לקבוע עם חברים ארוחה נחמדה מחוץ לבית, לחכות בנחת למנות המתבשלות במטבח המסעדה תוך לגימת כוס יין טוב ושיחה קולחת בין הסועדים. הם גם מוותרים על זמן הנסיעה אל המסעדה ובחזרה ממנה, שלפעמים עשוי להיות ארוך יותר מזמן הבילוי במסעדה עצמה. זמן האספקה של ארוחות הגורמה אותן מספקת Deliveroo עומד על ממוצע של כ-32 דקות על פי נתוני החברה. מה שמתאים מאוד לאדם המודרני העסוק כל-כך, זה שעתותיו אינן בידו, יש לו סדר יום עמוס, הרבה מה להספיק לעשות ושעבורו חיסכון בזמן הוא ערך עליון בפני עצמו.

היכולת הזו של Deliveroo לספק ארוחות טעימות ואיכותיות לסועדים בזמן כל-כך קצר מתבססת על שילוב טכנולוגיות מתקדמות בתחומי הלוגיסטיקה, קווי אספקה ובינה מלאכותית. על פי פרסומי החברה, מיליוני הארוחות שסיפקה עד היום ללקוחותיה מאפשרים לה לחזות בדיוק ההולך וגדל עם הזמן מהן המנות המועדפות על הסועדים באזור מסוים, מהם סוגי המטבח הפופולריים יותר באותו אזור ומהו הביקוש הצפוי בשעות היום השונות וכמובן בהתאם ללוח השנה, המכיל בתוכו חגים שונים ואירועים המשפיעים על העדפותיהם הקולינריות של הסועדים.

כל אלה משולבים ביכולת שינוע מרשימה, המבטיחה שהמנות המיוחדות כל-כך יגיעו לכל נקודה הנכללת בטווח השירות של Deliveroo בזמן הקצר ביותר. השירות הזה הפך את הסטארט-אפ האנגלי הצעיר לפופולרי ביותר לא רק בקרב קהל הסועדים אלא גם בקרב שפים רבים, המעדיפים להקדיש את זמנם וכשרונם להכנת מנות טעימות ויצירתיות ולא להתעסק בכל מה שכרוך בניהול מסעדה. במקום לאתר מבנה חדש באזור כלשהו, מה שתמיד מהווה את אחד ההימורים הגדולים ביותר לקראת פתיחתה של כל מסעדה, ובמקום להשקיע הון רב (כמיליון וחצי דולר בממוצע, על פי נתוני Deliveroo) בעיצוב מבנה ובהכנות שונות, יכולים השפים להסתמך על יכולותיו המרשימות של הסטארט-אפ הזה, שמייצר עבורם מסעדה וירטואלית לכל דבר.

כמובן, זו איננה מסעדה במובן הקלאסי, אליו התרגלנו במשך מאות שנים מאז להתפרצותה של המאה ה-12 אל תוך חיינו. לא עוד מבנה מעוצב באלגנטיות, קירות קמורים המוארים באור אפלולי ומעניקים מרחב לשולחנות ערוכים במפות לבנות, כשברקע מתנגנת מוזיקה רגועה ומסביב מכרכרים בינינו מלצרים בעלי תפקידים שונים, כשכל אלה מייצרים עבורנו חוויה שהיא הרבה מעבר לאוכל עצמו. אבל, כמו שהתרגלנו לשכור חדר במלון הווירטואלי הבינלאומי הענק הקרוי AirBnB וויתרנו בכך על הלובי המפואר ועל שירות החדרים המפנק, כמו שכבר הורגלנו כבר מזמן שסרט טוב לא חייבים לראות בקולנוע (ובכך ויתרנו על חוויה חברתית יפה וחשובה של המאה ה-20), כך כנראה במקרים רבים אנחנו מוכנים לוותר על חוויה חברתית אחרת - אכילה בצוותא - שאפיינה אותנו במשך מאות שנים לטובת חיסכון בזמן ויעילות מירבית.

באילו תחומים נוספים של חיינו יחליפו הטכנולוגיה והיעילות את החוויה האישית המיושנת והבזבזנית? האם בטווח של מאה שנים מהיום נפסיק לצאת מפתח ביתנו כדי לפגוש אנשים כי ממילא אפשר לצפות בהם ולשוחח עמם בטכנולוגיית VR תלת ממדית מתקדמת? האם ילדים בסוף המאה ה-21 יפסיקו לצאת מהבית כי לימודים יהיו ממילא מקוונים ומשחקי המחשב יקשרו אותם עם החברים שלהם ללא צורך לבזבז זמן על הליכה ברגל או נסיעה בתחבורה ציבורית כדי להיפגש פיזית עם מישהו? האם במאה ה-22 יבוטלו ליגות הספורט למיניהן כי במקום להתקהל עם עוד עשרות אלפי אוהדים מזיעים ורועשים באצטדיון צפוף ומרוחק נבין כולנו, שנעים יותר לבהות במסך מחשב ענק המשדר לנו את קבוצת ה-e-sport האהובה עלינו המתנהלת באופן מבריק מול יריבתה האלקטרונית?

הלקח של אובר

וכמו חברות אחרות המייצגות את הכלכלה החדשה (עיינו ערך: אובר), כך גם Deliveroo עדיין לא הגיעה אל המנוחה והנחלה במבחן התדמית הציבורית שלה ויחסיה עם עובדיה, שרובם בעצם אינם עובדי החברה. נהגים המבצעים שליחויות מזון עבור Deliveroo כבר הגישו נגדה תביעות בגין אי מתן זכויות סוציאליות בסיסיות כגון ימי חופשה ומחלה וביטוח רפואי למי שבזכותם היא יכולה לקיים את השירות היעיל והטעים כל-כך למיליוני לקוחותיה. אם קברניטי החברה לומדים את הלקח מצו ההרחקה של אובר מלונדון, סביר להניח שנראה אותם מנסים לטפל באופן מיידי ברווחת העובדים שלהם ואולי - מי יודע - אפילו מזמינים אותם לארוחה חגיגית ודשנה בביתם, בחינם, מתוצרת מטבחם של מיטב השפים של Deliveroo. בתיאבון!

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.