מבצע מע"מ בענף המקרקעין: העלמות מס בעשרות מיליונים

במבצע ביקורת ארצי שנערך בענף הנדל"ן נמצא כי 16% מהנבדקים "העלימו" עסקאות ■ בעל חברת בנייה לחוקרים: "לא מדובר בכסף שלי ולא שלכם אלא כסף השייך לאלוהים"

למכירה / צילום: תמר מצפי
למכירה / צילום: תמר מצפי

העלמות מע"מ בהיקף של כ-70 מיליון שקל, חקירות, מעצרים ותיקים פליליים - אלה הם חלק מתוצרי מבצע ביקורת ארצי שנערך בענף המקרקעין. מאות מעובדי מע"מ השתתפו במבצע, במסגרתו התבצעו 404 ביקורות בקרב אזרחים שענו על מספר קריטריונים "מחשידים" - בהם ביצוע מספר עסקאות במקרקעין בזמן קצר יחסית מבלי שהם רשומים כעוסקים במע"מ.

ממצאים ראשוניים בנוגע להעלמת עסקאות התגלו בקרב 16% מהנבדקים, והיקף המס הנובע מהם עומד על כ-70 מיליון שקל כאמור. בעקבות הממצאים הוצאו 3 צווי מעצר ושחרור בערובה ו-10 צווי חיפוש, ונפתחו מספר הליכים פליליים נגד חייבים.

בין העלמות המס שאותרו, בעל חברת בנייה בבאר-שבע תושאל לגבי שטח שמכר לקבוצת רכישה. תחילה הוא סירב לתת פרטים, אך עם זימונו של עורך דינו התברר כי מדובר במכירה של שטח לקבוצת רכישה ללא דיווח למע"מ. בעל החברה טען שכי אינו זוכר מה הסכומים ששולמו, ולא ידע לומר למה ביצע את המכירה בצורה פרטית ולא כעוסק. הוא אף טען כי "לא מדובר בכסף שלי ולא שלכם אלא כסף השייך לאלוהים". 

באשדוד אותר קבלן שרכש דירות לבני משפחה בפרויקט שבנה, בהנחות מפליגות. מדובר ברכישה של שני פנטהאוזים ו-11 דירות. כל הדירות נקנו בהנחות בלתי סבירות, ולא במחירי דירות דומות אשר נמכרו בפרויקט. החברה תחויב במס עסקאות בגין דירות אלה. יצוין כי הרכישות בוצעו כרכישות פרטיות.

בבדיקה נוספת שנערכה אצל אישה המתגוררת במושב באזור אשדוד, התגלה כי למרות שהיא חלק מאיגוד עוסקים, היא לא דיווחה למע"מ כאשר מכרה משק חקלאי. האישה ניסתה להסוות את המכירה כמכירת דירת מגורים. על-פי הערכות, מדובר בהעלמת עסקה בגובה של כ-4.2 מיליון שקל.

בתל-אביב התבצעה ביקורת אצל חברה שהתאגדה לצורך רכישת דירות מגורים בבניין בעיר, והתגלה כי החברה לא נרשמה כעוסק במע"מ. החברה מכרה מקרקעין ואופציות במקרקעין בהיקף של כ-24.5 מיליון שקל. בחינת מאפייני החברה והעסקה לימדו כי מדובר בפעילות עסקית.

בעל חברה אחרת המבצעת פרויקטים של תמ"א 38 מכר תחת "כובעו" הפרטי 9 דירות. לטענתו, הדירות היו השקעה במישור הפרטי, אך נמכרו תוך זמן קצר בגלל אילוצי הבנק. במקרה זה צפי המס שישולם עומד על כ-1.3 מיליון שקל.

במקביל למבצע הביקורת התקיים גם מבצע גבייה ואכיפה על-ידי יחידת ההוצאה לפועל של רשות המסים ומשרדי מע"מ, בשיתוף משטרת ישראל. במסגרת המבצע נגבו כ-120 מיליון שקל מכ-1,500 עוסקים חייבים. כמו כן עוקלו 42 רכבים, ופונה עסק אחד.

באשדוד הגיעו עובדי הרשות לבעל חנות אופניים וציוד ספורט שאינו מגיש דוחות למע"מ, ויש לו 14 קביעות חוב בהיקף כולל של כ-650,000 שקל. לאור החוב הגדול, עוקלה כל הסחורה שנמצאה בחנות בשווי של מאות אלפי שקלים.

בבאר-שבע אותרה אישה בת 65 הרשומה כבעלת חברה לעבודות אלומיניום שאינה מגישה דוחות מזה כשנה וחצי. האישה זומנה לחקירה מספר פעמים ולא התייצבה. על-פי הערכות, חייבת החברה למע"מ מאות אלפי שקלים. בחקירתה ספירה אישה כי אין לה קשר לחברה, וכי מי שאחראי על הפעילות בחרה והוצאת החשבוניות הוא האחיין שלה.

בפעילות גבייה בנצרת ויפיע עוקלו 8 רכבים ביניהם גם משאית ואמבולנס, ונגבו קנסות מינהליים בהיקף של כ-50,000 שקל. רופא שיניים ידוע מירושלים לא הגיש דוחות מפורטים משנת 2012. נגד הרופא הוגש בעבר כתב אישום שהומר בקנס מנהלי עקב מצבו האישי. הרופא המשיך לא להגיש דוחות וצבר קביעות מס. ביום המבצע בוצע עיקול של הציוד במרפאתו, הרופא הובא למשרד מע"מ ונחקר באזהרה ושילם לאחר מכם 100,000 במזומן תוך התחייבות להגיש את כל הדוחות החסרים תוך מספר ימים.

בעל בית דפוס מירושלים חויב בעבר בשומה של כ- 900,000 שקל. לאחר מכן, הגיעו עמו להסדר אך הוא לא שילם את מה שסוכם עליו. בעל העסק טען שאין לו כסף לשלם. ביום המבצע עוקל ממנו ג'יפ טויוטה לנד קרוזר, ובעל העסק הגיע למשרד להסדיר את החוב.

בעראבה ובסחנין בוצעה פעילות אכיפתית של משרד מע"מ טבריה בשיתוף יחידת הוצאה לפועל חיפה, במסגרתה עוקלו 7 רכבים.