הקרב על השבת מגיע לפתח ביתו של דרעי - בשבת

בעקבות חוק המרכולים שעבר בקריאה ראשונה, מתארגנת מחאה בשבת הקרובה מול ביתו של דרעי בלב שכונה חרדית בירושלים ■ המארגנים נתקלים בלא מעט קשיים ביורוקרטיים, כגון הגבלות מצד המשטרה להיכנס לשכונות החרדיות, מחסור בתחבורה ציבורית בשבת וחשש לאלימות מצד האוכלוסייה החרדתית ■ למרות זאת, הם לא מתכוונים לוותר

אריה דרעי / צילום:תמר מצפי
אריה דרעי / צילום:תמר מצפי

ביום ראשון האחרון עבר חוק המרכולים השנוי במחלוקת בקריאה ראשונה. לפי ההצעה, חוקי עזר בעניין פתיחתם וסגירתם של עסקים בשבתות וחגים יהיו טעונים הסכמה של שר הפנים. 

החוק עורר זעם בקרב הציבור החילוני, ואף התחילה להתארגן ברשת מחאה מול ביתו של אריה דרעי בשבת הקרובה ובשבתות שאחריה נגד הכפייה הדתית. בדף ההפגנה בפייסבוק כתוב: "בעקבות חוק המרכולים שעבר בקריאה ראשונה, אנו נתייצב בכל שבת מתחת לביתו של האסיר לשעבר אריה מכלוף דרעי ונפגין כנגד החוק. אנו נמשיך בכך עד שהחוק יסוכל, או חלילה יעבור בקריאה שלישית! לא נשתוק מול החוק הפוגעני הזה!"

ישי פולברמכר, בן 22 מירושלים המארגן את ההפגנה, מסביר את הרקע למחאה:

"במשך כל ה-5 חודשים האחרונים אנחנו מפגינים כל שבת ברחוב הנביאים בירושלים שהוא בדיוק קו התפר בין השכונות החרדתיות והחילוניות. הסיבה שיזמנו את זה היא בגלל האלימות של החרדים, שמגיעים בשבת בצהריים למקומות הבילוי שלנו ומתחילים לקלל, לזרוק אבנים, זורקים זבל וממש מטרידים את כל מי שבא לבלות בשבת עד כדי פגיעה פיזית באנשים וברכוש.

"ברגע שחוק המרכולים עבר בקריאה ראשונה נחרדנו כי אנחנו מבינים את המשמעות של החוק ואת ההשלכות שלו והחלטנו שצריך להגביר את הכוח. החלטנו שעד שהחוק הזה או יפול או יעבור בקריאה שלישית, אנחנו נפגין בכל שבת מול ביתו של דרעי עם מגפונים ושלטים, מתוך כוונה להראות שיש כאן ציבור חילוני שלא ישתוק על זה".

-מה אתם מתכוונים להשיג? הרי דרעי לא ישנה את דעתו בעקבות הפגנה.

"ברור שאנחנו לא מצפים שהפגנה מול הבית שלו תגרום לו לסגת מהחוק, אבל אנחנו נפגין כי הציבור החילוני שותק יותר מדי זמן ובמדינה דמוקרטית שבה הפגנה היא דרך לגיטימית של האזרח להביע התנגדות, אנחנו ננקוט בה. כבר ראינו שהפגנות במדינות דמוקרטיות כן יכולות להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות. אנחנו שואפים כן להפעיל לחץ ובתקווה לעבור גם להפגנות נוספות, למשל גם מול בתיהם של ח"כים חילוניים שלא התנגדו לחוק".

הרעיון להפגין דווקא בשבת ובדווקא בירושלים אולי נשמע מתבקש, אבל הוא מערים לא מעט קשיים על המארגנים ועל המפגינים, בין אם מדובר בקושי להגיע בגלל מחסור בתחבורה ציבורית, או בהגבלות קשות מצד המשטרה להיכנס לשכונות חרדיות בשבת.

-אתם לא חוששים שתהיה נוכחות דלה בגלל שלאנשים אין איך להגיע בשבת?

"אין ספק שיש קשיים. להפגנה בשבת בירשלים קשה להגיע ואפילו אנחנו הירושלמים נצטרך להגיע עם רכב, משום שהשכונה הזאת היא לא ממש מרחק הליכה ממישהו מאיתנו. זאת בעיה, זה מקשה על ההגעה של המפגינים, אבל זה קריטי שהיא תתרחש דווקא בשבת.

"יש רצון של אנשים גם להגיע מחוץ לירושלים, והגיעו אלינו הרבה בקשות לארגן הסעות. מכיוון שאין לנו תמיכה כלכלית ואנחנו לא גוף עם תקציב, נתחיל עם ההפגנה הראשונה ואם נראה שיש ביקוש וזה משהו ששווה לנו להשקיע בו, נשקול גם ארגון הסעות. מעבר לזה, רבים התנדבו להסיע מפגינים גם ברכבים הפרטיים שלהם".

-באיזה קשיים נוספים נתקלתם בעקבות החלטה לקיים את ההפגנה דווקא בשכונה חרדית בשבת?

"מבחינה בטיחותית השכונה עצמה סגורה בשבת ואפשר להגיע רק עד הגבול שלה עם הרכב. רצינו להגיע ממש לבית של דרעי שנמצא מתוך השכונה, אך המשטרה לא אישרה לנו, בעיקר בגלל החשש לשלום הציבור. האוכלוסייה החרדית יכולה להיות מאוד אלימה, בטח על נושא רגיש כמו חילול שבת וגם אנחנו וגם השוטרים מאוד חוששים ממקרים של אלימות. מה גם, שהם בקלות יכולים לגבור גם עלינו וגם על השוטרים ברמה מספרית".

"לכן, המשטרה לא אישרה לנו להפגין בתוך השכונה אלא בקו התפר. זה מבאס, כי זה קצת רחוק מהבית של דרעי אבל אנחנו נכבד את בקשות המשטרה ונפעל לפי החוק. אנו מקווים שאם ההפגנה הזאת תעבור בלי התקלות מיוחדות, הם יאפשרו לנו גם להתקרב פנימה בהפגנות הבאות.

"מעבר לזה, התחייבתי מולם להגיע רק עם מגפון אחד ושלטים ואנחנו לא מתכוונים להרים שם מסיבה עם רמקולים ורעש, אם אנשים ירצו להביא אמצעים נוספים שלא ידוע לי עליהם רצוי שיצרו איתי קשר ונעדכן את המשטרה מראש.

"אני קורא לכל מי שמבין שבמדינה דמוקרטית אנחנו לא יכולים ואסור לנו לכפות אורח חיים מסוים על אוכלוסייה שלמה, במיוחד במדינה עם אוכלוסייה מגוונת כמו שלנו, ולהראות שאם ינסו לעשות זאת, זה לא יעבור בשתיקה".