הרשות השנייה לקשת: בדקי את התנהלותו של יורם זק

יו"ר ומנכ"ל הרשות פנו לקשת בבקשה לבצע "טיפול מקיף" בעניין המיילים ששלח זק לעובדות החברה ■ זאת בעקבות מכתב חריף ששלח ארגון "דירקטוריות מובילות שינוי", שהביע "שאט-נפש וזעזוע עמוק" מהתנהלותם של זק ואלכס גלעדי

יורם זק / צילום: יוסי כהן
יורם זק / צילום: יוסי כהן

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ, והמנכ"ל בפועל, ניר שוויקי, פנו בימים האחרונים להנהלת קשת ודרשו ממנה "לפתוח בבדיקה" בכל הנוגע למיילים ששלח יורם זק לעובדי קשת ב-2010, ולבצע "טיפול מקיף" בעניין - כך עולה ממכתב ששיגר לאחרונה נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, לארגון בשם "דירקטוריות מובילות שינוי". עוד עולה מתשובתו של רגב כי הנהלת קשת נדרשת להעביר בהמשך את המסקנות ואת החלטתה בנושא להנהלת הרשות השנייה.

ארגון "דירקטוריות מובילות שינוי", המונה כ-120 דירקטוריות, מנכ"ליות ונושאות משרה, פנה כאמור לאחרונה לרשות השנייה וליו"ר דירקטוריון קשת, דרורית ורטהיים, במכתב חריף' בו הביעו חברותיו "שאט-נפש וזעזוע עמוק מהשפה הרדודה והמחפירה ומהתנהלות המגומגמת של ראשי התאגיד (קשת) בפרשיות אשר נחשפו לאחרונה, אשר שיאם בעניינים בהם היו מעורבים אלכס גלעדי ויורם זק".

"אין הדעת סובלת כי בשנת 2017 נהיה עדים לתופעות בזויות ומבישות אלה, אשר למרבה הצער הושרשו ככל הנראה בחברה הישראלית בעשורים האחרונים", נכתב בפנייה. "אנו מוחות על העלמת העין מאווירה כללית אשר נוצרה לאורך השנים, על-פיה ישנה תחושה כי היענות להצעות מיניות, או שתיקה והבלגה נוכח התנהגות מבזה ומשפילה, הן תנאי להתקדמות בארגונים. אנו סבורות כי חשוב שגוף כמו קשת, כמו גם גופי תקשורת אחרים, יביעו עמדה חד-משמעית בנושא ויבהירו פומבית כי כל מי שנחשפת למעשים או אמירות פוגעניים יכולות להתלונן ללא מורא, והנושא יטופל לאלתר".

נרקיס טסלר, ממייסדי הארגון ונושאת משרה בחברות ציבוריות וממשלתיות, אמרה היום ל"גלובס": "אנחנו כמנהלים - לא רק מנהלות, גם הגברים - צריכים לבוא ולהוקיע את ההתנהלות הזאת מהתרבות הארגונית שלנו. אני חושבת שהמייל של זק פוגע בגברים בדיוק באותה מידה שהוא פוגע בנשים. אנחנו שמים דגש בעיקר על התרבות הארגונית, וזה משהו שצריך לבוא מלמעלה ומההנהגה הבכירה, שלא תהיה אווירה שמאפשרת את זה בכלל. היה צריך להיות רעש גדול סביב העניין כבר ב-2010, אבל אני שמחה שלפחות היום האווירה כבר מאפשרת לדברים האלה לצאת".

כזכור, לאחרונה עלו לדיון ציבורי שני מיילים ששלח זק, שהיה עורך התוכנית "האח הגדול", לעובדי קשת בשנת 2010. הראשון פורסם בזמן אמת, והשני נחשף בשבוע שעבר באתר "המקום הכי חם בגיהינום". במיילים מתבטא זק בגסות, כולל הערות בעלות אופי מיני ואף כאלה המכוונות לעובדות ספציפיות. זק כבר הספיק להתנצל מאז ומסר בשבוע שעבר כי "היום לא הייתי מתנסח או מתנהל בצורה כזאת".

זק כבר לא קשור כיום לתוכנית "האח הגדול", שעברה לרשת, אך הוא עדיין מועסק בקשת, שם הוא אמור לפתח יחד עם ארז טל פורמט ריאליטי חדש שמכונה 2025.

"למגר בכל הכוח את התופעה הפוגענית"

המכתב של הארגון נשלח לרשות השנייה עוד לפני ההודעה על פרישתו הזמנית של גלעדי מתפקידו כנשיא קשת, וגם לפני שהתפרסמה פרשת גבי גזית, שיצא אף הוא לחופשה לאחרונה מתוכניתו בתחנת FM103, הכפופה גם היא לרשות השנייה.

ככל הידוע, לאחר פרסום הפרשות הנוגעות לקשת, חברים במועצת הרשות השנייה הגיבו בחריפות ודרשו לפעול בעניין, וגם לכך הייתה תרומה להחלטת הרשות לדרוש בדיקה בעניין.

תלונות לרשות השנייה הגיעו גם בכל הנוגע לעניינו של גזית, שכאמור הוצא לבסוף לחופשה על-ידי מעסיקיו בתחנה. נציב התלונות, דוד רגב, הגיב גם לפניות אלה וציין כי "בעקבות התלונות פתחה נציבות פניות הציבור ברשות השנייה בבירור במהלכו פנתה לזכיינית. מנכ"ל התחנה, אור צלקובניק, מסר כי בימים האחרונים הוא ערך בדיקה מקיפה ומעמיקה של הנושא, ובמקביל לבדיקה הודיע מר גזית כי הוא יוצא לחופשה". 

רגב הוסיף כי "מבלי להתייחס למקרה עליו הלנת אני מגנה בכל לשון את התופעה הבזויה של הטרדה ופגיעה מינית בנשים במרחב הציבורי ובכלל. אני סבור כי יש למגר בכל הכוח את התופעה הפוגענית הזו על-ידי הרחקתם של הגברים הפוגעים וטיפול נחרץ בהם".