רשות המסים תגבה רטרואקטיבית היטל על העסקת זרים?

במגזר העסקי חוששים שרשות המסים תפעל לפי פסיקה העליון מהתקופה האחרונה, לפיה יש בכוחה לגבות היטל ממעסיקי עובדים זרים שמחזיקים ברישיונות זמניים ■ מחר תדון ועדת הכספים של הכנסת בהיטלים על מבקשי מקלט ■ מדובר בסכומים כוללים של מאות מיליונים

טבחים זרים / צילום: תמר מצפי
טבחים זרים / צילום: תמר מצפי

ביקורת חריפה במגזר העסקי על כוונת רשות המסים לגבות מבעלי עסקים המעסיקים מבקשי מקלט מאריתריאה ומדרום סודן ובידם רישיון שהיה זמני, היטל בגובה של 20% משכרם החודשי.

במגזר העסקי חוששים כי בכוונת הרשות לגבות היטל זה 6 שנים אחורה, כך שהוא יחשוף מסעדות רבות, בתי מלון וחברות ניקיון לדרישות חוב בהיקפים של עד מיליוני שקלים.

בזמן שבמשרד האוצר מתגאים בעודף גבייה ממסים, במגזר העסקי חוששים שהתיאבון של רשות המסים נפתח, והיא "מסמנת" כעת את בתי המלון והמסעדות שמעסיקים מבקשי מקלט רבים, אשר להם מעמד של שוהים מוגנים או מנועי הרחקה, בעבודות ניקיון ותחזוקה. מדובר בעבודות שנחשבות לא אטרקטיביות עבור עובדים ישראליים ומבקשי המקלט, מוכנים לעשותן.

"חוסר תום-לב"

רשות המסים מבססת את תוכניתה לגבות את ההיטל על פסק דין שניתן בשבועות האחרונים בבית המשפט העליון. על-פי הפסיקה, יש בכוחה לגבות את ההיטל ממעסיקי עובדים זרים שהם מסתננים והם מחזיקים ברישיונות זמניים: "רשות המסים דורשת את תשלום ההיטל רטרואקטיבית ומדובר בעלויות כבדות, מפתיעות ובלתי מתוכננות, שלא נלקחו בחשבון בידי העסקים במסגרת תמחור שירותים ומוצרים שהם מספקים", אמר היום (ג') ל"גלובס" מנכ"ל התאחדות המלונות, אמיר חייק: "המצב החדש יוצר חשש ודאי שמסעדנים, חברות ניקיון, בתי מלון ועסקים קטנים ובינוניים יעמדו בסכנת קריסה כתוצאה מגזרה זו". חייק הוסיף ואמר כי "ההיטל עבור מבקשי המקלט לא נכלל כלל בחשבון בתקציב המדינה ועל כך העידו עדים שונים במסגרת ההליך שהתנהל בבית המשפט".

בפנייה שעשו אתמול חייק, מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן, ויו"ר ארגון חברות הניקיון אילן שמעוני למנהל רשות המסים, משה אשר, נכתב כי "אנו סבורים כי התנהלותכם בסוגיה של גביית מס בשיהוי כה רב ובאופן רטרואקטיבי ואגרסיבי נוגדת את כל עקרונות המס הטוב הראוי והאופטימלי שעליהם מושתת כל שיטתנו המשפטית והחשבונאית. רשות המסים מנצלת בציניות הגדרות יבשות תוך שהיא פועלת בחוסר תום-לב".

עוד מזהירים ראשי הארגונים כי השתת ההיטל על מבקשי המקלט "נעדר כל יושר אופקי ואנכי, אינו שווה וצודק, נעדר כל ודאות וקביעות, אינו מתחשב בקהל העצום של הנישומים וימיט אסון על הרווחה הכלכלית המצרפית במשק ויעמיד גופים שונים בפני סכנת חדלות פירעון ממשית ומידית כך שהמשק יצא נפסד מכך".

לדברי חייק, על רשות המסים להימנע מגבייה רטרואקטיבית של ההיטל האמור ולנהוג במידתיות: "אולי חברות ורשתות גדולות יוכלו להכיל גבייה כל כך אגרסיבית באופן רטרואקטיבי אך מה יעשה המסעדן שמתקיים בקושי ונאנק ממילא עם רגולציה וגביית מסים - אל מול דרישה לשלם למדינה מאות אלפי שקלים אחורנית?", אמר היום בשיחה עם "גלובס".

מחר (ד') צפויה ועדת הכספים של הכנסת לדון במתווה שגיבשה רשות המסים לגביית ההיטלי ממבקשי המקלט שמועסקים ברחבי הארץ וזאת, על רקע התרעומת הרבה של הארגונים העסקים.

ברשות המסים טוענים בתגובה כי המתווה שגובש בנושא זה כולל הקלות לבעלי חוב בגין העסקת מסתננים. שם ציינו כי מתווה ההקלות גובש לאחר שבית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה בנוגע לגביית ההיטל, וציין כי על רשות המסים לשקול התחשבות בהטלת קנסות וריביות על המעסיקים: "ההקלות במסגרת המתווה כוללות את ביטול מלוא הקנסות, ביטול של 50% מהריבית שנצברה ופריסת החובות ל-36 תשלומים שווים בתוספת הפרשי הצמדה וריבית לתקופת הפריסה, נמסר מהרשות: "ההקלות מיועדות אך ורק למעסיקים שיסדירו את השומות ואת החובות שלהם עד לסוף ינואר 2018".

בפניית הארגונים העסקיים לאשר, שנעשתה לאחר שרשות המסים הציגה את מתווה ההקלות שגיבשה בנושא נכתב כי "ההסדרים שמוצעים על-ידכם אל מול הסכומים האסטרונומיים של היטל המס הבלתי מודק אינם אלא לעג לרש, ואין בהם כדי לקדם את המלצות בית המשפט העליון להתחשב בנישומים".