ג'ורג' חורש ישקיע 200 מ' ש' בתחנת הכוח דליה

יבואן הרכב העשיר נכנס לראשונה לתחום האנרגיה: ישקיע לפי שווי של 2.2 מיליארד שקל ■ בעקבות העסקה תרשום המוכרת, קבוצת סיגמא אפסילון, רווח של מאות אחוזים ■ עד היום השקיע חורש בעיקר בתחומי הנדל"ן וההיי-טק

יבואן טויוטה ג'ורג' חורש, אחד האנשים העשירים בישראל, נכנס לתחום האנרגיה. ל"גלובס" נודע כי חורש צפוי לרכוש החזקה של קרוב ל-10% בתחנת הכוח הפרטית דליה, בהשקעה של כ-200 מיליון שקל. העסקה משקפת לחברת דליה תחנות כוח, המחזיקה בתחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל, שווי של כ-2.2 מיליארד שקל - בדומה לשוויה בעסקאות נוספות שבוצעה לאחרונה במניותיה. עד היום השקיע חורש, מלבד פעילותו המרכזית בתחום הרכב, בעיקר בתחומי הנדל"ן וההיי-טק.

מי שצפויה לממש בעסקה את מרבית החזקותיה בדליה אנרגיות, ולרשום אקזיט נאה של מאות אחוזים על השקעתה, היא קבוצת בעלי המניות בחברת סיגמא אפסילון, הנמנית עם מייסדי תחנת הכוח. סיגמא אפסילון מחזיקה ישירות ב-6.7% ממניות דליה אנרגיות באמצעות החברה הבת E.S אינט אנרג'י, ונוסף על כך היא בעלת כמחצית ממניות חברת חירם-אפסילון, המחזיקה 25.7% ממניות דליה אנרגיות.

סיגמא אפסילון, המשמשת כשותפה פעילה בדליה הן בבחינת אלמנטים הנדסיים ומסחריים בפרויקט, והן במסגרת קבלת ההחלטות המהותיות, מוחזקת על-ידי אנשי מקצוע מתחום האנרגיה, וביניהם ד"ר עלי ברנע - לשעבר מנכ"ל בייטמן הנדסה; משה לסרי, לשעבר סמנכ"ל בכיר ומהנדס ראשי בחברת החשמל; יגאל פורת ז"ל, לשעבר מנהל אגף מו"פ בחברת החשמל; סמיר חורי, אליאס חורי, אייל ליפשיץ ודורון ליפשיץ.

תחנת הכוח דליה הוקמה באתר צפית בדרום, הסמוך לקיבוץ כפר מנחם, בהתאם למדיניות הממשלה, ולהבנה כי יש לפעול למען עידוד התחרות במשק החשמל הישראלי. תחנת הכוח מבוססת על טכנולוגיית מחזור משולב, ופועלת באמצעות טורבינת גז וטורבינת קיטור בעלות הספק כולל של כ-900 מגוואט, עם יעילות אנרגטית מקסימלית של 58%.

דליה היא שחקן מרכזי בשוק החשמל ומהווה כ-7% מכושר הייצור של משק החשמל בישראל. העלות הכוללת של תחנת הכוח באתר צפית הסתכמה ב-3.5 מיליארד שקל ובמימונה השתתפו, לצד הבעלים, בנק לאומי כמארגן החוב הבכיר, וכן שישה מוסדות פיננסיים מובילים ומרכזיים במשק הישראלי. יו"ר דליה אנרגיות הוא דורון סט, שהנו גם יו"ר משקי הקיבוצים, וכמנכ"ל החברה משמש איתן מאיר, לשעבר מנכ"ל עיריית ירושלים.

האקזיט של תש"י

עבודות ההקמה של התחנה החלו בפברואר 2013 על-ידי ענקית התשתיות העולמית אלסטום, וביולי 2015 החלה התחנה בהפעלה מסחרית. התחנה פועלת רצוף באמצעות גז טבעי, וקיימת גם אפשרות להפעלתה באמצעות סולר, השמורה כגיבוי למקרה של תקלה באספקת הגז. ספק הגז של דליה היא השותפות "תמר", אשר ההסכם עמה נחתם בשנת 2012, והוא תקף ל-17 שנות הפעלה, בהיקף אספקה של 1.1 BCM לשנה.

בעלי המניות בדליה אנרגיות היו עד לאחרונה משקי הקיבוצים (47%), חירם-אפסילון (25.7%), E.S אינט אנרג'י (6.7%) וקבוצת משקיעים שרכשה אשתקד את החזקותיה של קרן תש"י - תשתיות ישראל (20%) תמורת 430 מיליון שקל. הקבוצה כוללת את היזם היהודי-מקסיקני דניאל חודיסמן, איש העסקים צבי ברק וקרנות ההשתלמות למורים ולגננות ולמורים תיכוניים, שבבעלות הסתדרות המורים והמדינה. על פי עסקה נוספת שנחתמה לאחרונה צפויים משקי הקיבוצים למכור 7% ממניותיהם לבעלי מניות קיימים בדליה אנרגיות, וכן לקרן תש"י, שחוזרת להשקיע בתחנת הכוח לאחר האקזיט שרשמה ב-2016.

בחודש שעבר הנפיקה את מניותיה בבורסה של תל אביב חברת תחנות הכוח הפרטיות OPC אנרגיה שבשליטת עידן עופר. החברה גייסה 398 מיליון שקל לפי שווי חברה של 1.25 מיליארד שקל "לפני הכסף". OPC, שאותה מוביל המנכ"ל גיורא אלמוגי, עוסקת בהקמה ובהפעלה של תחנות כוח פרטיות בישראל, והיא מפעילה כיום תחנת כוח במישור רותם, שבה היא מחזיקה ב-80%, בהספק של 466 מגוואט. נוסף על כך היא נמצאת בתהליך של הקמת תחנת כוח בחדרה, בעלת כושר ייצור של כ-140 מגוואט (בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל), שאמורה להתחיל לפעול ב-2019.