גורמים חרדיים דורשים להשבית את פניציה בשבת ובחג

באחרונה פנו גורמים ממספר חסידויות להנהלת המפעל בדרישה להשבית את תנור ההתכה ■ לפי ההיתר ממשרד העבודה, המפעל יכול להעסיק בשבת 100 עובדים, אך הוא מעסיק 50-70

פניציה ירוחם /צילום: איל יצהר
פניציה ירוחם /צילום: איל יצהר

ירוחם עדיין לא התאוששה מהמשבר במפעל נגב קרמיקה ומכוונת קרן ויולה לפטר את 138 עובדיו, והיא כבר עומדת לפני איום חדש: מפעל פניציה הוותיק, שמעסיק כ-250 עובדים ומייצר בקבוקי זכוכית, נדרש בידי גורמים חרדיים להשבית את קווי היצור שלו בסופי שבוע ובחגים, בנימוק שהוא פוגע בקדושת השבת.

ל"גלובס" נודע, כי בשבועות האחרונים פנו גורמים ממספר חסידויות להנהלת המפעל בדרישה להשבית את תנור ההתכה שעל בסיסו מתבצע הייצור, במהלך שבתות וחגים. בין החסידויות שמובילות את המאבק בנושא, גם חסידות גור.

מפעל פניציה פועל לאורך כל שעות היממה, שבעה ימים בשבוע, וזאת בשל מורכבות מערכות הייצור שלו, שמבוססות על תנור התכה שפועל בטמפרטורה של 1,600 מעלות ומהווה את לבם של ארבעה קווי ייצור של בקבוקי זכוכית, בצבעים שונים. במפעל מיוצרים מדי יממה כמיליון בקבוקים וצנצנות מזכוכית והוא היחיד בארץ שפועל בתחום זה.

במצב שבו הנהלת פניציה תיעתר לדרישת החרדים, להשבית את פעילות המפעל בשבת, היא תידרש למלאכה מורכבת ומסובכת של כיבוי תנור ההתכה - תהליך שאורך ימים ארוכים. גורמים בתעשייה אמרו ל"גלובס", כי "מדובר במצב שאינו סביר, ומשמעותו חריצת גורלו של המפעל הוותיק". פגיעה בפניציה משמעותה פגיעה במאות מקומות תעסוקה בנגב.

"המפעל ממתקרב למצב נפיץ"

גורמים בתעשייה שמצויים בפרטי המשבר החדש בירוחם הביעו בשיחות עם "גלובס" חשש כבד מהתפתחותו האפשרית, והשפעתו על היצע מקומות העבודה בנגב. "למרות שהמפעל מעסיק בין 50 ל-70 עובדים בשבת, כמובן על בסיס של היתרים מיוחדים שהתקבלו ממשרד העבודה והרווחה, יש איום רציני עליו. כל כניעה לדרישה שעולה מצד רבנים קיצוניים בנושא הזה תישא משמעות אדירה של סגירת שערי המפעל ופגיעה במטה לחמם של מאות עובדים, רבים מהם גם דתיים שעובדים בחברה ומתפרנסים בה כבר שנים ארוכות. רוב העובדים גרים בירוחם ובדימונה. המפעל מתקרב למצב מסוכן ונפיץ מאוד בנושא הזה", אמר גורם.

ההיתר העדכני של משרד העבודה והרווחה ניתן לחברה בחודש פברואר השנה והוא בתוקף עד ינואר 2019. על פי היתר זה, פניציה בירוחם יכולה להעסיק בשבתות ובחגים עד 100 עובדים.

ל"גלובס" נודע, כי בשבועות האחרונים מנכ"ל פניציה, אמנון כהן, מוביל ניסיונות ליישוב המשבר תוך הידברות ישירה עם גורמים בחסידויות השונות ואף שוחח עם גורמים שונים במשרדי הממשלה, בבקשה שיירתמו לפתרון המשבר. כהן סירב היום למסור ל"גלובס" התייחסות לנושא.

"יש התנהלות בינינו לבין פניציה", אמר ל"גלובס" מזכיר ועדת הרבנים לשמירת השבת, הרב יצחק גולדנוב, שמעורה במשבר בירוחם. "יש אנשים שלא רוצים לרכוש בקבוקים שמיוצרים בשבת ואנחנו רוצים שיושגו הסדרים שיאפשרו לרכוש משקאות שמאוחסנים בבקבוקים שלא יוצרו בשבתות ובחגים. יש ניסיונות להגיע לעמק השווה. כולנו רוצים לרכוש דברים שיוצרו באופן שהולם את אורח החיים שלנו. יש אנשים שלא ירצו לקנות מחברה שמחללת שבת. אם היא לא תעבוד בשבת - יקנו גם יקנו. אם נצליח, זה יהיה שכרנו".

מפעל בקבוקי הזכוכית פניציה פועל בירוחם משנת 1968 והוא נמצא בבעלות קבוצת I.E.L של משפחת מנדל, משפחה יהודית ממדינת אוהיו שבארה"ב. בקבוקי הזכוכית שנאספים ברחבי הארץ בידי תאגיד המחזור א.ל.ה מועברים למפעל זה - למחזור.

בזמן שפעילות היצור במפעל לא מתקיימת, מערכותיו ממשיכות לפעול, והוא למעשה ממחזר בקבוקים ושברי זכוכית בסרט נע. "בשל אופיו של המפעל, הוא חייב לפעול 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע. כל חלופה אחרת תוביל לסגירתו. את זה גם החרדים יודעים", מזהיר גורם בתעשייה.

גורמים תעשייתיים הזכירו כי גם לפני כ-20 שנה נשמעו קולות מכמה זרמים במגזר החרדי, שקראו להפסקת פעילות המפעל בשבתות ובחגים. אלא שאז התערבות מהירה של ההסתדרות הכללית הובילה ליישוב המשבר ולהסרת הנושא מסדר היום.

"אנחנו יודעים שזה מפעל ותיק", אמר הרב גולדנוב, "אבל היום יש התעוררות של אנשים שמתרעמים ושואלים למה זה ככה, ולמה קונים מהם אם הם מחללים שבת. אף אחד לא מדבר על חרם מוצרים של פניציה. אף אחד גם לא עשה חרם על חברת אל על. אנשים פשוט לא נסעו איתה כל עוד היא טסה בשבת, ואז החברה התאימה את עצמה באופן כזה שהחרדים יכולים לטוס איתה".

על רקע המשבר, באחרונה כינס הרב גולדנוב את ראשי גופי הכשרות הגדולים בישראל בניסיון לגבש עמדה סדורה בעניין פניציה. על פי דיווח שפורסם בכלי תקשורת חרדי, באותו כינוס הוחלט לתמוך בהצעה שלפיה המפעל יופעל בסופי שבוע במשך שלושה חודשים, באופן שבו הוא מופעל בימי כיפור - כלומר התנור המרכזי שלו יעבוד, אך לא יתקיים בו ייצור והוא יקיים מחזור אוטומטי של בקבוקים. בתקופה זו, כך לפי אותה הצעה, גורמים חרדיים ומהנדסי פניציה יבחנו פתרונות טכנולוגיים שתאפשר את הפעלת המפעל באופן תקין בימי חול. ההיתכנות של הצעה זו אינה ברורה.

גורמים בתעשייה הזהירו כי אם המשבר מסביב לפעילות פניציה בירוחם יסלים, קיים חשש שישליך על מפעלים נוספים ברחבי הארץ שפועלים בשבתות ובחגים. "המדרון חלקלק", אומר גורם בתעשייה. "מפעל שפועל בשבת ומעסיק עובדים מקבל לשם כך היתרים מהמדינה ולכן מוטב שמשרד העבודה והרווחה ייכנס בעובי הקורה ויוביל להסכמות בין הצדדים באופן שישמר את הסטטוס-קוו".

יוזכר כי לפני כשנתיים, בעת שכיהן בתפקיד שר הכלכלה, יו"ר ש"ס אריה דרעי פרסם ברבים רשימה חסויה שכוללת את 400 העסקים והארגונים שקיבלו היתרים מיוחדים להעסיק עובדים בשבתות ובחגים. על פי חוק שעות עבודה ומנוחה נאסר על מעסיק להעסיק עובד בשבת, אם לא קיבל היתר מיוחד לכך: "יש עשרות מפעלים שעובדים בשבתות ובחגים בכל רחבי הארץ. קשה להבין למה נטפלים דווקא לפניציה", אומר בכיר בתעשייה.

ראש מועצת ירוחם: "אני מוטרד מאוד ממה שקורה. מתהווה כאן משבר חדש; פגיעה בפניציה - מכת מוות"

"אני מוטרד מאוד ממה שקורה בפניציה, מתהווה כאן משבר חדש ואני מקווה מאד שהוא לא יגדל ויתפתח לממדים לא רצויים", אמר היום ל"גלובס" ראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון. "אנחנו מקיימים בימים אלה קרב בלימה בניסיון להציל את מטה לחמם של 140 עובדי נגב קרמיקה ומכה שתיפול לא עלינו על פניציה, תהיה מכת מוות. זה לא יהודי ולא מוסרי שמקומות פרנסה ייפגעו".

ביטון, שמקיים הידברות בין הצדדים שמעורבים במשבר השבת בפניציה, אמר עוד כי "אי אפשר לכבות את התנור, שפועל במפעל בטמפרטורה של 1600 מעלות. רק פעם ב-7 או 8 שנים מכבים אותו. יש לחרדים דרישה מסוימת שהעבודה בשבת לא תיעשה בידי יהודים, אבל אמרתי להם שגם בשביל זה צריך תקופת היערכות של שנה וחצי או שנתיים. יש רעיון נוסף שהועלה, שבחלק מהבעלות על החברה יחזיקו לא יהודים - וזה יאפשר למגזרים מסוימים לחיות עם המצב הזה בשלום ולהמשיך לצרוך מוצרים עם בקבוקים של פניציה. אסור שתיעשה כאן פעולה שגויה שתיפגע בעובדים ובמפעל הזה, וכל פתרון צריך לבוא בהסכמה של כל הצדדים. אני בעד דיאלוג - ולא רוצה כאן מלחמות שבת".

לדברי ביטון, "בקרב העובדים בפניציה יש רבים שהם דתיים ומתחשבים בהם, ולא מבקשים מהם לעבוד בשבת. עם זאת, יש הרבה מפעלים בדרום ובכלל הארץ שפועלים בשבת - ולכן הם בררנים כלפי עובדים דתיים ומראש מעדיפים לא לקלוט אותם, כי לא ניתן יהיה להעסיק אותם בשבת. אני חושב שיש ערך חברתי וחינוכי לכך שאנשים יעשו את השבתות ואת החגים עם המשפחות שלהם, ולא במקומות העבודה. אבל הכל צריך להיות בסיכום ובתיאום וברוח טובה".