ביקורת בכנסת על ויולה: "אונס ברוטלי - והתוקף מתחזה לקרבן"

דיון סוער בכנסת על סגירת מפעל נגב קרמיקה בירוחם ופיטורי 138 עובדיו בידי קרן ההשקעות ויולה

איציק שמולי / צילום: תמר מצפי
איציק שמולי / צילום: תמר מצפי

דיון סוער בכנסת על סגירת מפעל נגב קרמיקה בירוחם ופיטורי 138 עובדיו בידי קרן ההשקעות ויולה שרכשה אותו רק לפני כחצי שנה. לדיון המיוחד, שקיימו במשותף ועדת העבודה והרווחה וועדת הכלכלה, ויולה סירבה לשלוח נציג מטעמה, בטענה כי הקרן חוששת "מאלימות פיזית שתופנה כלפי נציגיה". היעדרותם של נציגי הקרן רק הכעיסה עוד יותר את חברי הכנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה, שממילא התכוונו להגיע אל הדיון עם חרבות מצוחצחות, להטיח בראשי הקרן שאלות קשות ולדרוש מהם הסברים.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, ביקר את הנהלת הקרן ואמר: "אי-אפשר לעבור לסדר היום על כך שההנהלה בחרה לא להגיע לדיון. יש להרים את המסך מעל המשקיעים ואנחנו רוצים לדעת מיהם האנשים האלה, שנתנו ידם בחוצפה כל-כך גדולה בלי להתחשב בעובדים ובכנסת".

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אלי אלאלוף, אמר כי הכנסת תוסיף ותלווה את המשבר במהלך התקופה הקרובה, וקרא למפקחת על הבנקים, חדווה בר לבדוק כיצד נקבעה מחיקת חובות של מאות מיליוני שקלים במעמד המכירה של קבוצת נגב לקרן ויולה: "יש לבדוק אם היתה התניה להשאיר את פעילות המפעל על כנו בעת מכירתו לויולה, ואם כן מדוע היא הופרה", אמר.

אמש (ג') הודיעה הנהלת קבוצת נגב לוועדת העבודה והרווחה כי אנשיה לא יגיעו לדיון המתוכנן. לטענת הקבוצה "הנהלת החברה סופגת מעל חודש אלימות קשה מצד העובדים, שכוללת קריאות גנאי, ניסיון דקירה, השלכת בקבוקים, חסימת דרכי גישה, תקיפה ואיומים. לא נוכל להגיע לדון בוועדה מתוך חשש פיזי לאנשי ההנהלה".

עוד טענה הנהלת נגב כי משרדי הממשלה לא סייעו לה לפתרון המשבר במפעל שבירוחם, וכי גם מועצת ירוחם לא ענתה לבקשתה לקבל הנחה בארנונה.

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, השוהה בימים אלה בנסיעת עבודה ביפן ביחד עם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן שיגר מענה לטענות של הנהלת נגב לכנסת וכתב כי יש לדחות אותן בשאט נפש: "הבענו נכונות לקדם סיוע באמצעות מתן הלוואה או מענק מותנה במטרה לקדם את המשך העסקת העובדים בירוחם, אולם הצעות אלה נדחו על ידי הנהלת החברה על הסף".

רינסקי התייחס גם לפרסום הבלעדי מתחילת השבוע ב"גלובס" ולפיו התעשיין שמואל דונרשטיין, הבעלים של חברת רב-בריח מתעניין ברכישת המפעל בירוחם, אך הנהלת ויולה מסרבת למסור לו נתונים אודות פעילות המפעל: "בימים האחרונים נעשו פניות למשרד הכלכלה על ידי משקיעים שמעוניינים לבחון את רכישת המפעל, פניות אלו הועברו להנהלת החברה אך למיטב ידיעתנו אינן זוכות לשיתוף פעולה מצד הבעלים".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) תקף בחריפות את קרן ויולה ואמר: "יש כאן אונס ברוטלי, והתוקף גם מתחזה לקרבן. ההנהלה מתנהלת בבריונות, שרלטנות ואטימות ומלמדת אותנו שיעור מאלף בחזירות". בדבריו רמז שמולי כי להנהלת הקרן אינטרס לסגור את המפעל בירוחם שהוקם בשנים האחרונות בהשקעה של מאות מיליוני שקלים- כדי לאפשר לחברה להפעיל את רשת החנויות שלה על בסיס מוצרים שמיובאים מחו"ל ולא יעמדו בתחרות עם הייצור המקומי: "הם רוצים להמשיך להיות השחקן המרכזי בתחום היבוא, וכל מי שיכנס לתחום הייצור יפריע להם לשדוד את הנגב ולרמוס את העובדים", אמר.

גם ח"כ אילן גילאון (מרצ) העיר מצדו ואמר: "איך קוראים למי שקונה מקום כדי לסגור אותו? מחבל. האם מעתה יוכלו ספקולנטים לסגור פה מפעלים?".

ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) כינתה את הנהלת הקבוצה "חבורה של שקרנים ששיקרה את המדינה", מנהל רשות ההשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה, נחום איצקוביץ, טען כי "מדובר בהתנהלות צינית מדרגה ראשונה", ושב על טענת מנכ"ל המשרד רינסקי, שלפיה הנהלת נגב דחתה כל הצעה שיש בה כדי ליישב את המשבר.

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר מצדו כי "השיטה הזאת עלולה להפוך למגיפה. אני נזכר כיצד נזעקנו מהתספורת הראשונה שלקח טייקון. עלינו לחוקק חוק שבנק ישראל ייתן אישור מיוחד למחיקת חובות מעל סכום מסוים כי זה כסף של כולנו".

בדיון בכנסת השתתף גם ראש עיריית דימונה, בני ביטון, שרבים מתושבי עירו מועסקים בנגב קרמיקה שבירוחם ובמפעל בקבוקי הזכוכית פניציה. אתמול (ג') חשף "גלובס" כי גורמים חרדיים פועלים לסגירת פעילות הייצור של פניציה בירוחם בשבתות ובחגים: "צריך להשבית את הנגב כולו, כי גם פניציה בירוחם בדרך להיסגר עם כ 280 העובדים שלה. נמאס. צריך להציל את הנגב. אם המדינה תיתן למשקיעים להתנהל בחזירות - נגב קרמיקה תהיה רק סנונית ראשונה".

על רקע המתקפה החריפה של חברי הכנסת, קבוצת נגב וקרן ויולה פרסמו בתגובה כי "צר לנו שח"כ שמולי וחברי כנסת נוספים מנצלים את חסינותם כדי לומר אמירות שקריות ולא מדויקות ויתרה מכך, נוקבים במילים לא מכבדות שאינן בלקסיקון הראוי לנבחרי ציבור.

"בהמשך לאמירות שלפיהם המדינה וההסתדרות הציעו חבלי הצלה שונים למפעל נגב קרמיקה, נודה אם נציגי הממשלה, מועצת ירוחם וההסתדרות הכללית יפרסמו בפומבי ובאופן מפורט מה היו הצעותיהם המדויקות להצלת מפעל נגב, שכן לא היו הצעות פרקטיות כאלה כלל, ומי שטען כך - טועה ומטעה".