העיתונות הבינ"ל: עיתונאיות לא הורשו לסקר את פנס בכותל

בעת ביקורו של סגן נשיא ארה"ב בכותל המערבי הוצבו העיתונאיות, ובהן הכתבת המדינית-פוליטית של "גלובס" טל שניידר, ברמפה מופרדת ומבודדת, מאחורי עמיתיהם הגברים ■ האירוע גרר הדים בינלאומיים ■ "גלובס" לרב הכותל: "מדובר באפליה"

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, בביקורו בכותל / צילום: רונן זבולון, רויטרס
סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, בביקורו בכותל / צילום: רונן זבולון, רויטרס

אתמול (ג') בשעות הבוקר הועמדנו קבוצת עיתונאיות באופן שונה ומגביל מהותית לעומת עמיתינו הגברים בעת סיקור ביקור סגן הנשיא מייק פנס בכותל המערבי. הגברים, עיתונאים וצלמים, הוצבו על בימת סיקור מדורגת, כאשר צלמים קדמיים אינם מסתירים את קו הראייה לצלמים בשורה השנייה (באמצעות רמפות צילום מדורגות).

קבוצת העיתונאיות והצלמות הנשים הוצבו ברמפה מופרדת, צמודה מאחור, כך שהגברים כולם בגבם אלינו וחוסמים לחלוטין את קו הראייה והצילום.

בעת הגעתנו למקום, מחינו באופן מיידי מספר עיתונאיות: נוגה טרנופולסקי מ"לוס אנג'לס טיימס", יעל פרידסון מ"ידיעות אחרונות", היידי לוין מ-AFP ועוד כמה שהיו עמנו.

במשך שעה ביקשו מאנשי שגרירות ארה"ב, אשר הזמינו אותנו לסקר את האירוע, לשנות את הסידור כך שנוכל לשבת בשורה הראשונה או השנייה במקביל לעמיתנו הגברים - ונענו בשלילה מוחלטת.

רק כמה דקות לקראת הגעת סגן הנשיא והצטרפות פול צלמי העיתונות והכתבים האמריקאים, הובאו לנו כיסאות רעועים, וכאשר נעמדנו עליהם, והוסרה החופה הלבנה שחסמה מעל, נתקעו ראשינו בתוך קורות מתכת (אשר החזיקו את החופה), וגם במצב זה ראייתנו את האירוע נחסמה והוגבלה והייתה שונה מהותית מקו הראייה והסיקור שקיבלו הגברים.

כאשר סגן הנשיא מייק פנס סיים לגעת באבני הכותל, הוא סב לאחור ופנה לשיחה והסבר מרב הכותל, שמואל רבינוביץ. בשלב הזה העיתונאים והצלמים הגברים יכלו לנוע ממקומותיהם ולהתקרב לצלם ולתעד - והנשים, מאחורי גדר מאחור, תקועות. העיתונאית נוגה טרנופולסקי תיעדה את הרגעים הללו במצלמתה:

המצב הזה, בו עיתונאיות המבקשות לעשות את עבודתן ולסקר אירוע מקבלות יחס מפלה ומדיר לעומת חבריהן למקצוע הגברים, הוא לא מתאים למדינה מערבית ודמוקרטית בשנת 2018. הכותל היה ריק מאנשים לקראת בואו של סגן הנשיא, כך שלא התקיימה תפילה במקום, וגם אז מי שמגיעה לסקר ולעבוד לא צריכה להידחק אחורה רק בשל היותה אישה.

בעקבות האירוע החליטה מערכת "גלובס" לפנות לרב הכותל למען הסדרת המצב להבא. 

בעוד הקושי שלנו, העיתונאיות, הוא אל מול הממסד, רב הכותל והשגרירות האמריקאית שהיו אחראים להתרחשות - אוסיף מילה לעמיתיי צלמי העיתונות, צלמי הווידאו, השדרנים והכתבים: בעודכם ניצבם בקו ישיר וקרוב להתרחשות, אינכם טורחים להעיף מבט מעבר לכתף. גיליתם אדישות. בבחינת "אלה הם הכללים" ו"ככה זה בחיים". התנהגות סולידרית הייתה עשויה לאפשר גם לנו הנשים לעבוד, בדיוק כמותכם. אין הבדל בין נשים לגברים בעבודת סיקור. אבל השגרירות ורב הכותל מיצבו אתכם ואותנו העיתונאיות כך שאתם חסמתם לנו את שדה הראייה. תסתובבו אחורה פעם הבאה - ותגלו מה קורה מאחריכם.

רב הכותל מסר בתגובה: "סדרי הסיקור בביקור סגן הנשיא היום תאמו לסדרי הסיקור בביקור הנשיא טראמפ, ולא היה כל שינוי בעניין. הצילומים נערכו ברחבה התחתונה שהיא מקום תפילה ובית כנסת, ויש בה הפרדה בין גברים לנשים בכל יום ובכל סוג אירוע! אין בכך כל חדש, ומעולם לא היה על כך עוררין. גם המחלוקת הציבורית הנידונה בבית המשפט העליון בעניין ההפרדה אינה על רחבת התפילה שבה ביקר סגן נשיא ארה"ב. אנחנו מוחים על הניסיון להכניס את המחלוקת הזו לביקורו של סגן הנשיא. לא יתאפשר היום וגם לא בעבר או בעתיד עירוב של גברים ונשים ברחבת התפילה". 

תהודה עולמית

הסיקור המוגבל שלנו זכה אתמול לכתבות בעיתונות האמריקאית והישראלית. כלי התקשורת הישראלים סיקרו את העניין: "הארץ", "מעריב", וואלה, "ידיעות אחרונות", ערוץ 10 ומאקו, כולם דיווחו על האירוע. ה"ניוזוויק" העלה על כך אייטם בשלב מוקדם:

ברשת הרדיו NPR נכתב "כל הצילומים שלי כללו כתף של גברים, יש לי את תמונת מייק פנס עם כתף ושטח מת בצילום, של אדם שהיתה לו גישה יותר טובה משלי". 

אתר העיתונות היהודית JTA כתב "נשים עיתונאיות הופרדו מן הגברים במהלך ביקור מייק פנס בכותל":

בשעות הלילה רשת BBC קיימה עמי ראיון בנושא. גם תאגיד השידור "כאן" העלה אייטם בשעות אחר הצהריים מיד אחרי עזיבת סגן הנשיא את ישראל.