סקר: 32% מהציבור נמצא באוברדראפט רוב הזמן

כך עולה מסקר שערכה מימון ישיר ■ 23% נכנסים לאוברדראפט בעקבות יציאה לחופשה ■ 72% לא יודעים מה גובה הריבית בגין משיכת יתר •  לנתוני הריבית הממוצעת על הלוואות בבנקים

בנק לאומי / צילום אילוסטרציה: אייל יצהר
בנק לאומי / צילום אילוסטרציה: אייל יצהר

72% מהישראלים לא יודעים מה גובה הריבית שהם משלמים בגין משיכת יתר (אוברדראפט) בבנק - כך עולה מסקר שערך מכון ברנדמן בעבור חברת המימון החוץ-בנקאי מימון ישיר.

במימון ישיר מבצעים מדי שנה סקר לפילוח הרגלי צריכת ההלוואות של הציבור, ומהשוואה לנתוני השנה שעברה עולה כי חלה עלייה בבורות של הציבור, שכן אשתקד "רק" 60% מהנשאלים לא ידעו מה גובה הריבית באוברדראפט. מדובר בנתון מפתיע, לאור העובדה שאמורה להיות דווקא עלייה במודעות הצרכנים בכל הקשור לנושאים בנקאיים.

כ-60% מהנשאלים ציינו כי היו "במינוס" בחשבון הבנק בשנה האחרונה, כאשר כמחציתם (32%) אמרו כי הם נמצאים במינוס מרבית או כל הזמן.

עוד נשאלו 500 משתתפי הסקר מה גרם להם להיכנס למינוס בבנק. לצד תשובות טריוויאליות של הוצאות גבוהות מההכנסות (49% מהנשאלים) והוצאה לא צפויה (40% מהנשאלים), בולטת גם התשובה "יציאה לחופשה": 23% מהנשאלים ציינו כי יציאה לחופשה גורמת להם להיכנס למינוס בחשבון הבנק.

"המחקר מוכיח עד כמה ידע פיננסי הוא קריטי להתנהלות כלכלית נכונה בתקופה שבה יש היצע גדול ומורכב של מכשירים פיננסיים", אומר שרון בן-עזרא, סמנכ"ל שיווק וכלכלה במימון ישיר. עוד הוא מוסיף: "אם בעבר רק בעלי אמצעים יכלו לקבל תנאים טובים יותר מול הבנקים - כיום, עם הבנה פיננסית בסיסית, הציבור יכול להתאים לעצמו את צורכי האשראי. למדינה יש תפקיד קריטי בהעצמת האזרח בכל הנוגע לחינוך פיננסי. זו בין ההשקעות הטובות ביותר של המדינה באזרחיה".

הסקר גם בדק מה עושים ישראלים שנוטלים הלוואה צרכנית. במקום הראשון עם 38% מהתשובות סומנה המטרה "סגירת מינוס בבנק". תשובה זו דווקא מעידה על מודעות מסוימת בציבור לכך שהריבית בהלוואות לרוב נמוכה יותר מאשר הריבית הנגבית בגין משיכת יתר בחשבון, שמגיעה גם לריבית דו-ספרתית.

11% מהנשאלים ציינו כי מטרת ההלוואה היא השלמת הון עצמי למימון דירה. כלומר, בנוסף לתשלומי המשכנתא, חלק מהלווים נוטלים על עצמם גם הלוואה להשלמת ההון העצמי, מה שמהווה סוג של פיקציה בהצגתו כהון עצמי. נציין כי בהלוואה שכזו הריבית גבוהה יותר לעומת הריבית במשכנתא.

עוד בולט בסעיף זה תחום רכישת הרכב: אם בעבר רכבים היו נרכשים באמצעות תוכניות חיסכון - כיום יותר ויותר ישראלים נוטלים הלוואות לרכישת רכב, מה שאף הביא לכך שבנק ישראל הטיל באחרונה מגבלות בתחום על הבנקים. מהסקר עולה כי 28% מהנשאלים ציינו כי הם נוטלים הלוואה לרכישת רכב, עלייה קלה מהסקר של השנה שעברה אז עמד הנתון על 25%.

במימון ישיר פילחו את פרופיל הלווים לפי פרמטרים שונים, מהנתונים עולים גם ממצאים מעניינים. כך למשל, דווקא בעלי הכנסה גבוהה נוטים לקחת הלוואות יותר מאשר בעלי הכנסה נמוכה: 63% מבעלי הכנסה גבוה נטלו הלוואה ב-3 השנים האחרונות לעומת 52% מבעלי ההכנסה הנמוכה.

מהנתונים עולה עוד כי גובה ההלוואה הממוצעת עומד על 38 אלף שקל, נתון יציב לעומת הסקר מהשנה שעברה. יחד עם זאת נרשמה קפיצה מ-14% אשתקד ל-22% השנה בהיקף הלווים הנוטלים הלוואה גבוהה בטווח של 31-50 אלף שקל.