עסקת קופיקס: הצרכן ירוויח?

כניסתו של רמי לוי לקופיקס אינה כניסה פיננסית כמשקיע. הוא בא להוביל ולהתוות דרך

רמי לוי  / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

רמי לוי כבר היה חלק ממהפכה אחת בשוק הקמעונאי ובחוויית הקנייה של הישראלי, ועכשיו הוא לוקח חלק במה שעשוי להיות הצעד השני בהקשר זה - במרכולים הקטנים במרכזי הערים ובשכונות. כניסתו של רמי לוי לקופיקס אינה כניסה פיננסית כמשקיע. הוא בא להוביל ולהתוות דרך, וזה ברור גם לראשי ובעלי קופיקס כיום, האומרים זאת בפה מלא.

מה לוי מחפש בקופיקס? לא את בתי הקפה של הרשת. הוא בא במטרה מוצהרת לקצר תהליכים ולרכוש את מה שלא הצליח להקים עד כה בכוחות עצמו: רשת מרכולים עירוניים, שיהוו עבורו סגמנט פעילות בעל שיעורי רווחיות גבוהים מחנויות הדיסקאונט. מדוחות שופרסל עולה כי שיעור הרווח הגולמי ב"קבוצת הסניפים השכונתיים" ב-2016 היה יותר מ-30%, לעומת רווח גולמי של 23% בסניפי הדיסקאונט של הרשת באותה שנה.

על רקע זה, לוי, המחזיק רק בחנות שכונתית אחת, רוכש עכשיו גישה ל-30 סניפים כאלה, עם אופציה לרכישת השליטה בעתיד, מה שיאפשר לו להתחרות בין השאר בשופרסל אקספרס, במגה בעיר של ביתן ובחנויות AM:PM וטיב טעם בעיר.

ואיפה זה פוגש את הצרכן? רמת המחירים לצרכן כנראה לא תשתנה מהותית. כבר היום חלק ניכר מהמוצרים של סופר קופיקס נמכרים במחירים נמוכים אפילו בהשוואה למחירים של רמי לוי. הצרכן כן עשוי ליהנות מהסכמי הסחר של לוי מהגדלת מגוון המוצרים הזולים ופריסה רחבה יותר שתאפשר נגישות גבוהה לקהל רב יותר.

לגבי סופר קופיקס חשוב להבין: מדובר ברשת שצמחה בקצב אדיר. היא החלה בפתיחת סניפים לפני כשנה וחצי, והיא כבר מחזיקה בעשרות סניפים בערים ברחבי הארץ. מדובר בקצב צמיחה מרשים אך גם מאתגר. לשם השוואה, לשופרסל הגדולה לקח כ-8 שנים להגיע לפריסה של כ-60 סניפי שופרסל אקספרס בערים. ההתפתחות המהירה יצרה לקופיקס נוכחות מורגשת בערים אך גם מעמסה עסקית, שגם מנהליה מכירים בה, וזה מה שמחבר בין האינטרסים של שני הצדדים.

כך או כך, עבור קופיקס מדובר בחדשות טובות, כפי שהמשקיעים בבורסה המחישו כשהקפיצו את המניה ביותר מ-20%. ואולם, מבחינת בתי הקפה של קופיקס והזכיינים שלה, עולה החשש שמעתה היא לא מרכז תשומת-הלב. זה קורה ימים מעטים לאחר שהחברה יצאה עם תוכנית אסטרטגית חדשה שבמסגרתה הודתה הנהלת החברה כי טעתה כשהעלתה מחירים, ושמה דגש על התרחבות של בתי הקפה בחו"ל. מה יקרה עם זה? לוי הוא שיחליט.

וכמה מילים על השותפה "השקטה" של קופיקס בסופר קופיקס: קרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר. הקרן נכנסה לסופר קופיקס כשהיו לה רק 4 סניפים, ועתה היא כבר מתווה את הדרך ליציאה עם תשואה דו-ספרתית על השקעתה. מההתחלה גרין לנטרן נכנסה להשקעה בסופר קופיקס למטרת השבחת העסק ומכירת החזקותיה לשחקן גדול בענף הקמעונאות, ובעבר כבר ניהלה מגעים עם רשתות אחרות. עתה היא קרבה לסימון וי על השלמת העסקה המוצלחת.