חורש נוטה לרכוש בחזרה קרקע ברעננה שמכר לטבע

יבואן טויוטה צפוי לממש זכות רכישה ראשונית שבידיו ■ בהמשך הוא עשוי להשכיר את הקרקע לאמדוקס, שסיכמה לאחרונה על רכישתה מטבע

אזור התעשייה הצפוני של רעננה. קרקע של כ־45 דונם / צילום: תמר מצפי
אזור התעשייה הצפוני של רעננה. קרקע של כ־45 דונם / צילום: תמר מצפי

איש העסקים ג'ורג' חורש, שמכר לפני כשנתיים וחצי קרקע ברעננה לידי חברת התרופות טבע, צפוי לשוב ולרכוש אותה על פי זכות הרכישה הראשונית שניתנה לו בהסכם המכירה - כך נודע ל"גלובס".

אם חורש אכן ינצל את זכות הרכישה, הוא צפוי להשכיר בהמשך את הקרקע לחברת הטכנולוגיה אמדוקס, שמתכוונת להקים במקום קמפוס משרדים, או לגורם אחר. אמדוקס, בניהולו של אלי גלמן, הודיעה בספטמבר כי חתמה על הסכם שלפיו תרכוש את הקרקע מידי טבע, "בכפוף לוויתור צד שלישי על זכויותיו בקרקע זו".

חורש, אחד האנשים העשירים בישראל, הוא הבעלים של יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, ונוסף על כך, בעל החזקות משמעותיות בתחומי הנדל"ן, האנרגיה והטכנולוגיה. באחרונה נחשף ב"גלובס" כי חורש צפוי לרכוש 10% בדליה אנרגיות, המחזיקה בתחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל, בהשקעה של כ-200 מיליון שקל.

המגרש ברעננה עבר כמה גלגולי בעלויות בשנים האחרונות. השטח באזור התעשייה רעננה צפון הוא חלק ממגרש ענקי שרכש חורש ב-2010 מידי חברת הטכנולוגיה קומברס, שבמקור תכננה לבנות שם קמפוס - תוכנית, שכמו במקרה של טבע, נגנזה בסופו של דבר.

טבע: ירידת ערך של 42 מיליון דולר

המגרש כולו משתרע על פני כ-55 דונם, וכ-11 דונם ממנו נמכרו על ידי חורש לענקית התוכנה SAP תמורת 40 מיליון שקל.

טבע, שרכשה את יתרת הקרקע (כ-45 דונם) במהלך 2015 תמורת כ-200 מיליון שקל, תכננה לעבור מפתח-תקווה לרעננה ולאחד פעילויות ממקומות נוספים בישראל במקום מרכזי אחד, במטרה לחסוך לעצמה עלויות שכירות, המוערכות במיליוני דולרים בשנה. היא אף בחרה בחברות הבנייה אלקטרה ותדהר כדי לבנות את המטה החדש, בהיקף כספי שהוערך ביותר ממיליארד שקל.

אלא שבתחילת 2017 הקפיאה טבע את בניית הקמפוס ברעננה, כחלק מניסיונותיה להתייעל ולצמצם עלויות, ובספטמבר מכרה את הקרקע. בדוחות הרבעון השלישי של טבע, שפורסמו באחרונה, היא רשמה ירידת ערך של 42 מיליון דולר, הקשורה לנדל"ן בישראל - בעקבות מכירת הקרקע ברעננה.

אמדוקס, כמו קומברס וטבע לפניה, ציינה בהודעתה לפני חודשיים כי היא צופה שהקרקע שתירכש תשמש לקמפוס חדש, שיספק סביבת עבודה מתקדמת ומיטבית, הממלאת את צורכיה של אמדוקס ישראל ועובדיה ותומכת בצמיחתה העתידית של החברה.

עיקר הפעילות של אמדוקס בישראל מתבצעת מרעננה, ויש לה גם פעילות בשדרות, חיפה ונצרת. אמדוקס בוחנת כעת חלופות שונות לפיתוח ובנייה של הקמפוס החדש, לרבות מבנה של בעלות או שכירות לטווח ארוך.

נכון להיום, אמדוקס שוכרת נכס שממוקם בצומת רעננה ושייך לקרן ההשקעות ריט 1 הבורסאית, המחזיקה ב-60% מהנכס, ושותפיה - קבוצת ס.ע.ן זהב וחברת סאנפלאוור. לפני כמה חודשים הודיעו החברות על הארכת הסכם השכירות של אמדוקס בנכס, לאחר תקופה שבה החברה חיפשה באופן אקטיבי נכסים אחרים באזור.

ויתניה וקרסו נדל"ן מקבלות מימון

החוזה הקודם היה עד 2019, והחוזה החדש החליפו ונחתם לתקופה של 10 שנים, החל ביולי 2017. עם זאת, לאמדוקס ניתנה אופציה להפסיק את ההסכם בהודעה מראש בת חמש שנים, עד ליוני 2022. לפי תנאי החוזה הנוכחי, דמי השכירות שמשלמת אמדוקס עומדים על כ-68 מיליון שקל בשנה.

כפי שנחשף ב"גלובס", ניהלה באחרונה טבע - לפני החרפת המשבר בחברה - משא ומתן מתקדם להעברת המטה שלה לפרויקט משרדים שיקימו ויתניה וקרסו נדל"ן. בחודש שעבר אישרה ויתניה את הפרסום, ודיווחה כי יחד עם קרסו נדל"ן היא מנהלת משא ומתן עם טבע, "בקשר להשכרה לתקופה ארוכה, שהיקפה טרם סוכם בין הצדדים, של שטח בהיקף של כ-40 אלף מ"ר ומקומות חניה, בפרויקט שהחברות מתכננות לבנות בקרית אריה בפתח-תקווה".

זמן קצר קודם לכן, רכשה ויתניה מידי קרסו נדל"ן 50% מזכויות הבעלות במגרש תמורת 68.5 מיליון שקל. נוסף על כך, התקשרו הצדדים בהסכם לפיתוח המקרקעין והקמת בניינים לצורכי תעסוקה, כשניהול הבנייה של הפרויקט יבוצע על ידי אס.ג'י.אס חברה לבניין, שנמצאת בבעלות אהוד סמסונוב וירון שמיע, מבעלי השליטה בויתניה.

היום דיווחו שתי החברות כי התקשרו עם בנק בהסכם לקבלת הלוואה של 100 מיליון שקל בקשר עם הקרקע, למשך שנתיים ובריבית שנתית של 3.1% (פריים 1.5%), שתשולם כל שלושה חודשים.