"אורח חיים המיוסד על שוחד"

אריה דרעי הוא לא החתול ששמר על השמנת - אלא הרבה יותר גרוע

אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף
אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף

לא ברור לי למה ביבי נבהל מהאיום של דרעי. הרי ביבי מכיר אותו כבר הרבה זמן, האם ייתכן שהוא עדיין לא למד את טיבם של איומים כאלה מפיו של דרעי? הרי אם מנהיג ש"ס, האיש שהורשע בפלילים, היה מממש את איומו להתפטר, מה היה נשאר לו? גם כך מעמדו במפלגתו מעורער למדי, ובציבור הוא נחשב למה שהוא - עבריין לשעבר. בלי תפקיד ממשלתי, בלי משרד חשוב, אריה דרעי היה מתאדה. אבל מה לעשות, זה הביבי.

"קשה היא תמונת השוחד"

על-פי החוק החדש יתאפשר לשר הפנים להפקיע זכויות של רשויות מקומיות ולסגור חנויות בשבת. שר הפנים הוא אריה דרעי. אותו דרעי הורשע בחודש מארס 1999 בשוחד, מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

הנה מה שאמר בית המשפט המחוזי בעניין השוחד שקיבל דרעי: "קשה היא תמונת השוחד... אין מדובר בכישלון בודד של צעיר שעתה זה נחשף למנעמי השלטון, אלא במי שהתמיד באורח חיים המיוסד על אדני שוחד".

המתמיד

רבותי אזרחי המדינה, אתם מבינים מה אמרו השופטים? הם הגדירו את דרעי כאדם "שהתמיד באורח חיים המיוסד על אדני שוחד". כלומר, לא פעם אחת, לא פעמיים - דרעי לקח שוחד באופן קבוע. לא הייתה כאן מעידה, או טעות - דרעי הפך את השוחד לחלק מהכנסתו! חלק מפעילותו הפוליטית והדתית! מה עושים ביבי וחבורתו? נותנים לדרעי מתנה. סמכויות המאפשרות, כמעט מבקשות, שמישהו ינצל אותן לשוחד. ומי עלול לעזור בעניין זה? דרעי, בכל אופן, נמצא שם.

לא כמו החתול

על הדעת עולה כמובן המשל על החתול ששומר על השמנת. תשכחו מזה. כאן זה הרבה יותר גרוע. מאפשרים למורשע בדין אריה דרעי לסגור חנויות בשבת. או לא לסגור אותן. תלוי. במה זה תלוי? אולי בהלכות התורה, אולי בדברי חכמים - ואולי במי שייתן שוחד? אתה לא רוצה שיסגרו לך את החנות בשבת? לך קרא את פסק הדין על דרעי, ואני בטוח שתדע להסיק ממנו מסקנות.

מותר שוחד בשבת?

והכול, כמובן וכמקובל, בשם קדושת השבת. זה כל מה שדרעי רוצה, שתישמר השבת הקדושה, שלא תחולל על-ידי אנשים המבקשים לקנות מצרכים ביום השבת. כי השבת אוסרת זאת. אני לא יודע אם נאסר לקבל שוחד בשבת, אבל נראה לי ברור שאפשר, אם רוצים, לקבל שוחד תמורת השבת.

ביבי לא יודע את זה? בטח שיודע. אבל הוא יודע שהוא עצמו גם לא בוחל בקבלת סכומי-עתק במסווה של מתנות. לא פייר שהוא ינסה לחסום בל שוחד פוטנציאלי בדישו.