איומי דרעי עזרו: חוק המרכולים עבר בקריאה ראשונה

לפי הצעת החוק לתיקון דיני הרשויות המקומיות, חוקי עזר בעניין פתיחתם וסגירתם של עסקים בשבתות וחגים יהיו טעונים את הסכמת שר הפנים, שתינתן רק לעסקים שמספקים צרכים חיוניים

אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף
אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף

איומיו של הפנים אריה דרעי בהתפטרות אם חוק המרכולים לא יעלה אמש (ב') להצבעה - עזרו. בכנסת הוחלט לקיים את ההצבעות לתוך הלילה, לרבות בחוק המרכולים, וזאת כאשר בקואליציה הבינו שישיגו את הרוב הדרוש.

הצעת החוק לתיקון דיני הרשויות המקומיות, הידועה בשם "חוק המרכולים", עברה בקריאה ראשונה הלילה בתום הדיונים של חברי הכנסת, ברוב של 59 למול 54 מתנגדים ונמנע אחד. 

לפי ההצעה, חוקי עזר בעניין פתיחתם וסגירתם של עסקים בשבתות וחגים יהיו טעונים הסכמה של שר הפנים. ההסכמה תינתן רק לעסקים שמספקים צרכים חיוניים.

דרעי מקדם את החקיקה הזו מאז פסיקת בג"ץ בנושא תל-אביב לפני כמה חודשים. אז איחר דרעי את המועד הקבוע בחוק לפסילת חוק העזר העירוני של תל-אביב. כתוצאה מכך החוק החדש יחול על כל הרשויות המקומיות בישראל, חוץ מתל-אביב.

לאור התנגדות ישראל ביתנו לחוק, הסיעות החרדיות ניסו לבקש מחברי הכנסת של הרשימה המשותפת שלא להגיע להצבעה כדי לאפשר את הרוב הדרוש. סביב חצות נכחו במליאה 115 חברי כנסת, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששכנע את חברי הכנסת שרן השכל, יהודה גליק ורחל עזריה שלא להתנגד לקואליציה.

יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, הודיע מוקדם יותר כי לא יאושרו קיזוזים, גם לא לשר דוד אזולאי (ש"ס) החולה. לשיטתו, אם לקואליציה אין רוב, הם יכולים לדחות את ההצבעה בכמה ימים. בסופו של דבר הודיע ח"כ אילן גילאון שייתן קיזוז לאזולאי.