"אל-על חייבת לבחור מנכ"ל שיהיה מקובל על העובדים"

כך אומר גורם בכיר בענף התעופה בעקבות התפטרותו של מנכ"ל אל-על דוד מימון ■ בין השמות שהוזכרו כמועמדים להחליפו: מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ומפקד חיל האוויר לשעבר, אמיר אשל ■ עלות השכר של מימון בשנות כהונתו כמנכ"ל: כ-11 מיליון שקל

דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס)
דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס)

רגע לפני פרסום דוחות הרבעון השלישי ל-2017, הודיע אמש (ג') דויד מימון, מנכ"ל אל-על בשלוש השנים וחצי האחרונות על התפטרותו מהחברה. במכתב שהגיש לדירקטוריון אל-על, בראשות היו"ר אלי דפס וסגניתו תמי בורוביץ', כתב: "ברצוני להודיע לכם על החלטתי לסיים את תפקידי כמנכ"ל אל-על, לאחר כהונה של כארבע שנים בתפקיד מאתגר זה.

"אני מכהן בחברה בתפקידים שונים כבר יותר מ-12 שנה, שבמהלכן זכיתי להיות חלק מארגון מיוחד ויוצא דופן, בעל משמעות אדירה בישראל ובעולם כולו... אבקש להודות לכם על כך שאפשרתם לי לממש את החזון ואת התוכנית העסקית שהצגתי עם כניסתי לתפקיד המנכ"ל, אשר כללו הצטיידות במטוסים חדשים, הרחבת רשת הנתיבים, השקת כרטיס האשראי Card Fly והרחבת הפעילות החוץ-תעופתית (לרבות בתחום שירותי הקרקע) תוך מתן דגש על התייעלות... אמשיך להנהיג את החברה במלוא הרצינות וההשקעה עד לבחירת מנכ"ל חדש והשלמת תהליך החפיפה".

עלות שכרו של מימון בתקופת כהונתו עמדה על יותר מ-11 מיליון שקל.

סירקיס ואשל מועמדים להחלפה

ההודעה של מימון לא הפתיעה את אנשי הענף. כבר לאחר נחיתת הדרימליינר הראשון בנתב"ג רמז בנאומו הנרגש כי הגיע לשיא. רבים "הימרו" על כך שעוד לפני שתסתיים שנת 2017 הוא יודיע על פרישה בזמן של נקודת רתיחה בחברה: מצד אחד, הושקו קווים חדשים ונרכשו 16 מטוסי בואינג דרימליינר, ומצד אחר מניית אל-על ירדה ב-52% בשנה האחרונה, מחירי הדלק מאמירים, ועל כתפי מימון רובץ אחד המשברים הגדולים שלה - סכסוך העבודה עם ועד הטייסים, שעלה לחברה בשיבושים רבים בטיסות, בביטולים של הרגע האחרון ובעיכובים שהחברה תיאלץ לפצות עליהם את נוסעיה.

גם מעל עסקת הרכישה של ישראייר מרחפים כמה סימני שאלה. העסקה ממתינה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, ובינתיים נודע כי רשות שדות התעופה מתנגדת לה. ההתנגדות, לפחות באופן רשמי, נובעת מהחשש לפגיעה בתחרות בטיסות הפנים בישראל, ובעיקר לאילת, שמפעילות ארקיע וישראייר. ברש"ת חוששים שאל-על תחליט להפסיק את טיסות הפנים של ישראייר ולהשתמש בצי מטוסיה לטיסות בינלאומיות. כך, ארקיע עשויה להפוך למונופול בשוק טיסות הפנים.

מעבר לכך, ייתכן שברש"ת חוששים מהפסד אפשרי באגרות שהיא מקבלת מאל-על, בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר בשנה. חברות שנתח השוק שלהן גדול מ-30% מקבלות הנחה של 20% בהיקף האגרות המשולמות, ומיזוג עם ישראייר עשוי להעלות את אל-על חזרה לנתחי השוק הללו. האם ישראייר תנוהל בשונה מסאנדור ומ-UP, המתנהגים כשני מותגים בתוך אל-על (גם בדוחות רש"ת נתוני תנועת הנוסעים של שתי החברות אינם מופיעים בנפרד)? החזון בעסקה עם ישראייר הוא להמשיך להפעילה כישות נפרדת - החל בצי המטוסים וכלה בטייסים, שימשיכו לשמש כטייסי ישראייר בלבד ותנאי השכר שלהם לא ישתנו.

יש להניח שלבסוף התנגדות רש"ת לעסקה תסתיים בהטלת סייגים בלבד על מערכת היחסים בין שתי החברות, כולל התחייבות שישראייר תמשיך להפעיל את טיסות הפנים.

בינתיים, הודעת ההתפטרות של מימון הניבה בורסת שמות של מחליפים פוטנציאליים. בין השמות שהוזכרו: אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, שנחשב דמות דומיננטית, בעל ידע וכישרון רב, שהצעיד את החברה להישגים מרשימים. ה"בעיה" של סירקיס היא שהוא מחויב בישראייר ויש הטוענים שהדירקטוריון יעדיף למנות מנכ"ל פחות דומיננטי. מתוך אל-על הוזכר כמועמד אפשרי סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים גונן אוסישקין, שמונה לפני שנה לתפקיד. לגונן יש ותק של כ-13 שנים בחברת אל-על בתפקידים ניהוליים וכקצין ראשון.

מועמדת אחרת שהוזכרה היא יהודית גריסרו, המכהנת בחצי השנה האחרונה כסמנכ"לית משאבי אנוש ומינהל בחברה. אחד הגורמים בענף הזכיר גם את היו"ר אלי דפס כאופציה מעניינת. משורות חיל האוויר הוזכרו שני מועמדים, שניהם מפקדי חיל האוויר לשעבר: עידו נחושתן, שכיהן כמפקד החיל עד 2012 ומשמש כיום יועץ חיצוני לארגונים במשק; ואמיר אשל, מפקד חיל האוויר עד לאחרונה שסיים זה עתה את תפקידו.

"אל-על תהיה חייבת לבחור אדם שיהיה מקובל על העובדים ועל צוותי הטייסים בעיקר", אמר בכיר בענף התעופה. "שביל הזהב לפתרון הבעיות של אל-על הוא יחסים טובים עם העובדים, וזה חסר היום. מעבר לכך, המנכ"ל החדש יידרש לצמצום הוצאות. הבעיה העיקרית של אל-על היא הוצאות כוח אדם והוועד החזק של העובדים מול ההנהלה. לזה צריך להוסיף את הדלק שעולה ואת חוסר היעילות של החברה בהיבט מספר העובדים לעומת צי המטוסים".

"אל-על הזניחה את השיווק"

לדברי סוכן נסיעות ותיק, מימון משאיר עבודה רבה למחליפו. "דירקטוריון אל-על הוביל את מימון לטירוף של קניית המטוסים הכי מתקדמים בעולם, אבל צריך יהיה גם למלא אותם. מימון זנח את נושא השיווק. אל-על קמה יום אחד בבוקר ומגלה שלקו להונג קונג, שבעבר הייתה לה בו בלעדיות, נכנסה מתחרה מצוינת שלוקחת לה מלא נוסעים. אותו דבר עם הקווים לסין. כל תהליך השמים הפתוחים הוביל להקטנת נתח השוק של אל-על. השרים ישראל כ"ץ ויריב לוין מתחרים על גבה מי יביא עוד חברה לארץ.

"מעבר לזה, חברות התעופה מחזקות את המכירה הישירה שלהן גם דרך הענקיות אקספדיה ופרייסליין - ואל-על פשוט לא שם. לחברה דרוש מנכ"ל שיידע לקרוא את המפה ולהשקיע באפיקי השיווק הנכונים".

גורם בכיר בענף העלה ביקורת אחרת: "למרות שזה לא הוגדר באופן רשמי, בשנים האחרונות מנכ"לי אל-על מכהנים בקדנציה של 3-4 שנים. זו טעות ניהולית נוראה שלא נפוצה בענף, שרבים מהמנכ"לים בו מכהנים שנים ארוכות (לדוגמה יונייטד, בריטיש איירוויז בישראל ואף ישראייר - מר"ח). התהליכים בענף הם ארוכים ותחלופה אחרי פרקי זמן כאלה בתקופה כל כך סוערת בענף עשויה לבוא לידי ביטוי בתוצאות הכספיות, שכפי הנראה נראה בדוחות הקרובים".