"מס רטרואקטיבי על בעלי מסעדות יביא הענף לסכנת קריסה"

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה מזהירה כי גבייה רטרואקטיבית של היטלי העבודה ממעסיקיהם של מבקשי מקלט תחשוף מסעדות לסכנת קריסה ■ "העסקים הקטנים במקרה זה פעלו בתום-לב, ויש להתחשב בכך"

רן קויתי / צילום: ליאור מזרחי
רן קויתי / צילום: ליאור מזרחי

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבמשרד הכלכלה והתעשייה מזהירה כי גבייה רטרואקטיבית של היטלי העבודה ממעסיקיהם של מבקשי מקלט בידי רשות המסים, תחשוף מסעדות לסכנת קריסה.

לדברי מנהל הסוכנות, רן קויתי, "להפיל גזרה כזאת על ענף שגם כך נמצא במצב של סיכון עסקי גבוה ובסכומים כל-כך גבוהים ללא הסדר ריאלי - יעמיד ענף שלם שמעסיק כוח-אדם רב בפני קריסה".

עיקר הנפגעים מכוונת רשות המסים לגבות היטל בגובה של 20% ממשכורותיהם החודשיות של מבקשי המקלט בעלי אישור שהייה זמני בישראל, הם המלונאים, המסעדנים ובעלי חברות הניקיון - רבים מהם עסקים קטנים ובינוניים. מדובר בהיטל שבכוונת הרשות לגבות רטרואקטיבית, 6 שנים לאחור.

"העסקים הקטנים במקרה זה פעלו בתום-לב ובאופן שהתברר בדיעבד כטעות, ויש להתחשב בכך", אמר היום (ד') קויתי. "ענף המסעדנות מונה כיום 13 אלף בתי עסק עתירי כוח-אדם, וממילא אחוז ההישרדות של עסקים בענף זה הוא נמוך ביותר".

במשרד הכלכלה אמרו היום כי מבלי לערער על חובת המעסיקים לשלם את ההיטל האמור, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים סבורה כי על רשות המסים להתאים לנישומים מתווה מידתי להחזר החוב, תוך פריסת תשלומים והידברות עם נציגי העסקים.

יצוין כי מתווה ההקלות לגביית ההיטל שגובש ברשות המסים כולל את פריסת החובות למשך 36 חודשים והפחתת הריביות בכ-50%. הקלות אלה יועמדו לבעלי עסקים שיגיעו להסדרים עם רשות המסים עד סוף ינואר.

דיון שנקבע להיום בנושא זה בוועדת הכספים של הכנסת נדחה למועד אחר, וזאת בשל הימשכות דיוני הוועדה בסוגיות הקשורות לקק"ל.