ליצמן על העיכוב ברפורמת סימון המזון: "זו לא החלטה שלי"

שר הבריאות: "משרד הבריאות קובע, אך הוא לא לבד. צריך שיתוף-פעולה עם עוד משרדים" ■ "אמרו שלא תהיה רפורמה במזון כי יש לחצים, אבל אני מבטיח שהיא תהיה"

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס הבוקר (ה') לביקורת על העיכוב ברפורמת המזון: "בעיתונות קראתי כאילו אני מעכב את הרפורמה במזון - זו לא החלטה שלי. משרד הבריאות קובע, אך הוא לא לבד. אנחנו צריכים שיתוף-פעולה עם עוד משרדים, כלכלה, משפטים. הרפורמה תהיה - מה זה משנה אם בינואר או בפברואר. חלק מהכתבים אמרו שלא תהיה רפורמה במזון כי יש לחצים, אבל אני מבטיח שהיא תהיה".

הדברים הללו נאמרו בישיבתה הראשונה ועדת סל הבריאות לשנת 2018. גם מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, התייחס בדבריו לנושא רפורמת סימון המזון ואמר: "הדרך החשובה לאורך זמן היא לקדם את הרפורמה. מדובר באחד התהליכים הקשים והמורכבים - וצריך לעשות אותם נכון".

עוד הוסיף בר סימן טוב כי "אנחנו חייבים למצות את הדיון עם משרדי הממשלה ולייצר מוצר שהוא נכון ומדויק. ההמלצות שהוצאנו הן ההמלצות שיהיו, ואנחנו קמים כל בוקר לא כי אנחנו רוצים להיות קישוט, אלא בגלל הרצון שזה יתבצע".

השבוע הודיע משרד הבריאות כי עוד אחת מהרפורמות שנחשבות לדגל שלו ואשר הייתה אמורה להיכנס בקרוב לתוקף, תידחה למועד לא ידוע. הפעם מדובר ברפורמת סימון המוצרים שמתמסמסת לאטה, כשבועיים בלבד לאחר שהמשרד החליט למשוך את התקנות של רפורמת התמרוקים, שהייתה צפויה להיכנס לתוקף החודש.

מסקנות הוועדה להסדרת תזונה בריאה של משרד הבריאות פורסמו בנובמבר 2016, ובאפריל האחרון פרסם המשרד טיוטה ראשונה לציבור להמלצותיו לסימון מוצרי מזון, שהיו צפויות להיכנס לתוקף כבר בינואר הקרוב. ביוני קיימה ועדת הבריאות של הכנסת דיון על תוכנית המשרד, ובתקופה הקרובה התקנות היו אמורות להגיע לאישור הוועדה, אבל זה כבר לא יקרה, לפחות לא בחודשים הקרובים.

בתגובה לפניית "גלובס" השבוע, מסר בתחילה משרד הבריאות כי הרפורמה צפויה להתקדם בהתאם ללוח הזמנים המקורי, אולם בהמשך הוא חזר בו מעמדתו זו, ואישר באופן רשמי כי צפוי "עיכוב מסוים": "תקנות סימון המזון נמצאות כרגע במשרד המשפטים לניסוח סופי, ואנו מניחים כי יונחו על שולחן ועדת העבודה, הרווחה והבריאות במהלך מושב החורף הקרוב. אנו מניחים כי יהיה עיכוב מסוים בכניסה לתוקף, והדברים יידונו במסגרת הוועדה".