אלסטום תספק את מערכת האיתות של הרכבת הקלה

הצעתה של אלסטום, שעמדה על 390 מיליון שקל, הייתה נמוכה במקצת מהאומדן הפנימי של נת"ע ונמוכה משמעותית מהתמחור שניתן לה במסגרת הצעתה של אלסטום במכרז המערכות שבוטל

מנכל הרכבת הקלה יהודה בר-און בקרון שהוצב בשדרות רוטשילד/ צילום: שלומי יוסף
מנכל הרכבת הקלה יהודה בר-און בקרון שהוצב בשדרות רוטשילד/ צילום: שלומי יוסף

חברת אלסטום הצרפתית תספק את מערכת האיתות של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן - כך הכריזה היום (א') ועדת המכרזים של חברת נת"ע. ל"גלובס" נודע כי הצעתה של אלסטום, שעמדה על 390 מיליון שקל, הייתה נמוכה במקצת מהאומדן הפנימי של נת"ע ונמוכה משמעותית מהתמחור שניתן לה במסגרת הצעתה של אלסטום במכרז המערכות שבוטל.

כזכור, החליטה נת"ע לבטל את תוצאות מכרז המערכות לאחר ששתי המתמודדות היחידות שנותרו בו הגישו הצעות הגבוהות במיליארדי שקלים מהאומדן הפנימי של החברה. בעקבות ביטול המכרז הוחלט לפצל את מכרז האיתות מיתר המערכות שיותקנו לאורך מסלול הרכבת (מסילות, חשמל, תקשורת, אבטחה ועוד). המועד האחרון להגשת ההצעות למכרז המערכות יהיה בנובמבר. גורמים בענף אמרו ל"גלובס" כי הזכייה במכרז האיתות מעניקה עמדת יתרון לזוכה בהתמודדות על מכרז המערכות כך שייתכן ששיקול זה הנחה את אלסטום להציע מחיר תחרותי במיוחד.

אלסטום, מהחברות המובילות בענף הרכבות העולמי, זכתה במכרז, לאחר שגברה על אנסלדו האיטלקית. חברת CRSC הסינית שהתמודדה גם היא נפסלה על ידי ועדת המכרזים, לאחר שהתברר כי אינה עומדת בתנאי הסף. מערכת האיתות של הרכבת הקלה כוללת את רכיבי הבקרה והשליטה ברכבת, לרבות תיאום עם מערכת הרמזורים וכן מעבר לניהוג אוטומטי במנהרות. מדובר במערכות שמותקנות הן בקרונות והן במסילות ובחדרי התשתית. בנת"ע כבר נערכים להכין את אלסטום לעבודה מול ספקית הקרונות של הקו האדום, חברת CRC הסינית.

מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און אמר כי הוא "גאה בוועדת המכרזים על העבודה המקצועית שמבטיחה שמירה על מסגרת התקציב מבלי להתפשר על איכות המערכות. אני מברך את אלסטום על הצטרפותה לפרויקט הלאומי של הקמת מערכת הסעת ההמונים במטרופולין תל-אביב. זוהי אבן דרך משמעותית בדרך לקו האדום שיפעל בעוד ארבע שנים". הקו האדום יהיה הקו הראשון ברשת קווי רכבת קלה. הוא ייסע מפתח תקווה, דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ועד בת ים וצפוי לשרת כרבע מיליון תושבים ועובדים בגוש דן.