חשיפת "גלובס": דיווחים כוזבים בביטוח הלאומי

דוח המתפרסם כאן לראשונה מעלה חשד להפסדים בגלל "תיקוני" דיווחי מעסיקים ■ הדיווחים בוצעו ע"י מייצגים מקבוצת החברות טריניטי, בה פעלו אחיו של בכיר בביטוח לאומי ובנו של אריה דרעי

חקירה פנימית שנערכה במערכת הכספית של המוסד לביטוח הלאומי, ונחשפת כאן לראשונה ב"גלובס", מציגה ראיות חדשות בפרשת החשד לכאורה להונאת הביטוח הלאומי במיליוני שקלים. החשד נוגע לגופים שונים הנהנים מחיבור למחשבי הביטוח הלאומי, ומתוקף כך רשאים לעדכן ולשנות דוחות, להפחית קנסות ולבטל עיקולים.

שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, דחה לאחרונה את בקשת רשות הערעור של משרד עו"ד דניאל כהן, משרד רו"ח אבנר בן חיים, חברת טריניטי מערכות מחשוב, ויוסף אלקובי, האיש המרכזי בחברת טריניטי, על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, לתמוך בהחלטת הביטוח הלאומי לנתק את טריניטי ממחשבי הביטוח הלאומי. זאת, לטענת הביטוח הלאומי, כי חברת טריניטי ניצלה לרעה את הגישה שהייתה לה למחשבי הביטוח הלאומי ואת הסמכויות שהיו בידה לטיפול בדוחות נישומים באופן מקוון, כזרוע ונציג של הביטוח הלאומי.

הביטוח הלאומי טען בבית המשפט המחוזי, כי הניתוק ממחשבי הביטוח הלאומי בוצע "בעקבות גילויים חמורים על התנהלותן של המבקשות, לרבות דיווח נתונים כוזבים על לקוחותיהן באותה מערכת, אשר תוצאתם קבלת כספים שלא כדין".

קבוצת טריניטי, בהובלת הכלכלן ומנתח המערכות הפיננסיות יוסף אלקובי, ייצגה לקוחות המחויבים בדיווחים ותשלומים לביטוח הלאומי, במגזר הציבורי, הממשלתי והמוניציפלי. טריניטי נהנתה ממעמד של מורשה מטעם המוסד לביטוח לאומי לביצוע פעולות כספיות בדוחות הלקוחות. פעילותה כללה בקרה ו"תיקון" דוחות שנמסרו למוסד לביטוח לאומי על-ידי המעסיקים. ההכנסות העיקריות של טריניטי היו אחוזים מהחיסכון הכספי שהושג עבור לקוחותיה, על-ידי "תיקון" הדיווחים הכספיים והפחתה בדיעבד של התשלומים לביטוח הלאומי.

דוח החקירה שנעשה בידי מנהל תחום חקירות בביטוח הלאומי, אמנון קסורלה, נשען על בדיקת הפעולות של קבוצת טריניטי, ושל שני גורמים נוספים - עו"ד דניאל כהן ורו"ח בן חיים. על-פי הדוח, שני המשרדים היו קשורים לקבוצת טריניטי, כאשר בפועל טריניטי ביצעה את החישובים שנועדו לחסוך כסף ללקוחות.

בדוח החקירה של קסורלה להנהלת הביטוח הלאומי נאמר, כי "התגלו מספר רב נוסף של לקוחות עו"ד דניאל כהן בהם נעשה 'תיקון' באופן דומה, המחשיד, וגם שם ללא כל סיבה הגיונית הנראית לעין, כך שדמי הביטוח הלאומי הופחתו בדיעבד. גם אצל לקוחות רו"ח בן חיים התגלו ממצאים דומים לאלו שנמצאו אצל עו"ד דניאל כהן, ואף בקנה מידה גדול יותר".

"ניצול לרעה"

בעקבות ממצאי הדוח הוחלט לנתק את משרדי עו"ד דניאל כהן ורו"ח בן חיים ממערכת הביטוח הלאומי, "וזאת, בין היתר, לאור החשש הממשי והברור לכך שהם ימשיכו לנצל לרעה את ההרשאות שניתנו להן על-ידי המוסד לביטוח לאומי, וימשיכו לשאוב שלא כדין כספים מקופתו, תוך שהם עושים שימוש לרעה, לשון נקיה, במערכת, בניגוד להוראות הדין, וכל זאת ללא ידיעת הלקוחות".

חיבורם מחדש של משרדי עו"ד דניאל כהן ורו"ח בן חיים למחשב הביטוח הלאומי, נאמר בדוח קסורלה, "עלול לגרום להמשך הדיווחים הכוזבים של לקוחותיהן, אשר תוצאתו המיידית הינה גזל של כספי ציבור בהיקפים עצומים אשר קיים יותר מחשש סביר שלא ניתן יהיה להשיב את הגזלה בבוא היום".

ההערכה של גורם בביטוח הלאומי שעסק בפרשה היא, שלמוסד נגרם נזק כספי בסדר גודל של עשרות מיליוני שקלים, אולם לא נעשתה בדיקה מדויקת של כל הדוחות והפחתות התשלומים שבוצעו בפרשה.

בקשה לבית המשפט העליון לרשות ערעור הוגשה לאחר ששופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, ענת זינגר, דחתה את הבקשה לחבר מחדש את קבוצת טריניטי למחשבי הביטוח הלאומי. השופטת קבעה בין השאר, כי "הבקשה למתן הסעד נגועה בחוסר ניקיון כפיים".

המשטרה תפעל?

בתחקיר של שחר גנוסר ב"ידיעות אחרונות" נחשף, כי יגאל אלקובי, שהיה מבכירי הביטוח הלאומי בתפקיד ראש אגף ביקורת, הוא אחיו של יוסף אלקובי מטריניטי, וכי אחד השותפים בקבוצת טריניטי שפעל מול הביטוח הלאומי הוא יעקב (ינקי) דרעי, בנו של שר הפנים אריה דרעי, ששימש כמשווק ו"פותח דלתות". המיזם התנהל בעידודו של סמנכ"ל הביטוח הלאומי לחקירות וגבייה יגאל ברזני, מהאישים החזקים בביטוח הלאומי פעיל בתנועת ש"ס.

עובד הביטוח הלאומי, יעקב מזרחי, פנה למבקר המדינה והתלונן על מעשי שחיתות, וקיבל מהמבקר הגנה. במסכת המסמכים וההליכים בפרשה זו מתבלטת דמותו של פרופסור שלמה מור יוסף, שחבש במהלכה מספר כובעים. כשהיה מנכ"ל בית החולים הדסה, חתם מור יוסף עם טריניטי על הסכם לשירותי טיפול בחובות לביטוח הלאומי. באפריל 2012 מונה למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי. אחרי פרישתו של מור יוסף, הדסה חשדה שהטיפול של טריניטי אינו כשר, ולא שילמה את שכר הטרחה.

כשמזרחי צבר עוד מידע וחשדות, המשיך להתריע ויצר קשר עם מבקר המדינה, התחילו מהלכים לתפור לו תיק ולפטר אותו. הוא הוזמן לשימוע. במכתב למנכ"ל הביטוח הלאומי, מור יוסף, כתב מזרחי: "מאחר וידעתי שהחקירה תתנהל זמן ממושך, פניתי אליך וביקשתי להיפגש איתך כדי להביא את הדברים הללו לידיעתך, אך התנית את הסכמתך לפגישה בכך שתהיה לאחר השימוע".

מבקר המדינה נתן למזרחי צו הגנה ומנע את פיטוריו, אבל הפרשה התמסמסה במידה רבה. ביוני 2017 ביקש שר הפנים אריה דרעי ממור יוסף להתמנות לתפקיד מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה. פרופסור מור יוסף נענה.

עו"ד תומר נאור מהתנועה למען איכות השלטון, פנה לראש יאח"ה תנ"צ כורש בר ניר, וביקש לפתוח את תיק החקירה נגד בכירים בביטוח הלאומי בהקשר לפרשת טריניטי. להלן קטעים מהפנייה:

"נבקש את התייחסותה של משטרת ישראל לעניין נוסף אשר הובא בפנינו. בפני התנועה למען איכות השלטון בישראל נטען כי קיים תיעוד המעלה חשש כבד לפיו מר אריה דרעי, שר הפנים המכהן, פעל לסייע לחברות ולפחות באחד המקרים, נעזר בקשריו עם מי שכיהן דאז כמנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' שלמה מור יוסף על-מנת שהאחרון ישכור את שירותיהם של בנו - יעקב דרעי - ושל מר אלקובי לביצוע הדוחות אל מול הביטוח הלאומי.

"לאחרונה מונה פרופ' יוסף לתפקיד מנכ"ל רשות ההגירה, על-ידי לא אחר מאשר שר הפנים אריה דרעי. לכל הפחות, סבורה התנועה כי על יאח"ה לבחון את החשש לכאורה להתקיימותם של יחסים אסורים מסוג קח ותן בין משפחת דרעי לבין פרופ' מור יוסף".

מטעמו של שר הפנים אריה דרעי נמסר: "בעת היותו של השר אריה דרעי אזרח פרטי בתחילת שנות האלפיים, הצטרף בנו ינקי דרעי, כשותף בסך 25 אחוז בחברה המדוברת, לשם פרנסתו, יוזמה שלא רק שלא צלחה אלא גרמה להפסדים. האזרח אריה דרעי ניסה לסייע לבנו כפי שכל אזרח מסייע לבנו בפעילות עסקית עצמאית. פרופסור שלמה מור יוסף לא סייע בשום דרך לינקי דרעי. הטענה כי השר דרעי מינה את פרופסור מור יוסף, שכיהן בהצלחה במשך שנים כמנכ"ל בית החולים הדסה, מנכ*ל הביטוח הלאומי ועוד מגוון תפקידים, מטעמים לא עניינים, היא מופרכת, שקרית ומוציאה דיבה".

מטעמו של פרופ' מור יוסף נמסר: "אין לנו מה להגיב".

עו"ד דניאל כהן, המייצג גם את חברת רו"ח אבנר בן חיים, מסר: "אין תגובה".

ההתפתחויות בפרשה

- בעקבות גילויים על חשד לדיווחים לא תקינים במערכת הפנימית של ביטוח לאומי - נותקו המחשבים של קבוצת טריניטי והופסקה הרשאתם לעסוק בדיווחים לביטוח הלאומי

- במסגרת עתירה של טריניטי להחזרת ההרשאה, נחשפו ממצאי חקירה פנימית של ביטוח לאומי ולפיהם נעשה שימוש לרעה במערכת הדיווח

- בית המשפט דחה את בקשת קבוצת טריניטי לחברה מחדש למערכת הביטוח הלאומי, בטענה כי "הבקשה נגועה בחוסר ניקיון כפיים"