פשרה בפרשת הדיבידנדים באי.די.בי: הבכירים ישלמו 175 מ' ש'

נוחי דנקנר ושורת דירקטורים שכיהנו באי.די.בי ישלמו את סכום-העתק על-מנת להביא לסיום התביעה שהגישו נגדם הנאמנים על הסדר החוב בפרשת חלוקת הדיבידנדים האסורה ■ דנקנר הסכים לשלם כמעט 20 מיליון שקל מכיסו במסגרת הפשרה; גורם בתיק: "הוא לא רצה להעיד"

נוחי דנקנר / צלם: תמר מצפי
נוחי דנקנר / צלם: תמר מצפי

אמש (ד'), בשעה 1:00 בלילה, 4 שנים לאחר חתימת הסדר החוב באי.די.בי אחזקות והוצאת הקונצרן מידיו של הבעלים לשעבר, איש העסקים נוחי דנקנר, נסגרה עוד "קצווה פתוחה" בסאגת אי.די.בי: נוחי דנקנר ושורת דירקטורים שכיהנו באי.די.בי בתקופה שקדמה להסדר החוב הגיעו להסכמות עם הנאמנים על ההסדר, עו"ד חגי אולמן ורו"ח אייל גבאי, לפיו ישלמו לנאמנים סך של 175 מיליון שקל, על-מנת להביא לסיום התביעה שהגישו נגדם אולמן וגבאי בפרשת "חלוקת הדיבידנדים האסורה".

סכום זה מתווסף לסך של 55 מיליון שקל שכבר שולמו על-ידי קבוצת מנור-לבנת בגין חלוקת הדיבידנדים. ההסדר עם משפחות לבנת ומנור נחתם כבר ב-2014, ובכך נמנעו המשפחות מהתביעה נגדן. במועד בו אושרה פשרת מנור-לבנת, ניתנה אופציה גם לנוחי דנקנר והדירקטורים מטעמו להצטרף לפשרה בתשלום של 125 מיליון שקל, ואולם הם בחרו שלא לממש את האופציה, וכאמור כעת ישולם סכום של 175 מיליון שקל.

על-פי ההסדר, חברות הביטוח ישלמו סך של 145 מיליון שקל מתוך הסכום, ואת השאר ישלמו הדירקטורים; ואולם את עיקר יתרת הסכום יישא על גבו נוחי דנקנר, אשר הסכים לשלם סך של כמעט 20 מיליון שקל מכיסו במסגרת ההסדר. מרבית הסכום ימומש מכספים שהופקדו בנאמנות בראשית ההליכים המשפטיים בתיק.

סכום-העתק שהושג במסגרת הפשרה מהווה את הסכום הגדול ביותר שנפסק אי-פעם בישראל בתביעות שהוגשו נגד דירקטורים להשבת כספי דיבידנד. התביעה, בסך 650 מיליון שקל, הוגשה על-ידי עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט בשמם של עו"ד חגי אולמן ורו"ח גבאי, הנאמנים לביצוע הסדר הנושים של אי.די.בי חברה לאחזקות, נגד החברה, נגד יו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר, ונגד חברי דירקטוריון החברה, בטענה לחלוקות דיבידנד אסורות בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל שאושרו על-ידי הדירקטוריון בשנים 2008-2010.

ההסדר, שהוצג הבוקר (ה') בפני השופטת רות רונן, אשר בפניה התנהלה התביעה, יוגש לאישור נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, המלווה את תיק אי.די.בי מאז ראשית שנת 2013. לאחר אישורו, סכום הפשרה, בניכוי הוצאות, ישולם על-ידי הנאמנים גבאי ואולמן לנושי אי.די.בי אחזקות, שהיקף החוב כלפיהם עמד על 2.1 מיליארד שקל, יצטרף לסכומים נכבדים נוספים שכבר חולקו לנושים וישפר מהותית את סך הדיבידנדים שישולם לכלל הנושים.

הסדר הפשרה הושג רגע לפני שנוחי דנקנר היה אמור לעלות אל דוכן העדים, ביום א'.

הנאמנים, עו"ד אולמן ורו"ח גבאי, הגישו את התביעה כנגזרת בשנת 2013, בשם החברה, נגד דנקנר וחברי דירקטוריון החברה. התובעים ביקשו להוכיח כי חלוקת הדיבידנדים נעשתה כאשר היה ברור - מהנתונים - כי החברה לא תוכל לעמוד בפירעון חובות עתידיים.

קבוצת הנתבעים בתביעה היא הדירקטורים באי.די.בי שקיבלו את ההחלטה לאשר את משיכת הדיבידנדים, ובראשם דנקנר עצמו ואמו זהבה, וכן אריה ביסקר, ליאור חנס, אליהו כהן, אריה מינטקביץ, יעקב שימל, מאיר רוזן, שמואל לחמן, צבי דבורצקי ושמואל דור. 

למרות שהחלה את דרכה כתביעה נגזרת, לפי הוראת בית המשפט הפכה התביעה ל"רגילה", והיא אחת מהתביעות הכספיות התאגידיות הגדולה ביותר שהוגשו מעולם. הסכום של 650 מיליון שקל שאותו תובעים הנאמנים, נגזר בעיקר מגובה הביטוח של חברי הדירקטוריון הנתבעים.

לפני מספר חודשים הופנתה התביעה להליך גישור על-ידי השופטת רות רונן, וזה התנהל בפני השופטת הילה גרסטל. ואולם, לאחר שהצדדים לא הגיעו להסדר במסגרת הליך הגישור, נפתח השבוע הליך ההוכחות בתביעת-העתק, ואז גם נודע כי עדת מפתח בתיק הלכה לעולמה במפתיע.

לאחר שנמסרה ההודעה על פטירת העדה לבית המשפט, הוחלט כי הליך ההוכחות בתיק יימשך כמתוכנן בימים הקרובים, וכי יישמעו כל העדויות שתוכננו לשמוע מלבד עדותה. זאת, לאחר שהשופטת רות רונן הבהירה לצדדים כי לא יינתנו מועדים נוספים לדיונים בתיק מלבד המועדים ששת המועדים הרצופים שנקבעו השבוע ובשבוע הבא.

לווייתה של העדה, ע', מזכירת אי.די.בי לשעבר, התקיימה היום, ולטובת השתתפות בה נדחה מועד שמיעת עדותו של נוחי דנקנר במשפט מהיום ליום א' הקרוב.

ביום העדויות הראשון השבוע (ג') נשמעה עדותו של פרופ' ירון זליכה, ששימש כעד מומחה מטעם התביעה, ויום למחרת עלה אייל גבאי להעיד. גבאי מלווה את אי.די.בי מאז ראשית קריסתה הדרמטית ב-2012. עוד העיד בתיק המומחה הכלכלי מנחם פרלמן, ששימש כיועץ לאי.די.בי, וטען כי החלטת הדירקטורים על חלוקת הדיבידנד הייתה ראויה בהתאם לתמונת השוק שעמדה מולם.

העדים הנוספים שהיו צפויים להעיד בימים אלה יהיו כאמור דנקנר, ליאור חנס, אריה מינטקביץ ורפי ביסקר, ששימשו כדירקטורים ב-אי.די.בי ואישרו את ההחלטה על חלוקות הדיבידנד. 

ברקע תחילת שמיעת העדים, באולם בית המשפט התחוללה דרמה סביב הראיות שנאספו מהעדה שנפטרה. נוחי דנקנר ו-אי.די.בי התנגדו לבקשתם של אולמן וגבאי לעשות שימוש במשפט בקלטת חקירה של עדת התביעה שנפטרה בנסיבות טרגיות לפני עדותה.

באי-כוחם של בכירי אי.די.בי לשעבר, בהם עו"ד רם כספי, הודיעו כי הם מתנגדים להשמעת הקלטת המתעדת דברים שמסרה העדה המנוחה לבאי-כוח התובעים לצורך ההכנה למשפט; ובית המשפט הנחה את הצדדים להגיש טיעוניהם בכתב בנוגע לראיה זו.

"נוחי לא רצה להעיד"

השלב הדרמטי של ההוכחות היה אמור להתחיל ביום ראשון כאמור, עם עדותו של נוחי דנקנר. דנקנר היה צפוי להיחקר בין היתר על טענת הדירקטורים כי הפרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון שאישרו את חלוקת הדיבידנד לא משקפים את כל הדיונים והשיקולים ששקלו הדירקטורים.

ל"גלובס" נודע כי העדה שנפטרה בפתאומיות מסרה לנאמני אי.די.בי כי הפרוטוקולים משקפים את המציאות, וכי לא נעשו כל דיונים נוספים. מסיבה זו, בין היתר, ביקשו הנאמנים להגיש את הקלטות השיחות עמה.

גורם בתיק מסר ל"גלובס" כי העובדה שדנקנר היה אמור להיחקר וכן כל שאר הדירקטורים בימים הקרובים יצרה את הלחץ הנדרש להגעה לפשרה שאליה לא הצליחו הצדדים להגיע קודם לכן. לדבריו, "נוחי דנקנר לא רצה להעיד".

גורם נוסף בתיק מסר ל"גלובס" כי "נוחי דנקנר היה מנוע חזק מאוד ביומיים האחרונים בניסיון להביא לפשרה. גם בעבר הוא רצה פשרה, אבל הוא לא הצליח לגייס את הכספים הנדרשים וההסכמות מחברת הביטוח וצדדים אחרים, והסכומים לא התקרבו לסכומים שנסגרו היום".

גם לעובדה שהשופטת רות רונן קבעה את הדיונים יום אחרי יום והודיעה כי לא יהיו דחיות נוספות של דיונים, הייתה השפעה על הדרייב להגיע לפשרה. 

את הנתבעים אלי כהן, אריה מינטקביץ, רפי ביסקר וליאור חנס, הדירקטורים לשעבר באי.די.בי אחזקות, ייצגו עו"ד צבי אגמון, עו"ד אורי שורק, עו"ד תום כהנא ועו"ד רם שחורי.