שוק המסעדנות: הצעה להפוך את עבודת המטבח למועדפת

מטרת היוזמה של עיריית ת"א היא "למלא את הוואקום שאליו נכנסו מהגרי העבודה"

מסעדת אריה/ צילום:דניאל לילה
מסעדת אריה/ צילום:דניאל לילה

עולם המסעדנות ישנה את פניו? יוזמה של ארנון גלעדי, המשנה לראש עיריית תל-אביב, מבקשת לחולל מהפך בתעשיית המסעדנות הישראלית. במכתב שהעביר השבוע לשר האוצר משה כחלון, הוא מבקש להפוך את עבודת המטבח בענף המסעדנות לעבודה מועדפת, ובכך לשנות את המצב שקיים היום בשוק, שבו עסקים התלוננו באוזניו כי הם "נאלצים להעסיק בעבודות המטבח השונות מהגרי עבודה ומסתננים מאפריקה, על אף שהיו מעדיפים להעסיק עובדים ישראלים".

במכתב הוא מכנה זאת "מצב אבסורדי שמביא להישארותם הבלתי חוקית בעיר בעקבות מקורות התעסוקה שמצאו לעצמם". גלעדי גורס כי מרכיב השכר הנמוך יחסית בענף הוא זה שמבריח את הישראלים, מה שמייצר "ואקום שאליו נכנסים מהגרי העבודה".

גלעדי מבקש מהשר כחלון לבחון יחד יוזמה להכרה בעבודה במסעדות ובתי קפה כעבודה מועדפת לחיילים משוחררים, ומציין כי ההכרה תעניק להם אפשרות להתפרנס בכבוד ובאותה נשימה גם מבקש "להחזיר את המקצוע לידיים ישראליות".

אהובה תורג'מן, מנכ"ל קבוצת המסעדות BBB, המחזיקה גם ברשת בורגרים וברשת מוזס, בירכה על היוזמה: "זה מאוד יעזור למסעדנים לקלוט צעירים שהיום בכלל לא חושבים לעבוד במטבח. היום כדי לעבוד בעבודה מועדפת צעירים צריכים לעבוד במקומות מרוחקים כמו מלונות, חקלאות או תחנות דלק, שלעתים קשה לשלב אותן סמוך למוסד אקדמי".

לדברי תורג'מן, הבעיה היא כי "בארץ התחום הזה לא נתפס כמקצוע. באירופה אנשים מתחילים קריירה במסעדנות בגיל 20, ובגיל 70 הם עוד שם. אנחנו חברה שבה כולנו רוצים להיום מנהלים. להערכתי היום יש אולי 20% עובדים ישראלים בענף ההסעדה. אף ישראלי לא רוצה לעבוד בחיתוך ירקות, לטחון בשר, לנקות או לעמוד על גריל. אנחנו מוכנים לשלם היום הרבה לעובדים ישראלים, מנהל מטבח מרוויח אצלנו 12-15 אלף שקל נטו".

גורם באוצר מסר ל"גלובס" כי "הנושא נבחן בעבר מספר רב של פעמים, בין היתר במסגרת הצוות לבחינת ענפי העבודה המזכים במענק עבודה מועדפת, שהמליץ לא להכלילו במסגרת העבודות המזכות במענק.

"העלות משתנה כתלות בהיקף של העובדים שייכללו בקבלת המענק וביכולת של המוסד לביטוח לאומי לאפיין רק חלק מקבוצת העובדים. העלות של מהלך כזה נאמדת בין עשרות מיליוני שקלים ועד 100 מיליון שקל".

ממשרד האוצר נמסר: "המכתב והנושא ייבחן לכשיתקבל".