רב הכותל ל"גלובס": מתנצל על עוגמת-הנפש שנגרמה לכתבת

יומיים אחרי פניית "גלובס" לקבלת הבהרות בנוגע ליחס המפלה שקיבלו עיתונאיות בסיקור ביקור סגן נשיא ארה"ב מייק פנס בכותל המערבי – שלח הבוקר הרב הראשי של הכותל, שמואל רבינוביץ, מכתב התנצלות לעורכת "גלובס" נעמה סיקולר, ואף התקשר להתנצל

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, בביקורו בכותל / צילום: רונן זבולון, רויטרס
סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, בביקורו בכותל / צילום: רונן זבולון, רויטרס

יומיים אחרי פניית "גלובס" לקבלת הבהרות בנוגע ליחס המפלה שקיבלו עיתונאיות מדיניות בסיקור ביקור סגן נשיא ארה"ב מייק פנס בכותל המערבי - שלח הבוקר (ב') הרב הראשי של הכותל, שמואל רבינוביץ, מכתב לעורכת "גלובס", נעמה סיקולר, ובו התנצלות על היחס במהלך הסיקור וביצוע העבודה העיתונאית.

"אבקש להביע את צערי על עוגמת-הנפש שהייתה לכתבת המדינית של עיתונכם", כתב רבינוביץ במכתב לסיקולר.

במכתב הפנייה של עורכת "גלובס" לרב הכותל, ציינה סיקולר שאני, הכתבת המדינית והפוליטית של "גלובס", הוזמנתי לסקר את בואו של פנס, ושערב קודם ערכתי את הבירור הדרוש כדי לוודא האם ניתן יהיה להתייצב ולסקר את הביקור מבלי להיות מורחקת מן המקום בשל היותי אישה. אנשי השגרירות הבטיחו שיהיה סיקור הוגן ומעניין.

סיקולר כתבה לרבינוביץ כי הסיקור בשטח הסמוך לכותל היה בלתי סביר ומפלה בנסיבות העניין, "...שם הוצבה 'מעין' רמפה שהורמה לכבוד סיקור סגן הנשיא. הרמפה של הנשים הוסתרה באופן מלא על ידי העיתונאים והצלמים הגברים שקיבלו לעמוד ברמפה מדורגת וסמוכה להתרחשות. הסידור הזה הסתיר באופן מלא את ההתרחשויות ופגם באופן מהותי בסיקור האירוע על ידי עיתונאיות". עוד הוסיפה סיקולר במכתבה, "יצויין שטל מחתה באופן מידי ובמקום, בפני אנשי השגרירות האמריקאית וגם הפתרון שנמצא ברגע האחרון עבור העיתונאיות לא אפשר סיקור רציף ואיכותי של האירוע".

בסיום מכתבה, הציעה סיקולר לרבינוביץ לשוחח על כך בהקדם האפשרי בכדי לאפשר פתרון מכבד לסיקור מעין זה בעתיד. 

רבינוביץ השיב הבוקר לסיקולר: "אני מאוד מעריך את גישתך. אשמח מאוד לתאם פגישה וביקור בכותל המערבי בקרוב. הזמנה זו היא לך ולכל מי שאת מוצאת לנכון". 

כאמור, רבינוביץ הוסיף: "אבקש בהזדמנות זו גם להביע את צערי על עגמת-הנפש שהייתה לכתבת המדינית של עיתונכם, ואני מקווה כי לאחר הפגישה אכן יתבהרו הדברים". הוא הגדיל והתקשר אלי כדי להתנצל בקולו.

רבינוביץ אף שלח עותקים ממכתבו לשגריר ארה"ב בישראל, דיויד פרידמן; למנכ"ל הקרן למורשת הכותל, סולי אליאב; ולמנהלת מחלקת המדיה של הכותל, יוהנה ביסראור.

יצוין כי העמדת העיתונאים והעיתונאיות, בתוכם מספר רב של צלמים, הייתה שונה מהסידור במקרים רבים אחרים בהם הגיעו מנהיגים לכותל. בעבר הסיקור היה שוויוני, אם כי מורחק לאחור. האירוע בו אנחנו, כ-10 עיתונאיות, הופלנו לרעה, זכה לחשיפה גם בתקשורת העולמית. בין השאר, העניין דווח ב-CNN, "וושינגטון פוסט", "ניוזוויק" ו"האפינגטון פוסט".

מכתבה של עורכת "גלובס", ובו הבקשה לדון באופן הסיקור, הופנה גם לשגריר האמריקאי פרידמן, אך השגרירות לא השיבה עד כה לפניית "גלובס" .